×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

IoT in de lift

Klantenverhalendoor One magazine13/03/2015

De lift doet het niet meer. Erg vervelend voor wie erin zit en vaak duur voor wie de herstelling moet betalen. RQM meet de prestaties van liften en brengt er verslag over uit bij eigenaars en huurders.

Liften zijn verrassend onbetrouwbaar. Volgens cijfers van Duits keuringsbedrijf TÜV zit er in elke lift per jaar gemiddeld één persoon een tijdlang vast. In dat geval zou het in België jaarlijks om minstens 77.000 mensen gaan die zo’n akelige ervaring meemaken. “Dat is een logisch gevolg van de manier waarop de liftbusiness werkt”, zegt Lars Odlen, General Manager van RQM. “De bouwheer van een appartements- of kantoorgebouw maakt de keuze voor de lift. Voor de bouwheer geeft alleen de prijs van aankoop en installatie de doorslag. Het is de latere eigenaar van het gebouw die het onderhoudscontract betaalt.” Voor dat – vaak dure – onderhoud krijgt de eigenaar weinig in de plaats. Dat bewijst het grote aantal incidenten met geblokkeerde liftgebruikers. Lars Odlen: “De jaarlijkse factuur is meestal de belangrijkste vorm van communicatie tussen de onderhoudsfirma en de eigenaar van het gebouw.”

Gedetailleerde rapporten
Dat kan beter, vindt RQM. Het bedrijf ontwikkelde LiftLog, een toepassing die de lift met het internet verbindt. LiftLog is een klein m2m-toestel dat data over de lift verzamelt en via GPRS doorstuurt naar m2m factory, het m2m-platform-as-a-Service van Proximus. Vandaar worden de data via een VPN-tunnel naar de backbone van RQM in de cloud gestuurd, waar de analyse van de data plaatsvindt. Die analyse vormt de basis voor het uitsturen van waarschuwingen, alarmen en rapporten naar de eigenaar van de lift. Lars Odlen: “Voor een eigenaar die zijn gebouw wil verkopen of verhuren, is het belangrijk dat hij aan een potentiële klant concrete en correcte gegevens kan voorleggen over de lift.” LiftLog verzamelt onder meer data over het aantal bewegingen van de lift en van de deuren, het aantal en de duurtijd van de interventies door de onderhoudsfirma, het aantal keren dat de noodknop werd gebruikt, enzovoort. Dergelijke data ondersteunen de dialoog met de onderhoudsfirma. Die kan op haar beurt de werking verbeteren en eventueel de kosten voor de eigenaars en huurders drukken.

De rollen omdraaien
Via de informatie uit LiftLog krijgt de eigenaar een beter zicht op de werking van de liften. Lars Odlen: “Blijkt uit de rapporten dat er doorgaans maar vier van de zes beschikbare liften gebruikt worden, dan kan de eigenaar ervoor kiezen om via een beurtrol telkens twee liften af te sluiten. Zo kan hij besparen op onderhoud en stijgt de levensduur van de liften.” De rapporten van LiftLog laten de eigenaar van de lift bovendien toe om de rollen om te draaien. “Vandaag verkopen onderhoudsbedrijven contracten met een vast aantal onderhoudsbeurten per jaar. Erg efficiënt is dat niet, gezien het grote aantal break-downs en het aantal mensen dat ieder jaar opnieuw vast komt te zitten in een lift.” In plaats van te betalen voor onderhoud, zou de eigenaar ervoor kunnen kiezen de onderhoudsfirma te vergoeden in functie van de uptime van de lift. Het is een mooi voorbeeld van hoe het Internet of Things een businessmodel compleet zou kunnen veranderen.

Proactief is positief
RQM maakt de informatie over een lift toegankelijk voor de eigenaars. Maar evengoed zouden de rapporten ook de onderhoudsfirma’s kunnen helpen om hun dienstverlening te verbeteren. Lars Odlen: “Vergelijk het met het onderhoud van een auto: de gereden afstand bepaalt welke ingrepen er nodig zijn. Als je de intensiteit van het gebruik van de lift meet, ben je veel beter in staat proactief onderhoud te voorzien en het risico op pech te verkleinen.” Wordt zonder twijfel vervolgd.

Pluspunten
  • Dataverzameling en analyse
  • Accurate rapportering
  • Proactief onderhoud
Over RQM

RQM (Remote Quality Monitoring) is het nieuwe bedrijf van ondernemer Lars Odlen. De onderneming beschikt over een team van drie vaste medewerkers, zeven consultants en een netwerk van leveranciers. RQM is gevestigd in Brussel.

Lars Odlen is een Zweedse serial entrepreneur. In de jaren 90 volgde hij het hoofdkantoor van liftbouwer Kone toen dat naar Brussel verhuisde. De voorbije vijftien jaar richtte hij zes bedrijven op die hij verkocht. In 2014 ging hij van start met RQM. 

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.