×
×

Dossier

Nieuws filtering op :

Continu leertraject ondersteunt interne mobiliteit

Dossierdoor One22/11/2016

Bedrijven staan continu voor nieuwe uitdagingen. In de wereld van technologie verandert alles razendsnel. We gaan van cloud en big data richting connected cars en smart cities. Hoe speelt u als onderneming hier best op in? Frieder De Borger, Director Talent & Development Center bij Proximus geeft uitleg.

Hoe kunt u de cultuur van een onderneming daar op voorbereiden?

“Als u de cultuur van een bedrijf wil veranderen, verandert u best de manier waarop de medewerkers leren. Bij Proximus doen we dat door een krachtige leeromgeving te creëren. We geven de regie in handen van de medewerker. Hij of zij is zelf verantwoordelijk voor het traject. Het gaat om learning accountability. We moedigen de medewerkers aan om zich te blijven ontwikkelen. Een positief leerklimaat is belangrijk. Als organisatie moet u appreciatie tonen voor de inspanningen die de medewerkers leveren om voortdurend bij te leren.”

Hoe ondersteunt de organisatie het leertraject?

“We zien een exponentiële groei in digitaal leren. De gemiddelde medewerker heeft een voorkeur voor een gemengd traject, met een stuk digitale en een stuk klassikale opleiding. We stellen vast dat de leercultuur snel evolueert. We breiden ons leerportaal voortdurend uit met nieuwe, digitale content. We zien onder meer veel potentieel in het gebruik van MOOC’s (Massive Open Online Courses): online opleiding via onder meer videocolleges, artikelen en blogs. Het grote voordeel is dat de medewerker de leerstof op eigen tempo kan verwerken. Al die vormen van digitaal leren vormen een cruciale hefboom om het digitale DNA van de organisatie mee vorm te geven.”

Is digitaal leren in de eerste plaats een individueel traject of kan het ook in groep?

“De groepsdynamiek is heel belangrijk. We gaan uit van de kracht van community learning. De rol van Proximus bestaat erin het delen van kennis tussen de medewerkers te faciliteren. Daarom bouwen we ook actief aan de ontwikkeling van communities binnen de organisatie. We bieden virtuele platformen aan – zoals SharePoint en diverse leerapps – waar medewerkers hun kennis en ervaring kunnen delen. Alle medewerkers kunnen in verschillende van die communities instappen. Dat is net de kracht van die aanpak, zeker binnen een grote organisatie als Proximus. Verder organiseren we zogenaamde discovery tours, waarbij we medewerkers meenemen naar steden en regio’s die sterk inzetten op innovatie. Het zijn initiatieven die voor nieuw inzicht zorgen over de manier waarop we als bedrijf op de snelle technologische evolutie kunnen inspelen.”

Wat is het resultaat van al dat leren in uw werkomgeving?

“We geloven sterk in interne mobiliteit. Zowat 70% van de vacatures vullen we in met interne kandidaten. Meer dan 40% van de interne mobiliteit gebeurt tussen verschillende divisies. Bij rekrutering letten we vooral op ingesteldheid, attitude, potentieel en leergierigheid. Zit het met die dingen goed, dan volstaat het dat een kandidaat 60 tot 80% van het gewenste profiel afdekt. De rest kan worden bijgestuurd via individuele opleiding en training.

Hoe pakt Proximus de rekrutering van nieuwe medewerkers aan? 

“Jaarlijks trekken we zowat 400 nieuwe medewerkers aan. Daarvoor ontwikkelen we een sterke employer brand, die zowel intern als extern een positieve weerklank heeft. Uiteindelijk blijven de eigen medewerkers de belangrijkste ambassadeurs van het bedrijf. Als werkgever vertellen we het verhaal via onze medewerkers. Het zijn dan ook die medewerkers die de meeste potentiële kandidaten aanbrengen. Andere kandidaten melden zich via de website of vinden we via LinkedIn. Daarnaast zetten we ook in op de samenwerking met universiteiten en hogescholen, onder meer door stageplaatsen aan te bieden.”

Frieder De Borger 

Is Director Talent & Development Center bij Proximus. Hij studeerde organisatiepsychologie aan de KU Leuven. De voorbije tien jaar bekleedde hij diverse HR-gerelateerde functies bij Proximus, onder meer als hoofd Recruitment & Mobility en hoofd Learning & Development.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.