×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Elke seconde telt

Klantenverhalendoor One magazine26/04/2014

Elke seconde telt

Comments

Dagelijks krijgen in ons land vijfenzeventig mensen een beroerte. Een snelle tussenkomst door een gespecialiseerd team biedt de beste kansen op herstel. Een proefproject van het UZ Brussel brengt de nodige expertise via 4G tot in de ziekenwagen bij de patiënt.

Bij een beroerte is de bloeddoorstroming van de hersenen plots verstoord. De aanleiding kan een verstopping van een bloedvat zijn in het hoofd. Dat zorgt voor een herseninfarct. Een bloedvat kan ook scheuren. In dat geval is er sprake van een hersenbloeding. Bij de meeste beroertes – zowat tachtig procent – gaat het om een herseninfarct. Het komt er daarbij op aan zo snel mogelijk de verstopping in het bloedvat weg te werken. Doorgaans gebeurt dat via de toediening van bloedverdunners. “Twee elementen zijn essentieel: tijd en competentie”, zegt dr. Raf Brouns van de afdeling neurologie van het UZ Brussel. “Elke seconde is belangrijk en snel handelen, kan het verschil betekenen tussen leven en dood, of tussen herstel en een blijvende handicap.” Door het tijdskritische karakter van beroertezorg is ook competentie erg belangrijk. Een ervaren team kan sneller de juiste beslissingen nemen, wat leidt tot betere resultaten.

Op zoek naar tijdwinst

Dat inzicht vormde de basis voor een project bij het beroertecentrum van het UZ Brussel. Wanneer een patiënt met het vermoeden van een beroerte op spoed aankomt, drukte iemand in het ziekenhuis bij wijze van spreken op een rode knop, waardoor het volledige team in actie schoot. We bekijken beroertezorg als een proces en werkten een oplossing uit om dat proces verder te optimaliseren”, zegt dr. Raf Brouns. “De volgende stap daarin is de behandeling al tijdens het transport van de patiënt op te starten.” Het onderzoeksproject is erop gericht tijd te winnen. “Dat moet de patiënt een grotere kans op herstel bieden”, zeg Alexis Valenzuela Espinoza, projectcoördinator bij het UZ Brussel. “Tegelijk wilden we daarbij de benodigde expertise sneller bij de patiënt krijgen, door de arts virtueel aan boord van de ambulance te brengen.”

Het beroertecentrum van het UZ Brussel ontwikkelde een toepassing die aan die behoefte tegemoetkomt. Eenvoudig gesteld kunnen we de oplossing omschrijven als een geavanceerde vorm van mobiele videoconferencing. “In de ziekenwagen bevindt zich een modern telegeneeskundesysteem”, vervolgt Alexis Valenzuela Espinoza. “De arts logt in via het internet en kan onmiddellijk communiceren met de patiënt en met het  medische personeel in de ziekenwagen.” Tegelijk geeft het systeem informatie over de patiënt door naar de arts, zoals identiteit, bloeddruk, suikerwaarde en zuurstofgehalte van het bloed. Het systeem laat de arts toe om de ernst van de beroerte in te schatten, nog voor de patiënt in het ziekenhuis arriveert.

Stabiele verbinding

Om de toepassing succesvol te kunnen gebruiken in een rijdende wagen, is er nood aan een mobiele verbinding met een hoge beschikbaarheid en met behoorlijk wat bandbreedte. Het 4G-netwerk van Belgacom maakt dat mogelijk. Het project van het UZ Brussel fungeerde trouwens als testcase bij de uitrol van 4G in de Brusselse regio. “Beroertepatiënten hebben doorgaans  een lange revalidatie voor de boeg”, aldus nog Raf Brouns. “Naarmate de patiënt sneller de juiste zorgen krijgt, verkleint de kans op een blijvende handicap of op dementie. In dat opzicht helpt onze oplossing om ook de maatschappelijke kosten van de beroerte terug te dringen.” Na evaluatie van de lopende pilot-studie krijgt het project mogelijk een vervolg in andere domeinen. In principe is het concept toepasbaar bij uiteenlopende tijdskritische interventies.

Company profile

Het Universitair Ziekenhuis Brussel is het academisch ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel. Het ziekenhuis oefent een onderwijsopdracht uit en organiseert wetenschappelijk onderzoek. Aan het UZ Brussel zijn 3.400 medewerkers verbonden. Het ziekenhuis telt 721 bedden en doet per dag ongeveer 1.500 consultaties.

Business benefits

Bi-directionele audio- en videocommunicatie tussen gespecialiseerde arts, medisch urgentieteam en patiënt in de ziekenwagen via het 4G-netwerk van Belgacom:

  • Snellere inschatting van de ernst van de beroerte
  • Specialist komt virtueel tot bij de patiënt
  • Tijdwinst: meer kans op herstel, lagere maatschappelijke kosten
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.