×
×

Visie

Nieuws filtering op :

De Lijn en hun nieuwe ICT-aanpak om een betere mobiliteit te bieden

Visiedoor One magazine22/06/2015

De Lijn evolueert van een vervoersmaatschappij naar een dienstverlener die mobiliteit aanbiedt. ICT speelt daarbij een bepalende rol. “Meer nog”, zegt CFO en CIO Werner Jacobs. “ICT zal essentieel zijn om in de komende tien tot twintig jaar onze maatschappelijke rol uit te bouwen en de band met de klant te versterken.”

De voorbije jaren koos De Lijn voor een compleet nieuwe ICT-aanpak. “We zijn een heel procesgedreven organisatie, met een sterke governance”, zegt Werner Jacobs. “De business heeft rechtstreeks inspraak in wat er met ICT gebeurt.” Belangrijk is in die context dat De Lijn formeel een strategisch ICT-plan heeft opgesteld. “Dat zet de krijtlijnen uit voor wat we willen doen: in welke domeinen we kiezen voor standaard ondersteuning en waar we voluit gaan voor innovatie.” Die tweedeling laat zich vrij makkelijk bepalen. Voor alles wat met de backend van de organisatie te maken heeft – zoals finance, human resources, voorraadbeheer of het onderhoud van het rollend materieel – wil De Lijn met gebruik van standaardtechnologie bij de 25% beste performers behoren. Begin 2016 nemen finance en HR daarvoor SAP in gebruik. Vanaf 2017 en volgende jaren stappen ook de andere ondersteunende diensten op de standaardprocessen binnen SAP over.

Inzetten op innovatie

Voor alles rond klanteninformatie en klantencontactpunten kiest De Lijn voor een uitgesproken innovatieve aanpak. Voorbeelden van innovatie in de ondersteuning van de klant zijn onder meer de apps die De Lijn aanbiedt. Naast de bekende routeplanner is er ook een app beschikbaar die de haltes aankondigt, zodat je weet wanneer je moet afstappen. “Dat is heel handig op een traject dat je als reiziger niet eerder nam”, zegt Werner Jacobs. “Dat soort ondersteuning willen we verder uitbreiden, om de reiziger meer comfort en een betere dienstverlening te leveren.” De Lijn werkt onder meer aan een oplossing voor mobiele betalingen, denkt na over het gebruik van beacons – kleine zendertjes die gericht informatie kunnen sturen naar mobiele telefoons in de buurt, bv. om de reizigers aan een bushokje te laten weten hoe laat de bus precies zal komen – en werkt ook samen met bv. fietsdeelsystemen Velo Antwerpen of Blue-bike, zodat de reiziger een rit met bus of tram makkelijk kan combineren met het gebruik van een fiets.

Out of the box op externe locatie

Voor ICT is bij die plannen een belangrijke, differentiërende rol weggelegd. “Het blijft echter een uitdaging om innovatie in de ICT-omgeving te introduceren”, stelt Werner Jacobs. “Daarom gaan we werken met gemengde teams, samengesteld uit medewerkers van ICT, bv. finance en marketing. We sturen die naar een externe locatie, zodat ze los van het vertrouwde kader – en los van de beperkingen van de bestaande structuren – kunnen nadenken, bv. over een oplossing voor in-app betalingen.” Belangrijk in die aanpak is dat de communicatie tussen business en ICT op een heel transparante manier verloopt. Die transparantie heeft een grote invloed op de goodwill bij beide betrokken partijen. “De rol van de businessanalisten is essentieel”, vindt Werner Jacobs. “Zij kennen niet alleen de behoeften van de business, maar weten ook of de gewenste oplossing haalbaar is binnen de bestaande ICT-architectuur.”

ICT stuwt de sector

Toch moet De Lijn ook dan nog prioriteiten stellen. “De vraag naar ICT-ontwikkeling blijft tot nader order groter dan het aanbod”, zegt Werner Jacobs. De prioriteitenlijst toetst De Lijn trouwens twee keer per maand af met de directeuren van de functionele domeinen. “Alles gebeurt in nauw overleg met de business.” Werner Jacobs hecht daar veel belang aan. Vandaag heeft ICT al een grote impact op de werking van De Lijn: zonder ICT is er geen dienstplanning voor de bussen, kunnen reizigers niet betalen, enzovoort. “Maar de rol van ICT zal alleen maar toenemen. We evolueren van een technischgedreven naar een ICT-gedreven sector.” De verwachting is dat ICT in de wereld van het openbare vervoer de komende tien tot vijftien jaar een bepalende rol zal spelen. “We moeten dus mee evolueren. Anders bestaat het risico dat we straks niet opgewassen zijn tegen innovatieve disruptie in onze sector.” Het bezorgt de CIO van De Lijn alvast een grote uitdaging. “We moeten ervoor zorgen dat we zelf innovatief blijven, terwijl we tegelijk onze maatschappelijke functie moeten blijven vervullen.”

3 tips voor de CIO

1 Ontwikkel een strategisch ICT-plan
“Als CIO is het belangrijk om inzicht te hebben in zowel de werking van de business als de mogelijkheden van ICT. Je moet weten op welke manier ICT de business vooruit kan helpen. Tegelijk moet je begrijpen waar zich de grenzen van ICT bevinden. Je moet dus ook duidelijk communiceren over die dingen waar ICT geen rol kan spelen. Verdeel je ICT-inspanningen over ondersteuning en innovatie en neem beslissingen in functie van concrete cases. Bij De Lijn beheren we twee eigen datacenters, waarin alle belangrijke systemen onderdak krijgen. Toch maken we voor bepaalde nicheproducten gebruik van oplossingen in de cloud, wanneer blijkt dat we op die manier een interessantere Total Cost of Ownership kunnen realiseren.”

2 Plaats ICT op de agenda van het management
“Het belang van ICT zal de komende jaren alleen maar toenemen. Als CIO moet je ervoor zorgen dat het management van de onderneming doordrongen raakt van dat idee. Zelfs bedrijven die traditioneel vrij ver van de ICT-wereld af staan, zullen er de nodige aandacht voor moeten ontwikkelen.”

3 Draag de rol van ICT uit binnen het bedrijf
“Ik ben CFO én CIO. Ik kies er bewust voor beide titels te voeren. Bij heel wat bedrijven is ICT een van de bevoegdheden van de CFO en is er een ICT-verantwoordelijke die de CFO rapporteert. Ik plaats ICT en finance op dezelfde hoogte. Dat is geen toeval, want zo zorg ik ervoor dat ICT ook op gelijke hoogte met andere functionele domeinen op de agenda van het management komt.”

Werner Jacobs behaalde het diploma van handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen en studeerde onder meer aan de Vlerick Business School en London Business School. Hij werkte tien jaar op de financiële afdeling van Belgacom. Na vijf jaar bij De Post stapte Werner Jacobs eind 2009 over naar De Lijn, waar hij de functies van CFO en CIO combineert. In deze functie was hij vorig jaar bij de laatste 3 kandidaten voor de titel van CIO van het jaar.

Proximus team

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.