×
×

Samenwerken

Nieuws filtering op :

Een gelukkige werknemer is er twee waard

Samenwerkendoor Perspective magazine26/04/2016

Het langdurig ziekteverzuim heeft vorig jaar een absoluut record bereikt, zowel bij arbeiders als bij bedienden, blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener SD Worx. Wat is de reden voor deze opmerkelijke toename? En, veel belangrijker nog, hoe kunt u als werkgever deze negatieve trend tegengaan?

Veel studies wijzen de steeds hoger wordende eisen als boosdoener van dit toegenomen ziekteverzuim aan. Onze taakinvullingen worden daarnaast alsmaar complexer, of het nu om technische, creatieve of commerciële functies gaat. Onze huidige werkorganisatie is vaak onvoldoende aangepast aan die nieuwe inhoud en vereisten. Gelukkig kunt u als werkgever hierin ook zelf een verschil maken.

Hoe tevreden zijn uw werknemers?

Wist u dat werknemers met een weinig motiverende job gemiddeld 2,4 keer meer afwezig zijn dan collega’s met een motiverende baan? Meer autonomie, een goede sfeer onder collega’s en voldoende kansen om jezelf te verbeteren leiden dan weer tot een positievere evaluatie van de job. Functioneringsgesprekken kunnen uitwijzen hoe boeiend medewerkers hun taak ervaren. Let er evenwel op dat het grote merendeel van de medewerkers zal aangeven tevreden te zijn over het eigen werk. U zult dus wat dieper moeten graven. Ook een persoonlijk praatje aan de waterfontein kan wonderen doen. Niet alleen voelt de werknemer zich hierdoor sterker betrokken bij het bedrijf, het laat u ook toe om de persoonlijke situatie, het stressniveau en de vaardigheden van een werknemer beter in te schatten.

Mens sana in corporatie sano

Door een veilige en gezonde werkplek te creëren, kunt u het ziekteverzuim onder uw werknemers drastisch verminderen. Enkele mogelijkheden zijn de snoepautomaat vervangen door een fruitmand, rechtstaand vergaderen en fietsen van en naar het werk actief stimuleren. Maar u kunt bijvoorbeeld ook stappentellers uitdelen en bijhouden wie de meeste stappen heeft gezet, vriendschappelijke sportwedstrijden organiseren onder collega’s of workshops organiseren rond stoppen met roken. Dergelijke acties zullen bovendien de werksfeer verbeteren, waardoor werknemers minder snel zullen afhaken.

Zoals hij thuis werkt, werkt hij nergens

Steeds meer werkgevers bieden hun werknemers tot slot de kans om een paar dagen per week van thuis uit te werken. Dit bezorgt de werknemer minder fileleed en een beter georganiseerd gezinsleven. Werknemers voelen zich onafhankelijker en meer naar waarde geschat, en dat weerspiegelt zich in hun productiviteit. Zo zijn thuiswerkers volgens Nederlandse cijfers 0,5 procent van het totale aantal werkdagen minder ziek dan werknemers die nooit thuis werken. Belangrijk is wel om de arbeidsomstandigheden ook thuis zo aangenaam mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een ergonomische stoel, een portable computer en permanente toegang tot alle documenten en agenda’s in de cloud. De kosten hiervan zijn vaak laag, en leveren veel op qua productiviteit. 

Wat kunt u doen? 

Vraag hoe het gaat
Een groot deel van de oorzaken van verzuim kunt in een vroeg stadium voorkomen door regelmatig te vragen hoe het gaat. Doe dit oprecht en privé. Zo werkt u de angst voor consequenties weg.

Neem de angst weg
Zorgen of stress door privéproblemen zullen werknemers niet snel aankaarten. Zelf schatten ze dit ook vaak onvoldoende in. Richt uw team daarom zo in, dat er voor iedereen een vertrouwenspersoon is.

Zorg voor een constructieve dialoog
Benoem met zijn tweeën de oorzaak van het dreigende verzuim. Richt de oorzaak zich persoonlijk tot u? Zorg dan dat er een neutrale derde aanwezig is, en toon dat ook u uw verantwoordelijkheid zal nemen.

Win-winverloningspolitiek
Denk na een positief functioneringsgesprek ook eens aan een alternatieve extra verloning die fiscaal interessant is voor u. Een internetabonnement voor thuis, bijvoorbeeld. Deze extra service motiveert uw personeel.  

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.