×
×

Visie

Nieuws filtering op :

De digitale native is dood, leve de network native: een interview met Peter Hinssen

Visiedoor One magazine10/11/2015

Het gaat hard in het digitale universum. Nauwelijks vier jaar nadat Peter Hinssen ‘Digitaal Is Het Nieuwe Normaal’ schreef, was het tijd voor een update: ‘The Network Always Wins’. Het boek werpt een blik in een toekomst waar de digitalisering een gedane zaak is en de slimmeriken al met de volgende fase bezig zijn.

Wie de digitale shift, die ons economisch landschap door elkaar schudt, ook maar een beetje volgt, zal hoogstwaarschijnlijk de naam Peter Hinssen tegengekomen zijn. Hij richtte al verschillende start-ups op, is consultant en docent, geeft wereldwijd lezingen en schreef zelfs columns voor dit eigenste One magazine. Tussendoor vond hij nog de tijd om verschillende boeken over dit onderwerp te pennen. Van ‘Digitaal Is Het Nieuwe Normaal’ werden enkele tienduizenden exemplaren verkocht. Mogen we ‘The Network Always Wins’ een vervolg noemen? “Ik denk het wel”, zegt Hinssen, “een paar zaken die ik in ‘Het Nieuwe Normaal’ voorspelde, zijn toch anders geëvolueerd dan ik dacht. Zeker die netwerkeffecten en vooral de snelheid waarmee ze zich verspreiden, had ik onderschat. In die zin is dit boek dus wel een update.” 

Technologie met een donker kantje

“Het beruchte netwerkeffect speelt op verschillende vlakken”, meent Hinssen. “Bijna elke ondernemer zal er vroeg of laat mee geconfronteerd worden. Markten worden netwerken, consumenten worden vanuit alle hoeken gevoed en moeten ook door bedrijven zo benaderd worden, anders ben je ze kwijt. Tegelijk moeten bedrijven zichzelf als een netwerk gaan inrichten en anders gaan werken en redeneren, op een heel fluïde manier. Daar ontbreekt het nog aan. Ten derde: door die netwerken propageren businessmodellen zich veel sneller dan vroeger. In de tijd van ‘Het Nieuwe Normaal’ zagen gevestigde bedrijven de voordelen van wat er gebeurde, nu krijgen ze ook schrik. Terecht, technologie heeft voor het eerst een donker kantje gekregen.” 

Wereldveroveraars

Hét toonvoorbeeld van die laatste stelling is natuurlijk Uber. “Uber heeft eigenlijk niks nieuws gedaan, maar integreert drie zaken in een netwerk: de bestaande infrastructuur van auto’s, de bestaande infrastructuur van smartphones en de bestaande infrastructuur van Google Maps. Voeg die drie bij mekaar en je krijgt een hefboomeffect om u tegen te zeggen. Wil je de wereld veroveren als een McDonalds of Walmart, met klassieke winkels? Prima, maar dan ben je zeker twintig jaar bezig. Uber deed hetzelfde op 3,5 jaar. Ook in Silicon Valley is die notie doorgedrongen. Start-ups willen niet meer de nieuwe Apple of Google worden, maar de nieuwe Uber of AirBnB. “Ken je InstaCart? Dat is een online shopping dienst die met bestaande winkels samenwerkt. ‘People Are The New Infrastructure’ is hun motto. Je kunt op de website aanduiden wat je moet hebben en daarna gaat een student in jouw plaats winkelen. En die site is ongelofelijk gegroeid.”

Ogen open, aub

“Europa is in deze revolutie niet echt mee”, zegt Hinssen en dat is zorgelijk. “Europa loopt het risico een soort fly over-zone te worden tussen de VS en Azië. We zijn maar een afzetgebied en laten de kaas van ons brood eten. Dat is ook het belangrijkste idee uit het boek dat ik zou willen meegeven: ondernemers en politici denken nog te veel in traditionele patronen. Te vaak hoor ik bedrijfsleiders zeggen: dat gaat voor ons niks zijn. Forget it, de generatie die eraan komt, de twintigers, dat zijn geen digital natives meer, maar network natives. Bekijk eens de wereld door hun bril: dat wordt een ongelooflijke eye opener.” 

Proximus team

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.