×
×

Inspireren

Nieuws filtering op :

Wat kunt u met al die waardevolle gegevens?

Inspirerendoor Perspective25/10/2016

Wat kunt u met al die waardevolle gegevens?

Comments

Met elkaar verbonden voorwerpen maken vandaag al deel uit van ons dagelijkse leven, zowel thuis als op het werk. Deze interactie noemen we 'Internet of Things' (IoT), of de uitwisseling van informatie tussen alledaagse voorwerpen en het internet.

IoT is momenteel een ware revolutie aan het ontketenen. Dankzij IoT worden immers heel wat gegevens verzameld en verwerkt die onze levenskwaliteit en manier van werken aanzienlijk verbeteren. Op dit ogenblik bestaan er wereldwijd niet minder dan tien miljard geconnecteerde voorwerpen, terwijl er maar 7,4 miljard mensen zijn. Tegen 2020 zouden er naar alle verwachtingen zo’n 30 tot 50 miljard geconnecteerde voorwerpen zijn. 

Haalbaar voor elke ondernemer

Frédéric Lhostte is verantwoordelijk voor IoT en Big Data bij Proximus. Hij heeft het zonder aarzelen over de 'vierde industriële revolutie': "Intelligente voorwerpen gaan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we werken op kantoor. De omstandigheden zijn ideaal: de technologie wordt betaalbaar, het aanbod aan Cloud-diensten neemt toe … Het IoT komt in sneltempo binnen handbereik van elke onderneming die wil innoveren." 

Op weg naar nieuwe services

Alle sectoren kunnen baat hebben bij het IoT. Hoewel sommige sectoren al met succes IoT-oplossingen hebben geïmplementeerd (zoals geconnecteerde elektriciteits-, gas- en watermeters) kunnen ook andere ondernemingen hun processen verbeteren, hun exploitatiekosten drukken en vooral nieuwe meerwaardediensten creëren. De registratie en de verzending van gegevens bieden haalbare innovatiemogelijkheden. 

Ook voor kmo’s

“Internet of Things is niet alleen het speelveld van grote bedrijven en hun klanten. Ook kmo’s kunnen er hun processen en werkmiddelen mee optimaliseren, of de kwaliteit van hun diensten verbeteren”, gaat Frédéric Lhostte verder. “Dankzij IoT kunnen e-shops bijvoorbeeld tot op de minuut de locatie van een pakketje meedelen. Of een printer bestelt automatisch zelf een nieuw inktpatroon als de vorige leeg is, en laat dit de volgende dag leveren.”

Voorkomen is beter dan genezen

“IoT kan ook een positieve impact hebben op je businesscontinuïteit én die van je klanten. In een productieomgeving zijn alle onderdelen namelijk draadloos verbonden met een netwerk. Zo heb je een constante status van hoeveel ze produceren en wat de mate van slijtage is. Een voorbeeld: wanneer een machine plots panne heeft, veroorzaakt dit onvoorziene kosten, stuurt planningen in de war en zorgt voor ontevreden klanten. Maar als je die machine connecteert, kan je de toestand van die machine rechtstreeks opvolgen en op tijd een onderhoud inplannen. Je stapt met andere woorden over van herstellend onderhoud naar voorspellend onderhoud. Zo kun je ook een stuk autonomer werken: bij een storing kiest het systeem voor een alternatieve route. Ook bij een verandering van de vraag kan de productie automatisch worden aangepast. En u kunt profiteren van een constante kwaliteitscontrole, want ook de producten geven door waar ze zich bevinden en of ze in goede staat zijn.” 

Technologie op maat

Wie een IoT-oplossing in zijn bedrijf wil implementeren, heeft drie zaken nodig:

  1. Sensoren.
    Sensoren zijn nodig om gegevens te verzamelen. Welke sensoren u kiest, hangt uiteraard af van wat u wil meten (temperatuur, vochtigheid, ijsvorming…) en hoe u de sensor wil gebruiken (op een autonome batterij of op stroom, met of zonder simkaart…).
  2. Netwerk
    Het netwerk verstuurt de gegevens naar de backend. Ook hier hangt de gekozen technologie af van het doel: mobiel netwerk, Bluetooth, wifi, LAN ...
  3. Applicatie
    Via de applicatie kunt u de verzamelde gegevens aflezen en analyseren, zodat u er meteen gepast op kunt reageren.
Van gedachten wisselen over IoT?

Neem contact met ons op via info.m2m@proximus.com voor meer advies.

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.