×
×

Ondernemen

Nieuws filtering op :

Checklist voor kmo’s in expansie

Ondernemendoor Perspective26/10/2016

Checklist voor kmo’s in expansie

Comments

De zaken gaan goed, de omzet groeit. Dat is eerst en vooral uitstekend nieuws. Maar groeien is meer dan enkel meer omzet draaien. Er komen ook aspecten bij kijken die een aanpassing vragen van visie en strategie. Zo niet kan de bejubelde groei contraproductieve proporties aannemen. We geven graag vijf tips mee om groeipijnen te voorkomen.

  1. Vertrek altijd met een duidelijk mission statement

    Als bedrijfsleider moet u definiëren wat de roeping (de ‘why’) van uw bedrijf is. Met andere woorden: formuleer een visie op wat u als bedrijf wilt bereiken. Op basis daarvan bepaalt u uw strategie en formuleert u uw businessplan. Groei moet best een strategische keuze zijn, en dus hopelijk niet louter een gunstige samenloop van omstandigheden. Elk bedrijf, en dat geldt nog meer voor een groeiend bedrijf, moet zijn mission statement, strategie en businessplan regelmatig herbekijken. Overigens kunt u er als ondernemer ook bewust voor kiezen om niet te groeien.

    Kristof Van Lommel, TDL Group: "We hebben specifiek in ons mission statement opgenomen dat we gestaag willen groeien en staan voor een duurzame rendabiliteit met beheerste risico's. Al onze strategische keuzes toetsen we hieraan af. Zo mikken we op langetermijnpartnerships met onze klanten, zodat we met hen kunnen meegroeien als flexibele logistieke partner.”

  2. Een groei gedocumenteerd businessplan

    Groeien betekent dat u voortdurend moet zoeken naar nieuwe nuttige informatie. Breng allereerst uw huidige capaciteit in kaart, zowel qua productie, transport, infrastructuur, grondstoffen, voorraad, mensen, teams, kennis, relevante ervaring, enz. Analyseer goed welke financiële middelen er nodig zijn om hierin uit te breiden. Maar niet alleen wat er aanwezig is binnen uw eigen bedrijf is relevant, kijk ook daarbuiten. Exploreer mogelijkheden voor nieuwe productontwikkelingen of procesoptimaliseringen, mogelijke samenwerkingsverbanden die leiden tot aanvullende business enz. En vergaar natuurlijk constant informatie over de markt, uw klanten, uw concurrenten. Zo kunt u goed gedocumenteerde groeistappen neerschrijven in uw businessplan. steeg van 45 naar 130.”

    Johan De Neef, Smart Packaging Solutions:“In 2008 hebben we een failliet bedrijf overgenomen. Dit zorgde voor de extra productiecapaciteit die we nodig hadden. Het zorgde bovendien voor extra technische mogelijkheden die wij niet hadden. Zo konden we een bredere markt aanspreken. Het aantal medewerkers steeg van 45 naar 130.”

  3. Formuleer duidelijke groei-objectieven

    Breng uw strategie in de praktijk door het formuleren van duidelijke operationele doelstellingen. Formuleer KPI’s (Key Performance Indicatoren) voor uw bedrijf in groei en wijs ze toe aan afdelingen en mensen. Als groei een objectief is en u erin slaagt daar duidelijke meetpunten voor op te zetten is het key om die duidelijk en transparant te communiceren met de mensen en afdelingen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Bied uw mensen ook de mogelijkheid om met uw bedrijf mee te groeien. Dat betekent dat u inspraak moet verlenen en aandacht moet hebben voor hun betrokkenheid. Denk eraan: zonder gemotiveerde medewerkers geen groei. Groeien betekent ook dat u proactief nieuwe gekwalificeerde mensen gaat rekruteren. Hoe aantrekkelijker uw bedrijfsimago, hoe duidelijker uw doelstellingen, hoe makkelijker dit zal gaan.

    Philippe Metz, Intys Consulting: “Ik verklaar de groei vooral vanuit de bedrijfscultuur. De markt reageert heel positief op onze aanpak en dat is in consultancy niet zo vanzelfsprekend. Dankzij onze bedrijfscultuur kunnen we de beste talenten aan boord halen en houden.”

  4. Omarm verandering

    In deze disruptieve tijden moet u van verandering een voordeel kunnen maken. Wie vandaag het meest wendbaar en flexibel is, neemt een voorsprong op de concurrentie. U mag er dus niet voor terugschrikken, integendeel zelfs, om als bedrijf te evolueren en veranderingen door te voeren. De kunst wordt om verandering te omarmen en te gebruiken als concurrentieel voordeel. Denk er dan opnieuw wel aan om uw medewerkers tijdig en voldoende te informeren. Want weerstand tegen verandering kan een serieuze rem vormen op uw groei.

    Bart Claes, JBC: “Verandering is de nieuwe realiteit. De digitalisering schudt veel zakenmodellen door elkaar. Vijf jaar geleden werd er amper kleding online gekocht, vandaag groeit die markt enorm. Door een geïntegreerde aanpak van online en offline, blijven we groeien.”

  5. Denk altijd aan uw PR
    Kies voor een open communicatie met uw medewerkers, de gemeenschap waarin u opereert, de overheid, de financiële wereld… Maak iedereen duidelijk waar uw bedrijf voor staat en waar het naartoe wil. Die communicatie moet overigens tweerichtingsverkeer zijn. Dat betekent dat u rekening moet houden met de feedback van uw klanten en potentiële klanten over producten en diensten, nieuwe concepten, uw imago, uw verkooppunten …
Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.