×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

IP-telefonie in de cloud

Klantenverhalendoor One magazine05/10/2012

UNIT4 C-Logic heeft zijn klassieke telefooncentrale vervangen door Belgacom Unify. Het gaat om een hybride oplossing die de flexibiliteit van Unified Communications in de cloud combineert met een on-premise appliance. Unify verhoogt de bereikbaarheid en de efficiëntie van de medewerkers. Tegelijk vormt de overstap naar IP-telefonie bij UNIT4 C-Logic een stevige basis voor de integratie van telefonie met andere bedrijfsapplicaties.

Belgacom Unify leidt het telefoonverkeer bij UNIT4 C-Logic in goede banen. Zowel de bereikbaarheid als de efficiëntie van de medewerkers zijn toegenomen. Tegelijk vormt de overstap naar IP-telefonie een stevige basis voor de integratie van telefonie met andere bedrijfsapplicaties.

UNIT4 C-Logic ontwikkelt boekhoud- en facturatiesoftware voor kmo’s. Het bedrijf brengt zijn product op de markt onder de naam Venice. Daarmee verwijst het niet alleen naar zijn vestigingsplaats Brugge, bekend als het Venetië van het noorden, maar ook naar de Italiaanse stad zelf, waar in de middeleeuwen het principe van de dubbele boekhouding ontstond. Voor de verkoop van Venice rekent UNIT4 C-Logic op een netwerk van resellers. Daarnaast is de oplossing ook in een hostingmodel beschikbaar. In het kantoor in Brugge heeft UNIT4 C-Logic vijftien medewerkers. Tot voor kort maakten die gebruik van een telefooncentrale die liefst 23 dienstjaren telde. “De centrale was net iets jonger dan het bedrijf zelf”, zegt Tom Van Overbeke, Support Engineer bij UNIT4 C-Logic. “Op zich had de centrale altijd uitstekend gefunctioneerd, maar we begonnen ons toch stilaan zorgen te maken.” Wanneer er iets fout zou lopen, bestond het risico dat een reparatie moeilijk zou zijn, bijvoorbeeld omdat de juiste wisselstukken niet meer beschikbaar zouden zijn. “Het was duidelijk dat een defect bij de telefooncentrale een grote impact zou hebben op onze bedrijfscontinuïteit.”

 

Cloud en appliance

UNIT4 C-Logic besliste daarop naar een nieuwe oplossing over te stappen. De voorkeur ging uit naar IP-telefonie op basis van een open sourcemodel. Tom Van Overbeke: “We wilden liever niet afhankelijk zijn van specifieke software of hardware. Bovendien moest het geheel makkelijk integreerbaar zijn met de andere toepassingen die we in het bedrijf gebruiken.” Belgacom stelde haar Unify-oplossing voor, gebaseerd op technologie van Escaux. Het gaat om een hybride oplossing die de flexibiliteit van Unified Communications in de cloud combineert met een on-premise appliance. De managementomgeving van die IP-telefooncentrale – en de automatische back-up ervan – bevindt zich in de cloud, in het datacenter van Belgacom. UNIT4 C-Logic vernieuwde ook alle hardware. Daar viel de keuze op zestien IP-telefoons van Polycom en acht softphones van het type CounterPath eyeBeam.

 

Vlotter bereikbaar

De nieuwe oplossing heeft vooral een grote impact op de telefonische onthaalfunctie van UNIT4 C-Logic. Tom Van Overbeke: “We werken niet met directe lijnen. Vroeger verliep alle telefoonverkeer via het onthaal, waarbij onze medewerkster de gesprekken manueel met de juiste persoon doorverbond.” Die situatie is intussen grondig gewijzigd. Alle inkomende telefoons worden door de IVR-functionaliteit (Interactive Voice Response) van Belgacom Unify automatisch verder geleid naar de juiste persoon, in functie van zijn beschikbaarheid. Hierdoor krijgt de onthaalmedewerkster 70 procent minder oproepen. Alleen de oproepen waar de onthaalmedewerkster echt een toegevoegde waarde kan bieden, komen nu bij haar terecht.

 

Betere service

Tom Van Overbeke: “Een belangrijk voordeel is verder dat alle medewerkers van het bedrijf over nieuwe functies beschikken. Zo kan iedereen makkelijk zelf oproepen doorschakelen naar de mobiele telefoon, of voicemails ontvangen als een geluidsbestandje via e-mail. De bereikbaarheid van de medewerkers is erdoor toegenomen.” In de toekomst wil UNIT4 C-Logic de mogelijkheden van de IP-telefooncentrale verder integreren met andere toepassingen. “We denken daarbij onder andere aan oproepen via click-to-dial en de koppeling van inkomende oproepen aan onze CRM-applicatie. Wanneer een klant opbelt, krijgt de medewerker automatisch zicht op de info die over die klant beschikbaar is. Dat zal de efficiëntie van de medewerkers en het niveau van de dienstverlening verder verhogen.”

 

Business benefits
  • Verhoogde bereikbaarheid van medewerkers
  • Verbeterde efficiëntie
  • Eenvoudig beheer van de gebruikersinstellingen via webinterface
  • Geautomatiseerde back-up

 

Company profile

UNIT4 C-Logic richt zich op de kmo-markt met software voor boekhouding en facturatie. Het bedrijf behoort sinds vier jaar tot de Nederlandse groep UNIT4. Het telt vijftien medewerkers en realiseert een omzet van 2,5 miljoen euro.

 

Meer info?

Kijk voor meer informatie over IP telefonie op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.