×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Van Nederland naar België in 2 maanden

Klantenverhalendoor One magazine14/03/2016

Wat als het moederbedrijf van uw shared service center voor ICT de boeken neerlegt? Daar weet Imtech Belgium alles over. In minder dan twee maanden bouwde het bedrijf een compleet nieuwe ICT-omgeving uit, met Proximus als uniek aanspreekpunt voor alle benodigde expertise.

Imtech Belgium is een technische dienstverlener. Het bedrijf verzorgt het ontwerp, de realisatie en het onderhoud van installaties voor complexe gebouwen in de tertiaire sector en voor de industrie. Eind augustus 2015 sprak de rechtbank het faillissement van het Nederlandse moederbedrijf Royal Imtech Group uit. “In België liepen de zaken echter wel goed”, zegt Jan Tanghe, ICT-manager bij Imtech Belgium. “Ook na de uitspraak van het faillissement zijn we dus blijven doorgaan. De dienstverlening aan onze klanten is nooit in het gedrang gekomen.”

Opvangen van dienstverlening
Al snel werd duidelijk dat bouwonderneming Cordeel de activiteiten van Imtech Belgium overnam. Imtech Belgium werd binnen de groep Cordeel een onafhankelijke autonome entiteit. Daarmee waren de activiteiten in België verzekerd, al stond het bedrijf ook meteen voor een nieuwe uitdaging. “Doorheen de jaren had Imtech in Nederland een shared service center voor ICT uitgebouwd”, vertelt Jan Tanghe. “Alle servers en data bevonden zich in Nederland. Zowat alles van ICT was vanuit het shared service center voorzien: wifi, core switches, ERP, e-mail, internettoegang, enz.” Via Proximus Explore was Imtech Belgium redundant verbonden met het shared service center. “Door het faillissement kon de dienstverlening van het shared service center echter elk moment stilvallen”, zegt Steven Hemelaere, Systeembeheerder bij Imtech Belgium. “We moesten dan ook snel actie ondernemen.”

Bedrijfskritische ICT
Imtech Belgium lijstte alle ICT-behoeften op en gunde zichzelf twee maanden om zich volledig los te koppelen van het shared service center. “Een ambitieus plan”, geeft Jan Tanghe toe, “maar het kon niet anders. ICT is bijzonder bedrijfskritisch.” Om een voorbeeld te geven: het ERP-systeem is de schakel tussen het callcenter, de technici en de klanten. Het stuurt onder andere de planning van de onderhoudstechnici aan. Ze ontvangen hun opdrachten rechtstreeks op hun tablet, waarin ze meteen ook alle info en de gepresteerde uren registreren. Cruciaal dus voor een optimale dienstverlening aan de klanten. Imtech Belgium had al een goede band met Proximus, als klant van Explore en mobiele telefonie. Nauwelijks drie maanden voor het faillissement van het moederbedrijf had Proximus voor Imtech Belgium een vContainer-oplossing geïmplementeerd. “Dat was een onverwachte meevaller”, zegt Steven Hemelaere, “want zo beschikten we in de cloud snel over de benodigde servercapaciteit.”

Volledige migratie
Met Proximus als partner en uniek aanspreekpunt ging Imtech Belgium aan de slag. Binnen de vooropgestelde tijd kwam een compleet nieuwe ICT-omgeving tot stand: de migratie van 600 mailboxen, de upgrade en aanpassing van Explore, de uitbreiding van vContainer, de migratie van de ERPomgeving, de introductie van Office 365 en Lync, de verplaatsing van de firewalls, enz. Proximus-partner IT-Care stond in voor de uitvoering. “In eerste instantie hebben we alles heel rudimentair opgezet”, zegt Dany Dedecker, ICT Teamleader bij Imtech Belgium, “zodat we de bedrijfscontinuïteit konden garanderen. Nu volgt een consolidatiefase waarbij we alle facetten van het project in detail afwerken.” Het hele traject vond achter de schermen plaats. “De meeste medewerkers hebben er niets van gemerkt”, besluit Jan Tanghe. “Ze moesten hooguit een wachtwoord veranderen.” Elke maand bespreekt Imtech Belgium de stand van zaken met Proximus. Op termijn wil het bedrijf nog meer elementen van zijn ICT-infrastructuur in de datacenters van Proximus onderbrengen.

Pluspunten
    • Opbouw van een zelfstandige ICT-omgeving in 2 maanden
    • Bedrijfscontinuïteit steeds gegarandeerd
    • Uniek aanspreekpunt
Over Imtech Belgium

Imtech Belgium is gespecialiseerd in technische dienstverlening. Het bedrijf ontwerpt, realiseert en onderhoudt installaties (elektriciteit, sanitair, verwarming, airconditioning en ventilatie) voor complexe gebouwen in de tertiaire sectoren en voor de industrie. Imtech Belgium telt 800 medewerkers en realiseert een omzet van 150 miljoen euro.

Jan Tangle is ICT-manager.
Dany Dedecker is ICT Teamleader.
Steven Hemelaere is systeembeheerder bij Imtech Belgium.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.