×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Papier ruilen voor geïntegreerde kwaliteit

Klantenverhalendoor One magazine21/06/2012

Op zoek naar de perfecte drager

De koploper in de bouwsector verstevigt zijn kwaliteitssysteem dankzij dynamische formulieren die helpen om de gegevens, foto’s en opmerkingen op het terrein in één handeling te beheren en ze te integreren in de interne SQL-toepassing.

De kwaliteitscontroleurs die nakijken of de normen op bouwwerven van Thomas & Piron worden nageleefd, testen een formule met elektronische formulieren. Zo kan papier verdwijnen en wordt de efficiëntie van het kwaliteitssysteem van de groep meteen verbeterd.

De klanten van Thomas & Piron zijn tevreden: een opsteker voor het kwaliteitssysteem dat tussen 2007 en 2010 werd geïmplementeerd. wEVAL, de huisgemaakte SQL-toepassing, beheert de kwaliteitscontroles door de architecten en kwaliteitscontroleurs bij de ploegbazen ruwbouw en afwerking en bij de onderaannemers. De papieren evaluatieformulieren worden op het terrein ingevuld, daarna ingevoerd in Excel en vervolgens doorgestuurd naar het secretariaat. Dat importeert ze in wEVAL. Daarna worden de interventieaanvragen doorgestuurd naar de betrokken diensten via een verspreidingslijst. “Bij de verwerking komen minstens 3 tussenpersonen kijken. Ze duurt 5 à 10 dagen: behoorlijk omslachtig. Vier jaar lang en in samenwerking met STC zijn we op zoek geweest naar een oplossing om geleidelijk de etappes te elimineren tussen het verzamelen van informatie op het terrein en het versturen van de uiteindelijke rapporten”, vertelt Michel Dombret, Manager Organisatie & Kwaliteit bij Thomas & Piron.

 

De keuze van de mobiele tools (onder meer tablets en smartphones) die het beste compromis bieden voor de verschillende gebruikersprofielen (een honderdtal op middellange termijn), is van essentieel belang om de acceptatie van het project te waarborgen. “We komen van een papieren cultuur met het A4-formaat als norm. Over de elektronische dragers heeft iedereen een mening. Sommigen denken dat elektronica alle problemen zal oplossen. Maar de volgorde naleven om de behandelde gegevens en foto’s in te voeren, vergt wel wat aanpassingen en een goede organisatie. Je moet ook rekening houden met de schok- en vochtbestendigheid voor dit type materiaal”, aldus Michel Dombret.

 

Coderen van informatie in één stap

De keuze viel op de oplossing Belgacom Field Force Automation (in samenwerking met Belgacom partner Praxedo), na een demo door de operator. “Het was de enige stabiele, interactieve tool die het verhaal concreet kon maken: een test van een jaar, op ware grootte én op het terrein. De formulieren zijn flexibel: we kunnen ze snel editen en aanpassen aan onze behoeften. Momenteel test de proefgroep zes formulieren, gepersonaliseerd door Praxedo, met een inhoud die aangepast is aan onze behoeften: keuzelijsten, aan te vinken opties, vrije velden voor commentaar en foto’s … De tablet is verbonden met een gebruiker. Die heeft toegang tot verschillende formulieren die hij kiest of die tevoorschijn komen in functie van zijn planning. Na het invoeren van de verplichte gegevens (datum, klant …) en de keuze voor het type interventie (controle van architect, bestelling kraan …), maakt de gebruiker zijn verslag en valideert het. Een pdf-versie wordt automatisch aangemaakt. Die kan dan via GPRS, Edge, 3G of wifi doorgestuurd worden naar een werknemer die de pdf invoert in wEVAL.

 

Naar een geïntegreerde informatieverwerking

Zodra de keuze van de dragers gevalideerd is, kan de tweede fase van het project met de IT-ontwikkelaars van Thomas & Piron starten. De gegevens die gerecupereerd zijn door het Belgacom Field Force Automation-platform worden dan onmiddellijk en automatisch geïnjecteerd in de wEVALtoepassing. “Voor een dringende interventie bij een controle, gebruiken we onze gsm. Morgen zal het volstaan een vakje aan te vinken zodat de vraag tot interventie nagenoeg in real-time gebeurt.” Een werfleider die een voorsprong vaststelt zou via Belgacom Field Force Automation onmiddellijk een aanvraag voor een kraan kunnen doorsturen naar de verantwoordelijke planner om een week tijd te winnen op de werfplanning. De integratie van foto’s vanuit een tablet vergemakkelijkt ook de samenstelling van het DLI-dossier (Dossier met Latere Interventies), verplicht bij de verkoop van het gebouw. “Downloaden vanuit een fototoestel, omvormen tot pdf, afdrukken: het zijn klussen die voor de assistentes ook tot het verleden zullen behoren.”

 

Business benefits
  • Onmiddellijke tijdwinst
  • Verhoogde productiviteit: 7 controles per dag in plaats van 5
  • Geldwinst en minimalisering van de impact op de klant
  • Exacte informatie behandeld in real-time
  • Optimalisering van de trajectplanning van de kwaliteitscontroleurs dankzij geolocalisatie

 

Company profile

Met jaarlijks 500 huizen en 300 appartementen volgens de sleutel-opde- deurformule is Thomas & Piron koploper woningbouw in Wallonië en het Groothertogdom Luxemburg. De groep is verder aanwezig in Frankrijk, Marokko en Rwanda, en ook actief in professionele en renovatieprojecten.

 

Meer info?

Kijk op de websites voor meer informatie over Belgacom Field Force Automation en Belgacom Mobile Applications of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.