×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Belang verbondenheid blijft toenemen

Klantenverhalendoor One22/11/2016

Belang verbondenheid blijft toenemen

Comments

Alle Belgische winkels en magazijnen van Carrefour staan in permanent contact met de hoofdzetel in Brussel. Ze rekenen daarbij op de stabiliteit en beschikbaarheid van het Proximus-netwerk. De meest bedrijfskritische sites zijn verbonden via glasvezel.

Jean-Marc Vanhove zag het belang van het netwerk bij Carrefour de voorbije vijftien jaar snel evolueren. “Lange tijd volstond een ISDNverbinding voor de batchverwerking van data”, vertelt hij. “In het jaar 2000 waren we één van de eerste bedrijven die naar MPLS overstapten en zo de klok rond contact hadden met de hoofdzetel.” Doorheen de jaren nam het belang van een beschikbare en performante netwerkverbinding alleen maar toe. “Er ontstonden nieuwe behoeftes”, legt Jean-Marc Vanhove uit. “De magazijnen en winkelpunten zijn vandaag sterk afhankelijk van de verbinding met de hoofdzetel. Bovendien verkopen we in de winkels heel wat via online platformen, zoals de producten van de Nationale Loterij en telefoonkaarten.” Algemeen nam de nood aan meer bandbreedte voortdurend toe, onder meer voor voice, video, hotspots voor de klanten, wifi voor de medewerkers, enzovoort.

Zelf eigenaar

Proximus onderzocht het lastenboek van Carrefour en formuleerde een voorstel op basis van glasvezel, DSL en mobiele connecties. “Er speelden diverse elementen mee die ons uiteindelijk voor Proximus deden kiezen”, zegt Jean-Marc Vanhove. “Proximus biedt niet alleen de dienstverlening aan, maar is ook zelf eigenaar van de netwerken. Daarnaast was de omvang van het bedrijf belangrijk. We zochten een partner die de rollout zonder problemen zou aankunnen.” Tot slot bleken ook de operationele voorwaarden niet onbelangrijk. “Proximus bood ons meer service en een betere SLA, tegen een kostprijs die lager lag dan bij de vorige netwerkoplossing.”

Het hart van de onderneming

Concreet zijn alle Carrefour Hypermarkten, magazijnen en de hoofdzetel op het glasvezelnetwerk van Proximus aangesloten, met een koperverbinding als back-up. De Markets en Express-winkels zijn verbonden via VDSL of ADSL, met 3G of 4G als back-up. “Proximus zet zwaar in op service”, vertelt Jean-Marc Vanhove. “Het bedrijf toonde bij de migratie een bijzonder grote slagkracht, met een tempo van zestig installaties per week.” Daar ging een grondige voorbereiding aan vooraf. “Alles gebeurde in nauw overleg en volgens een gedetailleerde planning.” Dat was ook absoluut noodzakelijk, want het project raakte aan het hart van de onderneming. “De verbinding tussen de hoofdzetel, de winkels en de magazijnen is bijzonder bedrijfskritisch. Zowat alles verloopt over het netwerk: kassagegevens, e-mail, prijsinformatie, bestellingen, videobewaking, noem maar op.”

Meer bandbreedte, meer toepassingen

Door de overstap naar glasvezel beschikt Carrefour in één klap over een pak meer bandbreedte. “Dat zet de deur open naar meer toepassingen”, zegt Jean-Marc Vanhove. “Wellicht komt een groot deel van de telefonie op het netwerk. Hetzelfde geldt voor digitale tv en de oplossingen voor digital signage in de winkels.” In de oude omgeving was Carrefour daarmee al snel tegen de limieten van het netwerk gebotst. “Nu zorgt het glasvezelnetwerk voor gegarandeerde bandbreedte bij de meest bedrijfskritische sites. Het netwerk is bijzonder stabiel en betrouwbaar, en het laat ons toe er in de toekomst nog heel wat meer diensten over te laten verlopen.”

Pluspunten
  • Netwerkverbindingen met een hoge beschikbaarheid, stabiliteit en betrouwbaarheid
  • Glasvezel biedt gegarandeerde bandbreedte voor de meest bedrijfskritische sites
  • Toekomstgerichte oplossing: performante netwerkomgeving voor nieuwe toepassingen
Over Carrefour

Met 11.500 medewerkers en 750 winkels is Carrefour een van de grootste retailers van België. Het bedrijf bedient in ons land dagelijks 650.000 klanten. Driekwart van de Belgische gezinnen doet minstens één keer per jaar inkopen bij Carrefour.

Jean-Marc Vanhove

Startte zijn carrière bij Gecotec, destijds het ICT-servicebedrijf van GIB Group. Later was hij Network & PC Unit Manager bij GB. Sinds 2004 is Jean-Marc Vanhove LAN & Telecom Domain Manager bij Carrefour Belgium.

Meer info?

Neem contact op met uw accountmanager. 

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.