×
×

Technologie

Nieuws filtering op :

Sneller en flexibeler

Technologiedoor One magazine02/06/2015

Uw bedrijf moet flexibel zijn. Dat is de derde vereiste die we in dit dossier vooropstellen. U moet snel kunnen schakelen, ook met uw ITinfrastructuur. De zogenaamde cloud kan hierbij helpen. Wij helpen u op weg, en contacteerden enkele bedrijven die de sprong naar de cloud recent hebben gemaakt.

IT wordt alsmaar belangrijker voor de KMO. Vaak is IT zelfs een inherent deel van uw dienstverlening, zoals bij Redcorp, een van de grootste B2B informaticaleveranciers op de Belgische markt. Redcorp laat zijn website, die voor het bestellingproces cruciaal is, huisvesten in een extern datacenter. “Wij zorgden er mee voor dat de website dagelijks drieduizend en meer bezoekers aankan”, vertelt Gert Van Eynde, Senior Project Manager bij e-nitiative, dat de IT bij Redcorp beheert. Want elke klant die hun website niet (tijdig genoeg) kan bereiken, is een verloren klant. Flexibiliteit staat bij deze keuze voorop. Redcorp kan zijn website laten groeien en krimpen op basis van de noden van de klant. Bij die webinfrastructuur werd later ook de interne IT-omgeving toegevoegd. “De website draait extern, en daar hebben we de andere IT-infrastructuur bij gezet. Waardoor het een homogene omgeving werd die vlot kan worden uitgebreid of verkleind”, vertelt Van Eynde.

Klassiek versus cloud
Door de IT uit te besteden naar een extern datacenter, kan Redcorp zich opnieuw focussen op hun kernactiviteit. “Garanties rond beheer en veiligheid worden aangeleverd als een dienst, waardoor het bedrijf op een heel efficiënte manier kan gaan werken”, klinkt het. “Alles is vlot bereikbaar via internet, en vanuit mobiele toestellen. Dat is een groot voordeel voor de Redcorp-medewerkers.”

Redcorp is een schoolvoorbeeld van de omslag die voor veel bedrijven aan de gang is. Door hun IT naar een externe omgeving te verhuizen, kunnen ze veel korter op op de bal spelen. “Vroeger moesten we elke keer nieuwe fysieke servers aankopen om de oude te vervangen, alles kopiëren, herinstalleren en synchroniseren. Nu is het heel makkelijk om te upgraden wanneer dat nodig is. Een telefoontje naar de leverancier is voldoende”, stelt Van Eynde. Redcorp zette dus de stap naar de cloud. Hun computerkracht of software bevindt zich niet langer binnen de kantoormuren, maar ergens “in de cloud”. Het gaat dan zowel over de software, opslagcapaciteit, rekenkracht áls over de hele ICT-infrastructuur. Deze wordt voor een bepaalde tijd wordt ‘gehuurd’, terwijl een bedrijf vroeger alle apparatuur zelf aanschafte.

De cloud heeft overigens veel gezichten (zie kader: cloudvormen voor dummies), waardoor velen al in de cloud zitten zonder dat ze dat zelf beseffen. Daarnaast is er ook betalende software, zoals Office 365 van Microsoft. Anderzijds is er cloud computing als strategische keuze, waarbij, zoals bij Redcorp, de externe leverancier als natuurlijk en bijna onlosmakelijk verbonden verlengstuk van de interne IT-infrastructuur wordt ingezet. Hier ligt de focus op servers en opslagsystemen, en de software en data daar bovenop, die in een extern datacenter terechtkomen. Deze twee cloudvormen zijn fundamenteel verschillend. Maar de voordelen zijn vaak wel gelijkaardig.

Beschikbaarheid
Snel kunnen schakelen is een belangrijk voordeel van het gebruik van cloud, samen met de garantie voor beschikbaarheid. Dat geldt vandaag niet enkel bij bedrijven als Redcorp, maar ook in een eerder traditionele omgeving zoals een school. Bij de International School of Brussels (ISB) loggen bijvoorbeeld dagelijks meer dan 1.500 studenten aan op het portaal om onder meer hun uurroosters te bekijken. Daarnaast maken ook 300 medewerkers er gebruik van de beheerapplicaties, soms zelfs van thuis uit.

Voor de technische ondersteuning van het platform had de school een impressionante ICT-infrastructuur uitgebouwd, die veel tijd en moeite vergde. Bovendien bleken de back-up- en continuïteitsplannen een zware verantwoordelijkheid. Uiteindelijk werden de verschillende applicaties van ISB, na enkele tests, stapsgewijs overgebracht naar de cloudomgeving van Proximus.

Volgens Douglas Stone werd het IT-team van de school hierdoor gevoelig ontlast: “Zaken zoals airco en elektriciteit, licentiebeheer en hardware-onderhoud van het serverpark vallen niet langer onder hun verantwoordelijkheid. Daar zijn we blij om”, stelt hij. “Verder is uit een ROI-analyse gebleken dat een overgang naar de cloud op lange termijn financieel positief is. Het leek ons de juiste keuze.”

Voorspelbaarheid
Naast het ontlasten van IT-kosten of ROI speelt namelijk nog een ander element: de voorspelbaarheid van de kosten. Dit speelde erg bij de derde organisatie die recent zijn cloudproject afwerkte: AR&FP, gespecialiseerd in asbestverwijdering en brandbescherming.

Tot 2013 beheerde het moederbedrijf van AR&FP, de volledige ICT-infrastructuur. Maar AR&FP wenste meer autonomie en koos voor de migratie van de volledige infrastructuur naar de cloud. Er werd gekozen voor een gefaseerde aanpak waarbij eerst de ERP-omgeving (Navision) naar de cloud werd gebracht. Dus eerst de software dan pas de infrastructuur. Vervolgens werden alle servers vervangen en belandde de hele ICT-infrastructuur in de cloud.

“We sloten een contract af met een dienstenleverancier, waarin alle technische interventies zijn inbegrepen in een vast maandelijks bedrag. Zo kunnen we onze ICT-kosten onder controle houden en perfect voorspellen”, stelt Didier Martens, business support manager van AR&FP. “Ook bij ons is het systeem heel flexibel, want wij kunnen maandelijks ons contract aanpassen, als er meer of minder werknemers zijn. Verrassingen in onze ICT-kosten zijn voorgoed verleden tijd.”

Aandachtspunten
De drie bedrijven geven een goed beeld van het potentieel van de cloud. Toch zijn er belangrijke aandachtspunten. Want niet alleen het externe datacenter, maar ook de partij die u begeleidt bij uw stappen in de cloud is van tel. “De keuze van een ICT-partner was niet evident. Maar de technische knowhow en transparantie trokken ons over de streep”, stelt Didier Martens van AR&FP.

De relatie met uw leverancier en partner is dus belangrijk. Het is altijd eenvoudiger om terug te vallen op een lokale leverancier dan op een onzichtbare leverancier in het buitenland. Die partner is er voor de lange termijn. Eens uw toepassingen en data in een extern datacenter staan, is het niet de bedoeling om die meteen terug te halen. Een ander aandachtspunt is een soort van policy op niveau van uw bedrijf. Het gebruik van de cloud ontstaat bij vele KMO’s immers niet in de IT-afdeling maar bij een ondernemende sales of andere manager, die zelf op zoek gaat naar in de cloud verkrijgbare oplossingen, zoals voor software. Handig voor die specifieke gebruiker maar voor de IT-verantwoordelijke of ondernemer kan dit uitdraaien op een nachtmerrie. Gedaan met de controle over en beveiliging van de gegevens. Goede afspraken zijn dus cruciaal.

Cloudvormen voor dummies
  • SAAS (SOFTWARE AS A SERVICE): de meeste gebruikte vorm van cloud computing. Een softwarepakket draait niet meer binnen de eigen bedrijfsmuren maar wordt door een externe partij als dienst aangeboden.
  • IAAS (INFRASTRUCTURE AS A SERVICE): hier wordt de volledige ICT-infrastructuur als dienst afgenomen, al dan niet als verlengstuk van de eigen interne ICT-infrastructuur.
  • PAAS: (PLATFORM AS A SERVICE): hier dient de cloud als platform voor ontwikkeling van SaaS-software of zelfs van interne toepassingen.
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.