×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Samenwerking op wielen

Klantenverhalendoor One magazine14/06/2013

H.Essers ondersteunt de samenwerking tussen medewerkers met Microsoft Lync. Na een succesvol pilootproject rolt Belgacom de oplossing straks in alle Belgische vestigingen van H.Essers uit. Het platform biedt tegelijk een solide basis voor de integratie van overnames.

blog

Henri Essers richtte zijn onderneming op in 1928. Intussen groeide H.Essers uit tot een van de belangrijkste Europese spelers op het vlak van transport en logistiek voor onder meer de chemische en farmaceutische industrie. De voorbije tien jaar kende H.Essers een snelle groei, onder andere dankzij enkele strategische overnames. Naast de hoofdzetel in Genk heeft H.Essers een tweede thuisbasis in Roemenië. De onderneming zet in op een asset-based strategie. H.Essers is eigenaar van de vloot, magazijnen en IT-systemen. Dat laat het bedrijf toe om een optimale controle te behouden over alle strategische processen. Zo kan H.Essers snel inspelen op veranderende klanteneisen en verschuivingen op de internationale markt. H.Essers differentieert zich onder meer via de ondersteuning van zijn activiteiten met IT. Het bedrijf beschikt over een IT-afdeling met tachtig medewerkers. Die staan in voor de ontwikkeling van eigen systemen voor warehouse management en transport management. De IT-omgeving van H.Essers – met onder andere twee eigen datacenters – is gebaseerd op Windows, Citrix en Hyper-V.

Diepe integratie

Doorheen de jaren leidde de groei van H.Essers tot een bijzonder heterogene situatie op het vlak van telefonie, met ongeveer 1.200 vaste lijnen en nog eens zo veel mobiele nummers. De infrastructuur steunde op telefooncentrales van allerlei merken en types, verdeeld over zowat alle locaties van het bedrijf en verspreid over alle landen. “We beslisten over te stappen naar IP-telefonie en tegelijk een oplossing te implementeren die de vlotte samenwerking tussen de medewerkers zou ondersteunen”, zegt Dominique Cuypers, Telecom Manager bij H.Essers. Na een marktstudie viel de keuze daarbij op Lync, de oplossing voor unified communications van Microsoft. Belgacom biedt Microsoft Lync aan via een totaalpakket, inclusief de connectiviteit en functionaliteit van onder meer geïntegreerde video en contactcentertoepassingen. “Het centrale beheer en de diepe integratie met andere Microsoft-toepassingen – zoals Office, SharePoint, Outlook, CRM en System Center – gaven de doorslag”, vervolgt Wouter Schuurmans, Senior System Engineer bij H.Essers. In het najaar van 2012 vond een eerste piloottraject plaats bij de IT-afdeling van H.Essers. Om een goede samenwerking tussen Citrix en Lync te garanderen, besliste het bedrijf – waar dat nodig bleek – nieuwe thin clients uit te rollen. Zo kon de onderneming voluit voor Lync 2013 kiezen, gekoppeld aan een traject van SIP-trunking van zowat duizend telefoonlijnen. “Dat laatste speelde mee bij onze keuze voor Belgacom als projectpartner”, aldus Dominique Cuypers. “Belgacom is expert in telefonie, ook in de integratie van vast en mobiel. Bovendien maken we gebruik van het Explore-netwerk en wilden we die samenwerking met Belgacom graag uitbreiden.”

Hogere productiviteit

Voor H.Essers schuilt de toegevoegde waarde van Microsoft Lync vooral in het gebruik van de functionaliteit rond presence en videoconferencing. Het bedrijf telt veel medewerkers op veel verschillende locaties. Via Lync weten die medewerkers nu meteen of collega’s beschikbaar zijn, en zo ja, via welke communicatiekanalen. Wouter Schuurmans: “Het grote voordeel schuilt in de efficiëntie van de vlottere samenwerking, onder meer dankzij de integratie met Active Directory en SharePoint. Daarnaast werkt de oplossing ook kostenbesparend, omdat er minder reiskosten zijn, en draagt ze bij aan de productiviteit van de medewerkers, dankzij de gerealiseerde tijdwinst.” Verder biedt Lync ook een goede basis voor thuiswerk. Medewerkers met wachtdienst zijn ook thuis bereikbaar, en hoeven niet altijd naar kantoor te komen. Op die manier past Lync perfect binnen de strategie van H.Essers om zich via IT in de markt te differentiëren. Maar het project heeft wel een impact op het netwerk en de hardware van de medewerkers. H.Essers investeert daarom nu in zijn infrastructuur, om Lync daarna nationaal uit te rollen. Aansluitend volgen de sites in Nederland en Roemenië.

Company profile

H.Essers beheert 850.000 m2 magazijnruimte, naast een vloot van 1.200 trekkers en 2.300 aanhangwagens. Het bedrijf telt ruim 3.700 medewerkers, verdeeld over 32 vestigingen in 11 landen in West- en Oost-Europa. H.Essers realiseerde in 2012 een omzet van 393 miljoen euro.

Business benefits
  • Eén platform voor alle communicatie: spraak, e-mail, fax, instant messaging, presence, videoconferencing
  • Efficiëntere communicatie dankzij betere bereikbaarheid van medewerkers
  • Minder verplaatsingen zorgen voor kostenreductie en tijdwinst
  • Platform vereenvoudigt de integratie van overnames

Meer info?

Kijk voor meer informatie over Microsoft Lync op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.