×
×

Inspireren

Nieuws filtering op :

Aan tafel met Pascal Cools en Denis Steisel

Inspirerendoor Perspective21/10/2016

Aan tafel met Pascal Cools en Denis Steisel

Comments

Tijden veranderen: innovatie is vandaag niet meer weggelegd voor
enkel grote ondernemingen, ook kmo’s kunnen er hun voordeel mee
doen! En ze hoeven niet te ver te zoeken om te kunnen innoveren,
vertellen ondernemersexperts Denis Steisel en Pascal Cools.

Volgens Denis Steisel, voorzitter van het Netwerk Ondernemen Brussel, is innovatie levensbelangrijk geworden. “Veel kmo’s beseffen het nog niet helemaal, maar het digitale tijdperk waar we vandaag in leven, heeft onze zakenwereld even hard door elkaar geschud als de Industriële Revolutie. De muzieksector, de pers, de transportsector, uitgeverijen, ticketing, ze staan allemaal op hun kop. Wie vandaag niet innoveert, riskeert weggeconcurreerd te worden. Jammer genoeg lopen we hier in België sterk achter. Wist je bijvoorbeeld dat we in België twee keer meer importeren dan exporteren via e-commerce?”

Innovatie = creativiteit + ondernemerschap

“Die achterstand in e-commerce had natuurlijk voor een groot deel met de wetgeving te maken”, zegt Pascal Cools, CEO van Flanders DC. “Nu de wetgeving is aangepast, zijn we aan een inhaalbeweging bezig.”

“Als je mij vraagt wat innovatie is, dan antwoord ik: ‘creativiteit plus ondernemerschap’. Die creativiteit, die hebben de Belgen zonder enige twijfel in huis. Kijk maar naar alle prijzen die we in de wacht slepen op het reclamefestival van Cannes, hoe geliefd we zijn in de mode- en filmwereld... Maar met dat ondernemerschap is het wat minder gesteld. Denis sprak zonet over e-commerce. Wie zijn de grote spelers daar? Coolblue, Bol.com … Allemaal in Nederland. Of een innoverend bedrijf als Blendle, waar je vandaag artikels per stuk kunt kopen in plaats van de hele krant. Zelfs Booking.com. Dat is geen toeval. Nederlanders zijn kooplui. Die durven de commerciële stap te zetten. Belgen zijn dat veel minder. Hier heerst momenteel een hype rond start-ups. Iedereen wil tegenwoordig ‘founder of my own company’ in zijn twitter-bio hebben. Maar de volgende stap, de overgang van creatieve starter naar de ondernemende, winstgevende Googles van deze wereld, die verloopt erg moeizaam in België.”

De grote contradictie

“Er zijn te weinig scale-ups in België”, stemt Denis in. “Zweedse bedrijven halen veel meer kapitaal op dan in België, terwijl het land minder inwoners heeft. Er is nochtans meer dan voldoende begeleiding in ons land, er zijn premies en subsidies ...”
“De grote contradictie is dat onze risicokapitaalverschaffers te weinig risico durven nemen”, vult Pascal verder aan. “In Amerika leggen venture capitalists (investeerders die worden ingezet om een relatief nieuwe onderneming liquiditeit te bieden om een snelle groei te kunnen realiseren) soms een paar honderdduizend dollar op tafel, enkel en alleen om als eerste het businessplan te mogen lezen. Hier moeten start-ups meestal al direct klanten hebben en omzet draaien om kapitaal los te weken. En dit dan in ruil voor een stuk van hun bedrijf.”

De drempel van de innovatie

Ook gevestigde kmo’s ondervinden moeilijkheden om te innoveren. Dat begrijpt Pascal volkomen. “Kmo’s hebben het nu al erg moeilijk om hun business draaiende te houden. Ze moeten hard werken, want er moet geld binnenkomen. Maar innoveren kost tijd en geld. Dat is niet vanzelfsprekend voor een kmo van vijftien man. Ze beseffen wel dat ze moeten innoveren, maar op dit ogenblik is het geen prioriteit. Dat patroon moeten we doorbreken.” 

Denis: “Kmo’s spelen defensief in plaats van offensief, zeker wanneer ze onder druk staan. Maar daardoor worden de kmo’s tegenwoordig steeds vaker voorbijgestoken door start-ups. Want die pakken de markten wél helemaal anders aan. Als kmo’s willen innoveren, moeten ze op drie vlakken ingrijpen. 

  1. Het businessmodel: de wereld is volledig veranderd door onder meer de digitalisering, hoe pas ik mijn business model hieraan aan?
  2. Nieuwe competenties in huis halen. Je zou ervan versteld staan hoeveel kmo’s vandaag nog geen webmaster hebben. En dus al helemaal geen community manager om hun aanwezigheid op de sociale netwerken te versterken.
  3. Nieuwe tools in gebruik nemen: data management, CRM, een mobiele website, dat soort dingen.”
Iedereen kan innoveren

Het goede nieuws is evenwel dat iedereen kan innoveren. Volgens Denis is het vooral een kwestie van mentaliteitsverandering: “De cultuur binnen een bedrijf moet veranderen. Kmo’s hebben nood aan een meer participatieve cultuur, eerder bottom-up dan top-down. De persoon die het dichtst bij de klant of bij de uitvoerende taak staat, is volgens mij vaak het best geplaatst om te innoveren.”
Pascal: “Innovatie gebeurt echt niet alleen in een R&D-lab. In haar boek ‘Customer Innovation’ schrijft Marion Debruyne, de huidige decaan van Vlerick, dat je grootste R&D-departement je klanten zijn. Klanten brengen ideeën aan, maken hun behoeftes kenbaar. Kmo’s moeten daar veel meer mee doen.”

Allemaal samen

Pascal Cools: “Vooral in kmo’s denken zaakvoerders nogal snel dat ze het allemaal alleen moeten doen. Ik houd een warm pleidooi om de deuren open te gooien. Overleg met concullega’s, ga op zoek naar die hulp van buitenaf, bijvoorbeeld bij Flanders DC of het Netwerk Ondernemen. En begin vooral binnen je eigen bedrijf. Je magazijnier en je secretaresse hebben ook erg interessante ideeën. Flanders DC biedt ondernemers trouwens een erg doeltreffende tool om zo’n brainstorm te organiseren: de gps-brainstormkit. Dat is een gestructureerde methode om met een groep van twaalf tot vijftien personen te brainstormen. Op een halve dag kom je zo aan 120 ideeën en drie uitgewerkte producten waar je meteen mee aan de slag kunt.”

De ultieme innovatietip

Volgens Denis begint innoveren uiteindelijk bij één ding: luisteren. “Listen, listen, listen. Luister naar je medewerkers, naar je klanten, naar de markt, naar Internet. Kijk op Google. Er is een berg informatie voorhanden. Listen, and then act.”
Pascal: “Dat klopt helemaal. Wat Denis nu zegt, klinkt zo stom, hè. Googel gewoon eens. Maar veel bedrijven doen dat dus niet. Dat is ongelooflijk. Wij worden vaak uitgenodigd om presentaties te geven. Dat zijn standaardpresentaties die we kruiden met voorbeelden uit de sector. Waar halen wij die voorbeelden? We googelen. En wanneer we die voorbeelden tijdens de presentatie aanhalen, dan zie je al die monden openvallen. Dan denk ik: hoe kán dit nu een verrassing zijn voor jullie? Jullie zitten in die sector. Wij hebben twee uurtjes op Google gezeten en vonden dit. Dat is echt geen rocket science. Gewoon letterlijk Google (lacht). Dat is het thema van dit hele verhaal: ga naar buiten en luister.”

Denis Steisel

Denis Steisel startte als ondernemer in de communicatie. Denis is vandaag erg actief in het milieu van de start-ups als bestuurder van het Netwerk Ondernemen Brussel en als managing partner van het consultatiebureau Eezee-IT.

Pascal Cools

Pascal Cools startte als consultant voor hij de overstap maakte naar Flanders DC. Hij stond in voor de eerste innovatietools en het Creativity World Forum. In 2007 werd hij aangesteld als CEO van Flanders DC en Flanders Fashion Institute.

Wat kan Netwerk Ondernemen Brussel voor u betekenen? 

Het Netwerk ondernemen Brussel is een vzw van en voor ondernemers. De bedrijfsleiders binnen dit netwerk trekken op vrijwillige basis tijd uit om nieuwe ondernemers te begeleiden bij de oprichting of overname van ondernemingen met een reëel ontwikkelingspotentieel. 
reseauentreprendrebruxelles.be

Wat kan Flanders DC voor u betekenen?

De vzw Flanders DC streeft naar een sterker en meer toekomstgericht creatief ondernemerschap in Vlaanderen. Ze ondersteunt ondernemingen uit de creatieve sector met inspiratie, advies en instrumenten rond zakelijke en ondernemerschapsvaardigheden, en promotie. Bedrijven uit andere sectoren kunnen er terecht om innovatiesamenwerking te zoeken met deze creatieve sector. Daarnaast organiseert de vereniging regelmatig netwerkevents.
flandersdc.be

Leestips

iDNA
Harry van der Schans

iDNA van creativiteitsexpert Harry van der Schans biedt praktische tips, interessante verhalen, en creatieve tools en technieken om de creativiteit en innovatie binnen uw bedrijf te ontsluiten. Zo ontdekt u er onder meer het ICE-model (Innovation, Creativity & Entrepreneurship), een creatief zes-stappenplan waarmee u een business idee concreet kunt omzetten of een probleem kunt oplossen. 

Freedom, Inc. 
Isaac Getz en Brian M. Carney

In het toegankelijke boek ‘Freedom, Inc.’ nodigt Getz ons uit achter de schermen van bedrijven waar vrijheid een managementsprincipe is geworden. Er wordt naar medewerkers geluisterd in plaats van hen op te dragen wat ze moeten doen. Risico’s en individuele initiatieven worden er aangemoedigd. Door hun menselijk potentieel zo volop te ontwikkelen, hebben deze bedrijven hun rendement radicaal kunnen verhogen.

Meer info?

Ontdek hoe u het Innovatie Dossier kunt ontvangen.
www.proximus.be/innovatietest

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.