ChatGPT en generatieve AI: een revolutie in het bedrijfsleven

Gepubliceerd op 21/11/2023 in Tech, tips & trics

Generatieve AI klopt op de voordeur van bedrijven. Met ChatGPT komt het langs de achterdeur binnen. ChatGPT had slechts twee korte maanden de tijd nodig om 100 miljoen gebruikers te bereiken. We leggen uit waarom u het zo snel mogelijk in uw bedrijf moet integreren.

ChatGPT en generatieve AI: een revolutie in het bedrijfsleven

Wat is generatieve AI?

Generatieve AI is een onderdeel van artificiële intelligentie binnen Deep Learning (machines die diepe neuronen gebruiken om complexe taken uit te voeren). Deep Learning is zelf een deelgebied van Machine Learning (machines die leren van data). Generatieve AI genereert inhoud uit grote bestaande datasets.

"Generatieve AI is het soort artificiële intelligentie dat teksten kan genereren of samenvatten, een afbeelding kan bewerken of zelfs kan helpen bij het programmeren", zegt Sandro Manzo, Artificial Intelligence Team Lead bij Proximus. ChatGPT, DeepArt (transformeert foto's in kunstwerken), DALL-E (genereert beelden uit tekstbeschrijvingen) en Jukebox (creëert muziek) zijn voorbeelden van generatieve AI-tools.

Geef uw bedrijf een boost

Zoals u merkt, biedt generatieve AI dus een aantal voordelen voor het bedrijfsleven in het algemeen:

  • Generatie en automatisering van content.
  • Personalisatie: bedrijven kunnen hun producten en diensten afstemmen op individuele klantvoorkeuren.
  • Analyse van enorme hoeveelheden data: AI kan informatie deze data en trends, patronen en anomalieën identificeren die soms onwaarneembaar zijn voor het menselijk oog.
  • Risicobeheer en fraudedetectie: AI voorspelt potentiële risico's, identificeert vroegtijdige waarschuwingssignalen en detecteert fraude.
  • Kostenverlaging: AI automatiseert verschillende taken en processen en verlaagt dus de operationele kosten. Bovendien kan AI ook de toewijzing van middelen optimaliseren, handmatig werk verminderen en de algehele efficiëntie verbeteren.
  • Marktintelligentie: AI heeft een scherp oog voor markttrends, het sentiment onder consumenten en de activiteiten van concurrenten.
  • Productontwerp en prototyping: AI stelt ontwerpmogelijkheden voor, voert simulaties uit en optimaliseert productkenmerken.

Ongeëvenaard potentieel

"Volgens een recente studie van McKinsey komt 75% van de waarde die generatieve AI genereert hoofdzakelijk in vier domeinen voor."

  1. Sales: AI-ondersteuningstools bieden klanten onmiddellijke antwoorden, gepersonaliseerde productaanbevelingen en zelfs simulaties om aankopen te visualiseren.
  2. Marketing: generatieve AI kan uw strategie revolutioneren door content te creëren, advertenties te personaliseren, publiek te segmenteren en uw marketinggegevens te analyseren, wat resulteert in een beter begrip van uw doelpubliek en effectievere reclamecampagnes.
  3. Customer operations: dankzij chatbots, geautomatiseerde support en 24/7 realtime informatie hebben medewerkers meer tijd om complexere problemen op te lossen.
  4. R&D-sector de innovatie van deze sector wordt gestimuleerd door scenariosimulatie, het genereren van synthetische gegevens om software te testen, het verkennen van nieuwe ideeën en zelfs het automatiseren van onderzoeksfasen.

Opgelet voor obstakels

Generatieve AI kan echter ook ontmoedigend zijn. Een van de redenen hiervoor is de behoefte aan gekwalificeerde experts. "Rekrutering van gekwalificeerd personeel en training in machine learning of natuurlijke taalverwerking zijn essentieel". Generatieve AI-modellen kunnen soms ook ongewenste of gevoelige data creëren. "Vandaar het belang om aan te dringen op datakwaliteit en -beveiliging." Het kan ook behoorlijk ingewikkeld zijn om de relevante use cases in uw bedrijf te identificeren. Om nog maar te zwijgen van het feit dat AI de bestaande bedrijfscultuur kan verstoren, krachtige IT-middelen vereist en een aanpasbare infrastructuur nodig heeft.

Ter inspiratie

Proximus was een van de pioniers in de toepassing van generatieve AI en heeft al meer dan honderd use cases ontwikkeld. Aan de hand van vijf concrete use cases wordt dit duidelijk:

1. ChatGPT-portaal

Dit portaal werd gelanceerd voor alle Proximus-medewerkers en biedt hen toegang tot ChatGPT-functies via het bedrijfsportaal van Proximus, zonder dat ze een specifieke account hoeven aan te maken. Het portaal garandeert de veiligheid en vertrouwelijkheid van de gegevens van de gebruikers: in tegenstelling tot de publieke versie worden deze gegevens niet gebruikt om het model te trainen.

2. Writing Assistant

Deze writing-assistant-tool is ontworpen voor klantendienstmedewerkers en maakt gebruik van AI om de kwaliteit van de communicatie te verbeteren (correcties van antwoorden, vertalingen of het begrijpen van vragen van klanten). Een efficiënt klantencontact is dus gegarandeerd! De assistent kan ook helpen om een gepersonaliseerd coaching- of vaardigheidsontwikkelingsprogramma aan te sturen.

3. Interactive FAQ

De FAQ-pagina van Proximus wordt druk bezocht. De verbetering van de resultaten van de zoekopdrachten heeft dus een positieve impact gehad op het aantal oproepen naar het contactcentrum en de werkdruk. AI is sneller dan een mens in het leren begrijpen van spellingsfouten, het oppikken van nieuwe synoniemen of het achterhalen van de intentie van de klant.

Meer weten over deze use case

4. HR Chatbot - YODA:

Sinds zijn lancering in 2020 is YODA, de digitale assistent voor human resources van Proximus, uitgegroeid tot de grootste HR-bot in de Benelux. Het vermindert het aantal vragen dat naar de HR-afdeling wordt gestuurd met 25%. Dankzij de integratie van generatieve AI profiteert YODA van constante updates om zich aan te passen aan taalveranderingen en nieuwe HR-trends.

5. Matching & classificatie:

Dit systeem wordt gebruikt om grote hoeveelheden informatie te structureren en rangschikken en maakt gebruik van generatieve AI om een nauwkeurige classificatie te garanderen.

Bekijk het webinar ‘Klopt generatieve AI ook aan bij uw bedrijf?’

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts