×
×

Oplossingen

Nieuws filtering op :

Fluidshopping by Proximus

Oplossingendoor One magazine11/06/2015

De strijd om de klant woedt intensief. Door online shoppen, sociale media en mobiel betalen is hij maar een klik verwijderd, helaas ook van uw concurrenten. Daarom is het cruciaal de interactie met uw klanten te verhogen en hun koopervaring centraal te stellen.

Nu elke consument vertrouwd is met digitale technologie, komt het er voor winkeliers op aan die technologie in te zetten om de klantenbeleving te verbeteren. Een opvallende evolutie: e-commerce en fysieke winkels versterken elkaar steeds meer. De fysieke winkel blijft een troef als visitekaartje en als direct interactiepunt maar het aankooptraject, de customer journey, start bijna altijd online. Alle contactmomenten met uw klant moeten optimaal verlopen en op elkaar inspelen. Zo krijgt hij of zij een persoonlijke service met hyperrelevante informatie, die de verkoop kan stimuleren.

De smartphone als informatiehub
Intussen heeft de helft van alle Belgen een smartphone. Automatisch sms’jes versturen naar uw klanten, eventueel met duizenden tegelijk, is een interessante manier om ze rechtstreeks te bereiken. De verzending is goedkoop, snel en heel efficiënt. Belangrijk is alleen boodschappen te brengen waar de klanten ook effectief voordeel uit halen, bv. de aankondiging van een speciale actie voor mensen met een klantenkaart. U kunt uw klanten via sms sneller naar uw fysieke of online shop leiden. Daar kunnen ze, in het beste geval, ook mobiel betalen.

Wifi in de winkels
61% van de Belgische bevolking met smartphone gebruikt zijn toestel in de fysieke winkel zelf. Klanten zoeken informatie op over een product dat ze in de winkel zien of praten erover met vrienden in hun sociale netwerk. U maakt uw winkel zeker aantrekkelijker door uw klanten op een eenvoudige manier een beveiligde wifitoegang te geven. Dankzij data-analytics kunt u bovendien weten waar uw klanten zich precies in uw winkel bevinden, op welk tijdstip u het meeste klanten over de vloer krijgt, in welk deel van uw winkel ze het meeste tijd doorbrengen en hoeveel nieuwe klanten er in vergelijking met trouwe klanten in de winkel zijn. Een mooi voorbeeld is de ervaring van schoenenketen Torfs. De keten ondervindt steeds meer concurrentie, niet in het minst van de pure online winkels. Daarom biedt Torfs nu gratis wifi aan en integreerde het de winkelpunten met de online inventaris. Ook kortingbonnen zijn digitaal beschikbaar. Het netwerk voor de klanten is gescheiden van dat van de medewerkers zodat beveiliging, bandbreedte … geen invloed hebben op de dagelijkse werking voor het personeel.

Een schat aan informatie
Met de juiste software analyseert u het gedrag van uw (potentiële) klanten, zowel in de winkel via wifi als erbuiten via het mobiele netwerk. Mobiele toestellen leveren zo een schat aan informatie op. Het zou zonde zijn om daar niets mee te doen. Via analyse kunt u nagaan waar uw klanten zich precies in uw winkel bevinden, u kunt ze op dat moment de weg helpen vinden naar een bepaald product of ze informeren over acties van producten in de rayon waar ze zich bevinden. Ook A.S.Adventure voorzag haar 45 winkels in België van een gratis wifinetwerk waarvan 2 winkels reeds uitgebreide analysetools gebruiken. Voor de winkels in shoppingcentra’s kan A.S.Adventure de data van de bezoekers in de centra afwegen tegen de bezoekerscijfers in hun winkels, wat interessante inzichten oplevert. Meer marketingacties worden nog opgezet. Zowel gegevens via wifi in uw winkel, als gegevens via 3G of 4G kunnen dus geanalyseerd worden. Uiteraard gebeurt dat anoniem – het systeem koppelt geen namen of privé-informatie aan de locatiegegevens. Interessant is ook dat de beschikbaarheid van informatie steeds minder afhangt van het belgedrag, aangezien smartphonegebruikers doorgaans constant verbonden zijn met een draadloos netwerk.

Schermen in plaats van affiches
Ook door led-schermen in uw winkel te hangen, verbetert u de shopervaring en communicatie met uw klanten. Uit onderzoek naar het effect van digitale schermen blijkt dat het aankoopbedrag van klanten erdoor stijgt met gemiddeld 29,5%. Digital signage genereert tot 32,8% meer in-store traffic. Bovendien is de informatie op het scherm heel gemakkelijk aan te passen en flexibel te beheren vanop een centrale locatie, zelfs via smartphone. De schermen geven winkels een moderne uitstraling en trekken vaak de aandacht. Kledingketen JBC installeerde ruim 400 schermen in 130 winkels en investeerde in onder meer games en speeltafeltjes met touch screens voor de kinderhoekjes. Resultaat? Kinderen vragen hun ouders zelf bij JBC te winkelen, een succes.

Pluspunten
  • Een betere klantenervaring
  • Meer efficiënte marketingacties
  • Stijging verkoop
  • Klantenbinding
  • Analyse van koopgedrag
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.