×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

NSI vindt schaalbaarheid bij Proximus

Klantenverhalendoor One magazine09/03/2015

NSI vindt schaalbaarheid bij Proximus

Comments

Steeds meer klanten van NSI kiezen voor Software-as a-Service (SaaS). Om de onderliggende infrastructuur efficiënt, gemakkelijk beschikbaar en veilig te houden, rekent NSI op de housing- en hostingdiensten van Proximus.

NSI is een ICT-dienstverlener die zich toespitst op twee gebieden. Enerzijds staat het bedrijf in voor het volledige beheer van het ICT-park van zijn klanten. Anderzijds ontwikkelt NSI software op maat. Via een SaaS-model verkoopt NSI diverse applicaties aan zijn klanten: CRM, document sharing, workflow, planning … Volgens Business Development Director Philippe Briat gaat het om producten die zijn ontstaan uit het vele maatwerk dat voor klanten werd ontwikkeld: “Dat maatwerk leveren we nog altijd. Het SaaS-model biedt de klant de mogelijkheid een stuk van zijn ICT-omgeving uit te besteden. Tegelijk kan de klant in een SLA vastleggen welk niveau van dienstverlening hij wenst.” De klanten van NSI betalen niet voor het gebruik van de toepassingen, maar voor de benodigde housing en hosting, de bandbreedte en het onderhoud.

Van kleine naar grote projecten
Naarmate meer klanten gebruikmaakten van de SaaS-toepassingen, groeide bij het bedrijf de behoefte aan een partner voor een flexibele combinatie van housing en hosting. Philippe Briat: “De meeste klanten beginnen klein, bijvoorbeeld met een toepassing voor klantencontacten. Daarna willen ze vaak ook e-mail en een elektronische agenda, gevolgd door andere toepassingen. Ook de technische eisen nemen toe: er is steeds meer vraag naar SaaS met hoge beschikbaarheid op basis van volledige redundantie.”

Schaalbare infrastructuur
Tot voor kort werkte NSI met een housingpartner die de snelle evolutie niet kon volgen. Daarom schakelde het bedrijf over naar Proximus. Philippe Briat: “We hebben immers een omgeving nodig die makkelijk schaalbaar is, niet alleen qua opslag, maar ook op het vlak van computing power en performantie. Het voordeel van SaaS is precies dat de klant alles vlot kan aanpassen aan zijn concrete behoeften. Wij moeten ervoor zorgen dat de onderliggende infrastructuur snel en gemakkelijk evolueert met de wijzigende behoeften.” Proximus staat daarbij in voor het beheer, het onderhoud, de beveiliging en de monitoring van de fysieke infrastructuur. Concreet wordt aan iedere klant van NSI een virtuele server toegewezen in het serverpark dat bij Proximus is ondergebracht. Daarvoor maakt NSI gebruik van de virtualisatiesoftware van VMware. Ook al bevinden die servers zich in de datacenters van Proximus, NSI blijft er rechtstreeks het beheer van uitvoeren via de VMware-console.

Meegroeien met de klanten
“Voor iedere klant stellen we een groeiplan op,” verduidelijkt Philippe Briat. “Op die manier hebben we een goede kijk op hun doelstellingen en toekomstvisie, en kunnen we daar ook de juiste ondersteuning aan koppelen.” Met VMware kunnen snel nieuwe virtuele servers worden gecreëerd en kunnen zelfs lopende projecten naar grotere servers worden gemigreerd. Philippe Briat: “We kunnen meegroeien met onze klanten, zonder dat we vooraf moeten investeren in infrastructuur. In dit model zijn er geen fysieke beperkingen. Dit is nu juist ook het grote voordeel van de samenwerking met Proximus. Onze klanten rekenen op hun SaaS-toepassingen en wij rekenen op Proximus.”

Pluspunten 
  • Schaalbare oplossing
  • Geen investering in infrastructuur
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.