×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Netwerk ondersteunt zorg en biedt comfort

Klantenverhalendoor One magazine15/12/2013

Woonzorgcentrum De Buurt denkt aan de behoeften van zijn bewoners, ook die op het vlak van ICT. Het netwerk biedt de basis voor onder meer digitale tv, IP-telefonie en internettoegang. networksupportscare

Bij de bouw van het nieuwe woonzorgcentrum in Zoersel was een cruciale rol weggelegd voor een bekabeld en draadloos netwerk. De voorziening biedt niet alleen netwerktoegang aan medewerkers, bewoners en bezoekers, maar ook een efficiënte oplossing voor onder meer digitale tv en IP-telefonie.

Na een voorbereidend traject van ongeveer tien jaar startte het nieuwe Woonzorgcentrum De Buurt net voor de zomer met de dagverzorging. Het centrum is een initiatief van de vzw Woonzorgcentrum De Buurt, een samenwerking tussen de gemeente en het OCMW van Zoersel en de groep voor gezondheids- en welzijnszorg Emmaüs. “Het zorgcentrum is bedoeld voor ouderen”, zegt Katrien Schryvers, voorzitter van vzw Woonzorgcentrum De Buurt. “Het richt zich specifiek op zwaar zorgbehoevenden.” Het centrum is bewust kleinschalig gehouden. Het bestaat uit vier vleugels van twintig woongelegenheden, telkens met een aantal gemeenschappelijke voorzieningen. Grote glaspartijen zorgen voor een lichte en luchtige architectuur. “We streven een huiselijke sfeer na”, zegt Johan Herrebosch, directeur van het Woonzorgcentrum. “We stimuleren de bewoners om niet de ganse dag op hun kamers door te brengen. Ze eten samen aan tafel in de gezellige en gemeenschappelijke woonkamer. Die ruimte vervult een belangrijke rol in het dagdagelijks leven in het centrum.”

 

Aandacht voor technologie

Bij het ontwerp van het gebouw ging heel wat aandacht naar technologie. “We dachten niet alleen aan telefoon, maar ook aan de ICT-behoeften: voor personeel én bewoners”, zegt Kristof Janssens, secretaris van vzw Woonzorgcentrum De Buurt. “Straks wonen hier ouderen die thuis met computer of tablet werkten, en die dat hier ook willen.” En er is meer. Het zorgcentrum keek ook uit naar een manier om in de kamers van de bewoners en in de gemeenschappelijke ruimten digitale tv aan te bieden, zonder het gebouw met coax te moeten bekabelen. Een andere behoefte bestond uit het systeem van zorgoproepen, waarmee de bewoners in hun kamer op een knop kunnen drukken om assistentie in te roepen en waarbij communicatie op afstand mogelijk is.

 

Uniek aanspreekpunt

Woonzorgcentrum De Buurt schreef een lastenboek uit voor de installatie van een bekabeld netwerk, wifi en digitale tv. Drie partijen werkten een voorstel uit, waarna Belgacom de opdracht toegewezen kreeg. “Belgacom stelde voor om op te treden als uniek aanspreekpunt, ook voor de zaken waarbij andere partners instonden voor de uitvoering”, legt Kristof Janssens uit. “Dat was voor ons een belangrijk voordeel.” Uiteindelijk stond Belgacom zelf in voor de installatie van het bekabelde en draadloze netwerk, naast het systeem voor digitale tv. Partner Geronika (Malle) leverde 87 flatscreen-tv’s. “Het datanetwerk is een essentieel onderdeel van het hele project”, vervolgt Johan Herrebosch. “In de oorspronkelijke plannen was overal coax voorzien. Die post konden we schrappen, wat een belangrijke besparing opleverde.” Op het netwerk implementeerde Belgacom onder meer een oplossing voor IP-telefonie. Handig voordeel is dat bewoners daarbij hun vertrouwde telefoonnummer van thuis kunnen behouden.

 

Tv met zicht op toekomst

Verder is een belangrijke rol weggelegd voor het centrale systeem voor digitale tv. In de gemeenschappelijke ruimtes en in de kamers van de bewoners volstaat een mini decoder – bevestigd aan de achterkant van de tv – om het signaal te ontvangen. Kristof Janssens: “Zo vermijden we dat op iedere kamer de decoders zichtbaar zijn voor de bewoners en dat iedere bewoner afzonderlijk een abonnement voor digitale tv zou moeten nemen – met alle administratieve rompslomp van dien.” Omdat de tv-beelden via het netwerk verlopen, biedt het systeem de mogelijkheid op termijn een huiskanaal aan te bieden. Johan Herrebosch: “Bewoners zouden er het menu van de dag kunnen inkijken, of we zouden het systeem kunnen gebruiken voor digital signage, bijvoorbeeld in de cafetaria.” Via het draadloze netwerk realiseerde Belgacom een alternatieve oplossing voor de zorgoproepen. Het centrum gaf daarbij de voorkeur aan een systeem dat op basis van wifi de oproep doorstuurt naar de smartphone van de verpleegkundigen. Het netwerk biedt bewoners en bezoekers ook connectie met het internet.

Klik hier om een video te bekijken van residentie De Buurt over Belgacom TV voor bedrijven.

 

Business benefits
  • Centraal systeem voor digitale tv: mini tv-decoders in iedere kamer, geen aparte abonnementen
  • IP-telefonie: bewoners kunnen hun vertrouwde telefoonnummer behouden
  • Toegangscontrole
  • Afgescheiden, draadloos netwerk
  • Efficiënte oplossing voor zorgoproepen

 

Company profile

Woonzorgcentrum De Buurt biedt 72 woongelegenheden, 10 plaatsen voor kort verblijf en een centrum voor dagverzorging. Het centrum telt 78 medewerkers.

 

Meer info?

Kijk voor meer informatie over Business TV op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.