×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Mobile Device Management

Klantenverhalendoor One magazine16/12/2015

Smartphones en tablets zijn vandaag belangrijke tools voor de professionele communicatie binnen en buiten een organisatie. Met het gebruik van mobiele toestellen kunt u de productiviteit van uw mensen verhogen, maar veiligheid blijft een heikel punt. Met de Mobile Device Management-oplossing zit u safe.

Het Algemeen Ziekenhuis Maria Middelares in Gent heeft de mobiele trein niet gemist. Het gebruik van mobiele toestellen en BYOD is er wijdverbreid. Artsen kopen hun eigen laptops maar op advies van de ICT-afdeling. Er is een lijst van vooraf goedgekeurde laptops en ze kunnen er een aankopen via het ziekenhuis. Voor smartphones en tablets hebben ze de vrije keuze, maar wordt eveneens advies geboden. Voor de overige medewerkers circuleert een lijst van ondersteunde toestellen. 

Veiligheid is altijd predominant geweest in het mobiele beleid. Toen vijf jaar geleden werd beslist om enkel Blackberry-toestellen te ondersteunen, werd dit ingegeven door de veronderstelling dat andere omgevingen minder veilig waren. ICT-directeur Marc Monballieu: “Omdat iPhone meer mogelijkheden bood en er zich een ernstig incident met Blackberry had voorgedaan zijn we de markt op gegaan, op zoek naar mobile enterprise management tools.”
De eisenbundel van het AZ was niet min: een veilig systeem, starten met een minimum aan features met de nodige upgrademogelijkheden, veiligheid (e-mail, contacts, calendar), een certification authority waardoor enkel vooraf bepaalde toestellen toegang hebben tot de data, de mogelijkheden voor selfservice en een partner met expertise op meerdere domeinen. “We vonden diverse ‘all inclusive’ standaardoplossingen, maar we vielen achterover van de prijzen. We hebben een tijdlang getwijfeld of we hiermee zouden verdergaan, maar uiteindelijk stelden we ons vertrouwen in de oplossing van Proximus, toen nog Belgacom overigens.” 

Proximus stond garant voor een totaalpakket met uiteenlopende services, goed voor een solide end-to-end oplossing. Het traject ving aan met intens overleg met de ICT- en HR-afdeling van het AZ en een finaal ontwerp op basis van engineering best practices. Er werd een mobiele strategie gedefinieerd en de oplossing werd geïmplementeerd. Proximus zorgde ook voor de migratie van de oude Exchange-omgeving naar een nieuwe omgeving en tekent vandaag voor het onderhoud en de support. “Uiterst belangrijk was dat we een instapproduct wensten waarmee we mails kunnen lezen, de planning kunnen raadplegen, kunnen bellen en alle toestellen makkelijk kunnen beheren. Proximus voelde goed aan dat we in deze fase slechts een beperkte constellatie wilden en dat gaf de doorslag. Hun voorstel was uitstekend, minimaal afgebakend en goed geprijsd. Op basis daarvan kunnen we organisch groeien.” 

Pluspunten in het voorstel waren verder de certification authority en het selfservice-aspect. “Het eerste vonden we niet meteen terug bij andere leveranciers. Het heeft nochtans zijn voordelen om te kunnen nagaan wie toegang wil tot welke data. Ook selfservice was voor ons cruciaal. De gebruiker identificeert zichzelf met ‘Ik wil dit gebruiken’ en is meteen up & running.” 

Tot slot was ook support een bepalende factor in het beslissingsproces, aangezien het AZ slechts enkele interne medewerkers op de ICT-afdeling telt. “Dat is normaal in onze sector, maar deze mensen kennen natuurlijk niet alles in detail. In ons model verzorgen we zelf de eerstelijns- en misschien ook de tweedelijnssupport, maar voor onze infrastructuur moeten we altijd een beroep doen op derden.”

Over AZ Maria Middelares

Het ziekenhuis huist in een gloednieuw complex in de groene rand van Gent. Het stelt in totaal 2000 mensen tewerk, onder wie 180 artsen. Het telt 631 bedden, 23 hoogtechnologische interventiezalen en een oppervlakte van 64.800 m2.

Pluspunten
  • kostenbesparingen
  • toegang tot bedrijfsdata van op elke plek
  • tijdsbesparing voor ICT
  • optimale gebruikerservaring voor eindgebruikers
  • gegarandeerde veiligheid
  • gemotiveerdere en productievere medewerkers
  • betaalbare oplossing
  • uitbreidbaarheid

 

Marc Monballieu is ICT-directeur bij het AZ Maria Middelares 

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.