×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Verser dan vers

Klantenverhalendoor One magazine04/06/2014

Elke dag en nacht doorkruisen de 33 vrachtwagens van Thiry het land om hun fruit en groenten tijdig in de rekken te krijgen. Sinds kort schakelt het bedrijf hiervoor de mobiele oplossingen van Proximus in.

Samen met de firma’s Van Lier, Coccinelle en Deli-Coupe behoort Thiry tot het overkoepelende PrimaMundo. Thiry levert vanuit drie distributiecentra (Brugge, Gent en Luik) aan supermarkten, kruidenierszaken, speciaalzaken en marktkramers in heel het land. Dat is niet zo eenvoudig, legt manager Johan Huys uit. “Onze sector is anders dan de andere. In 90% van de sectoren begint een bedrijf pas aan de productie nadat de verkoop is afgerond. In groenten en fruit is de grootste aanwijzer van de handel nog altijd vraag en aanbod. De natuur bepaalt hier alles. Wij zien wel veranderingen op vandaag, een groot stuk van de verkoopvolumes wordt al onderhandeld voor dat de productie wordt opgestart. Maar grotendeels is het net andersom. Wij hebben iets geproduceerd dat we vervolgens moeten zien te verkopen. En er zijn zoveel externe en oncontroleerbare factoren die de verkoop bepalen in groenten en fruit. Er moet dan nog liefst zo snel mogelijk worden gehandeld, want onze producten hebben in vergelijking met bijvoorbeeld een auto of een keuken een zeer beperkte houdbaarheid.”

Leeg in één swap

“Om meer papierloos te werken en om de tijdspanne tussen de aankoop en de verkoop zo kort mogelijk te houden, moesten we onze processen automatiseren.” Dat gebeurde onder meer met de klantencontacten. In plaats van via telefoon of op papier communiceert Thiry nu via mobiele toestellen met hun klanten. Daardoor kunnen de klanten bestellingen online plaatsen, leverbons op elk moment raadplegen en hun verkoopsstatistieken in realtime opvolgen. Al deze processen kunnen centraal beheerd en opgevolgd worden via Mobile Device Management in de cloud. “Dankzij de Proximus oplossing kunnen we de simkaarten van onze mobiele toestellen heel efficiënt en centraal beheren. We kunnen in realtime onze fleet bijhouden, de toestellen updaten enz. Valt er een klant weg of komt er een nieuwe bij? We kunnen de simkaarten intern en onmiddellijk desactiveren of activeren. De toestellen zijn ook traceerbaar. Wordt er bijvoorbeeld een tablet bij onze klant gestolen, dan kunnen we een swap uitvoeren waardoor we de tablet in één beweging kunnen leegmaken en terugvinden”, stelt Johan Huys. “Op het vlak van security geeft Mobile Device Management ons een gerust gevoel.”

Tijdwinst voor beide partijen

“Onze klanten halen dan weer hun voordeel uit onze applicatie voor iPad en Android tablets. Met die applicaties vragen ze in realtime onze dagelijks veranderende prijzen op, onze voorraden en de vrije ruimtes in onze vrachtwagens. Ook voor ons is deze vernieuwde manier van communiceren een meerwaarde, want het heeft het aantal oproepen van onze klanten sterk verminderd. Er kan perfect realtime worden ingespeeld op het marktaanbod, zonder de klanten te storen. Dankzij deze mobiele innovaties hebben we tot nu toe minstens 8 à 9% op onze kosten kunnen besparen én worden onze klanten beter bediend.”

Meet en weet

Ook de communicatie met de vrachtwagenchauffeurs werd geoptimaliseerd. Thiry koos ervoor om de 33 vrachtwagens uit te rusten met een track & trace-systeem en een rechtstreekse communicatie tussen de vrachtwagen, de garage en het distributiecentrum. “We kunnen onze chauffeurs via hun mobiele toestel briefen. Ze weten meteen hoeveel ze moeten laden en waar ze naartoe moeten. Ze kunnen nu beter voorbereid aan hun werkdag beginnen. We weten ook perfect hoe snel onze vrachtwagens hebben gereden, hoe vaak en hoe hard ze hebben geremd … Daardoor is ons verbruik spectaculair gedaald. Maar het gaat veel verder dan dat. Een vrachtwagen kan nu in realtime een storing melden aan ons distributiecentrum en de garage tegelijk, waardoor de herstelling bij wijze van spreken al klaarstaat wanneer hij ons centrum weer binnenrijdt”, besluit Johan Huys.

Business benefits
  • Track & trace-systeem biedt realtime informatie aan dispatcher en klant
  • Klant krijgt realtime informatie over dagprijzen, voorraden, transport enz.
  • Zuiniger wagenpark dankzij rechtstreeks communicatiesysteem tussen vrachtwagen, dispatcher en garage
  • 8 à 9% besparing op de kosten
  • Efficiëntere inzet van het personeel
Company profile

De Thiry-groep behoort tot het bedrijf PrimaMundo en telt drie distributiebedrijven voor fruit en groenten: Thiry Luik, Thiry Gent en Thiry (Bouvry) Brugge. Met een omzet van 60 miljoen euro stellen ze meer dan 100 mensen tewerk.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.