×
×

Inspireren

Nieuws filtering op :

Tijd om uw onderneming opnieuw uit te vinden?

Inspirerendoor Perspective magazine19/04/2016

Businessmodellen die tot voor kort onaantastbaar leken, worden plots ingehaald door nieuwe spelers die vaak kiezen voor digitale innovatie, zoals Über in het vervoer, Amazon in de retail, Airbnb in de hotelwereld en Netflix voor de televisie. De vraag is: wat als morgen uw sector aan de beurt is?

Het succes van de nieuwe spelers heeft meestal te maken met het feit dat ze slim weten in te spelen op technologische ontwikkelingen en tegelijk een passend antwoord klaar hebben op het gewijzigde aankooptraject van ‘de nieuwe klant’.    

Technologie als basis

Wat de technologische ontwikkelingen betreft, gaat het vandaag onder meer over de overmacht van de kleine schermen (tablets en smartphones) tegenover de grote schermen (laptop, tv, …) en de opkomst van wearables (zoals smartwatches), smart cars en het internet of things. Maar dat is de situatie van vandaag. Morgen gaat het weer om andere innovaties, en dus is het belangrijk om relevante ontwikkelingen goed in de gaten te houden en na te gaan op welke manier deze uw business zouden kunnen beïnvloeden.

De nieuwe klant

En terwijl de klant vroeger via de bekende virtuele trechter naar de aankoop geleid werd, krijgen we vandaag vooral te maken met een klant die zijn beslissingen baseert op tal van – grotendeels online - bronnen en kanalen, zoals gebruikerreviews, discussieplatforms …

Vier belangrijke principes waarmee u de uitdagingen van de digitale disruptie of ontwrichting kunt omzetten in nieuwe kansen ...

1    Stel uw organisatie in vraag

Het bedrijf achter Wordpress, het systeem waarmee u zelf uw website kunt bouwen, heeft enkele honderden werknemers in dienst, waarvan de meesten op afstand werken. Bovendien heeft het bedrijf een grotendeels vlakke organisatiestructuur en is er geen middenkader. Vooral grotere bedrijven zitten nog teveel vast aan ‘ouderwetse’ regels, protocollen en structuren. Die manier van werken ondermijnt de efficiëntie en belemmert snelle koerswijzigingen. En net die snelle koerswijzigingen kunnen in een disruptieve omgeving het verschil betekenen tussen succes of mislukking.

2    Een nieuw businessmodel

Een Amerikaanse keten van electronicawinkels voelde zich sterk benadeeld door de opkomst van goedkope online shops. Maar aangezien consumenten het waarderen om producten ‘live’ te zien en aan te raken, begon de keten dit gegeven maximaal aan te moedigen. Bovendien ontwikkelden ze een automatische prijsvergelijker, om te voorkomen dat bezoekers na hun bezoek aan de winkel de goederen alsnog bij een online winkel zouden kopen. Daarbij verhaalden ze hun duurdere verkoopmethode (winkelruimte, personeel …) op de leveranciers, door ze te laten betalen voor schapruimte en voor de demonstraties van hun producten. Zonder deze ingrijpende aanpassingen aan het businessmodel had de keten het waarschijnlijk niet gehaald.

3    Durf kannibaliseren

Het uitgangspunt is dat het beter is om uw eigen concurrent te worden dan om een ander bedrijf uw concurrent te laten worden. Zo was Netflix vroeger een soort videotheek waar de klant dvd’s kon bestellen die hem dan via de post werden opgestuurd. Aan één goed idee had Netflix voldoende om tegen 2005 al zo’n 4 miljoen klanten te hebben. Toch erkende Netflix dat dat succes niet zou blijven duren, en dus investeerden ze al hun middelen in de uitbouw van een video streamingdienst. Zo kannibaliseerden ze in eerste instantie hun eigen klantenbestand, maar slaagden ze er nadien wel in om 74 miljoen abonnees aan zich te binden …

4    Online of offline?

Beiden. Het laat zich aanzien dat ‘pure players’ – bedrijven die alleen online verkopen – stilaan zullen verdwijnen, tenzij ze ook starten met fysieke winkelpunten. Dat komt omdat gemiddeld slechts 2% van de bezoekers van online winkels overgaat tot een aankoop, terwijl dat in een fysieke winkel oploopt tot 88%. Aan de andere kant zullen fysieke retailers grotendeels uit de markt geduwd worden als ze niet snel starten met een sterke online aanwezigheid. De kracht van online zit hem – voor wat de retail sector betreft - vooral in beïnvloeding. Zo is de kans dat een consument in een winkelstraat een bepaalde winkel binnenstapt tot acht keer groter als hij online beïnvloed is …

Van gedachten wisselen over digitale innovatie? 

Proximus is uw partner in digitale transformatie. 
Contacteer ons via perpectief@proximus.com voor meer advies.

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.