×
×

Spraakmakers

Nieuws filtering op :

“ICT is het hart van deze business”

Spraakmakersdoor One magazine26/10/2015

“ICT is het hart van deze business”

Comments

Met computers, ICT en netwerken houd je niet alleen vliegtuigen in de lucht. Het is ook een prima middel om een dienstverlening van topklasse aan je passagiers te bieden die het verschil maakt in vergelijking met de concurrentie, zegt Eric Wilmot, CIO van Brussels Airlines.

We ontmoeten Eric Wilmot in de Loft, de gloednieuwe lounge die Brussels Airlines enkele maanden geleden opende op de luchthaven van Zaventem. Bij de luchtvaartmaatschappij stuurt hij een team van zo’n zestig mensen aan. Over wat precies hun missie is, heeft de CIO een duidelijke visie. “Het is onze taak om oplossingen te integreren die het verschil maken in dienstverlening”, zegt Wilmot. “Wij zijn niet geweldig geïnteresseerd in het onderhouden van oude legacy-systemen die samen een backoffice uitmaken die toch bij elke maatschappij dezelfde is. Daarmee maak je het verschil niet. We moeten de resources die we hebben optimaal inzetten op innovatie en zo een voorsprong nemen op onze concurrentie.” 

Leeuwendeel via outsourcing
Eric Wilmot geeft het voorbeeld van Scan & Fly, het selfservice check-insysteem dat Brussels Airlines enkele jaren geleden introduceerde. “Dit voorbeeld toont aan hoe technologie ten dienste kan staan van de passagier door hem de vrijheid te geven om zijn bagage zelf in te checken maar ook om extra bagage te kopen.

Die check-in kan ook online gebeuren of zelfs op smartphone. Hier in de Loft kunnen mensen van een mobiele app gebruikmaken waarmee ze bijvoorbeeld een douche of een bed kunnen reserveren of vluchtinformatie kunnen opvragen. Er zijn vergaderzalen met de meest moderne uitrusting voor videoconferentie. We zetten ook tijdens de vlucht geautomatiseerde oplossingen in binnen de muren van de cockpit. En onze piloten kunnen nu hun dikke vluchthandboeken inkijken op tablets. ICT is het hart van deze business.” Dat wil niet zeggen dat Brussels Airlines alles zelf doet. Zowat 80 procent van het ICT-budget gaat naar outsourcing-diensten. “ICT beweegt tegenwoordig zo snel en er is zoveel specialisatie dat het haast onmogelijk is om dat allemaal in huis te houden”, zegt Wilmot. “De kosten die je moet maken om al die specialisten aan te trekken, zijn voor ons economisch niet te verantwoorden.”

Apps die gelukkig maken
Wat zijn eigen managementstijl betreft, hanteert Wilmot naar eigen zeggen een gezonde mix tussen verantwoordelijkheid geven en controle uitoefenen. “Mijn mensen zijn accountable en empowered, maar ik probeer tegelijk ook dicht bij hen te staan om in te grijpen als het moet. Bij strategisch belangrijke projecten houd ik directe controle over de projectmanagers. Onze organisatie laat dat ook gemakkelijk toe: we zijn heel flat, er zijn weinig niveaus. Eigenlijk zijn wij een grote kmo en die geest hangt hier ook.” Wilmot werkt al ruim acht jaar bij Brussels Airlines, maar over een ding is hij zeker: zijn beste dag moet nog komen. “Er gaan nog heel mooie dagen komen, dat weet ik zeker. En er zijn er ook al zoveel geweest. Telkens mijn team een nieuwe applicatie klaar heeft, ben ik trots en gelukkig. Ik bedoel een applicatie waar vooral onze passagiers iets aan hebben. Sorry, collega’s van de boekhouding (lacht).”

 

Over Brussels Airlines

Brussels Airlines is de grootste luchtvaartmaatschappij vanuit Brussel. Het bedient meer dan 90 bestemmingen in Europa, Afrika en de Verenigde Staten. De maatschappij maakt deel uit van de Lufthansa-groep en stelt ongeveer 3.500 mensen te werk. Het bedrijf draait een turn-over van zowat één miljard euro en zal in 2015 meer dan zeven miljoen passagiers vervoeren.

 

Eric Wilmot studeerde TEW in Louvain-La-Neuve en ging daarna aan de slag bij het Centre Informatique de la Région Wallone. Daarna werkte hij een tijd bij Sabena. In januari 1994 was hij een van de allereerste werknemers van Proximus. In mei 2007 verhuisde hij naar Brussels Airlines.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.