×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

BW Pajottenland vzw werkt voortaan in de cloud

Klantenverhalendoor One magazine26/01/2015

BW Pajottenland vzw wilde graag af van de zorgen die een eigen ICT-infrastructuur met zich meebrengt. Wat bij defecten? Investeren in servers? Software bijwerken en back-ups uitvoeren? Daar heeft de beschuttende werkplaats geen omkijken meer naar. Het antwoord bevindt zich in de cloud.

BW Pajottenland vzw biedt jobs aan mensen die in het gewone bedrijfsleven weinig kansen krijgen. De beschuttende werkplaats rekruteert medewerkers met een handicap en bezorgt hen daarbij onder meer aangepaste werkposten en de nodige begeleiding. “We zijn actief in de sociale economie”, zegt directeur Jan De Kegel, “maar we zijn wel een echt bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling.” Met een totale tewerkstelling van 125 mensen staat BW Pajottenland vzw garant voor conditionering, verpakking en herverpakking van goederen in opdracht van verschillende retailklanten waaronder Colruyt, Delhaize, L’Oréal, Belmic, … Een team van ongeveer 30 medewerkers is actief in groenaanleg en groenonderhoud. BW Pajottenland vzw staat onder andere in voor de groenzorg van de hoofdzetel van Delhaize in Asse, de terreinen van DHL in Ternat, Miele België in Mollem, Revalidatieziekenhuis Inkendaal e.v.a. Daarnaast onderhoudt het bedrijf tuinen van particulieren en werkt het in opdracht van openbare besturen, onder meer voor het onderhoud van diverse groenzones in Lennik, Aalst en Ninove.

Professionalisering
ICT speelt bij BW Pajottenland vzw een belangrijke ondersteunende rol. De werking van het administratieve team van de beschuttende werkplaats staat of valt met toegang tot documenten en toepassingen, zoals boekhouding, ERP en e-mail. Tot voor kort rekende BW Pajottenland vzw daarvoor op een lokale ICT-omgeving, in samenwerking met een lokale eenmanszaak. “Dat bood ons te weinig zekerheid en business continuïteit”, stelt Jan De Kegel. “Zo stonden we zelf in voor het beheer van de back-ups en was het niet duidelijk hoe snel we hulp zouden krijgen mocht er zich een incident voordoen.” BW Pajottenland vzw klopte aan bij Proximus-partner Comcon iXL-iT met de vraag de ICT-omgeving van het bedrijf te professionaliseren. “We houden eraan onze behoeften op het vlak van hardware, software, netwerk en telecom te bundelen bij één partner.” Welke vraag BW Pajottenland vzw ook heeft, één telefoontje naar Comcon iXL-iT volstaat. Dat brengt rust in het bedrijf. “We beschouwen Comcon iXL-iT als onze externe ICT-afdeling.”

Altijd beschikbaar
Comcon iXL-iT stelde BW Pajottenland vzw voor over te stappen naar de cloud. “Dankzij de cloud is ICT bij ons niet langer een zorg”, zegt Jan De Kegel. “We kunnen ons voluit op onze kernactiviteiten concentreren en zijn altijd zeker van de beschikbaarheid van onze applicaties en data.” Concreet werkt BW Pajottenland vzw via de oplossing vContainer van Proximus. De applicaties en data van het bedrijf bevinden zich in een van de uitstekend uitgeruste en beveiligde datacenters van Proximus. Voor e-mail en agenda viel de keuze van BW Pajottenland vzw op Microsoft Office 365. “We hoeven niet langer zelf te investeren in servers, beveiliging, onderhoud, back-up, enzovoort. We betalen in functie van ons verbruik. Op die manier blijven de kosten van ICT altijd heel voorspelbaar. We komen niet voor verrassingen of onverwachte uitgaven te staan. De migratie van de mailserver via Proximus ICT Expert Comcon iXL-iT verliep heel vlot.”

Continuïteit én gemoedsrust
Voor BW Pajottenland vzw biedt de cloud verder vooral zekerheid en gemoedsrust. “Onze toepassingen en data staan veilig bij Proximus”, zegt Jan De Kegel. “We zijn er zeker van dat we geen gegevens kunnen verliezen. Is er een defect aan een machine, dan lost Proximus dat achter de schermen op, zonder dat onze medewerkers daar ook maar iets van merken.” Bovendien biedt de cloud op termijn nog veel meer gebruiksgemak. “Je bent niet langer gebonden aan een specifieke locatie”, aldus nog Jan De Kegel. “E-mail en andere toepassingen zijn vanop afstand toegankelijk, ook via tablet en smartphone. Dat laat onze medewerkers toe efficiënter samen te werken, bijvoorbeeld ook wanneer ze zich bij een klant bevinden.”

Pluspunten
  • Gegarandeerde bedrijfscontinuïteit: altijd toegang tot applicaties en data
  • Geen voorafgaandelijke investering in infrastructuur: een internetverbinding volstaat
  • Voorspelbare kosten in functie van het gebruik
  • Geen zorgen meer rond back-ups
  • Geen onderhoud of upgrades nodig: je werkt altijd met de nieuwste software
  • Energiebesparing (geen servers meer aanwezig in het bedrijf)

 

Jan De Kegel is accountant-fiscalist van opleiding. Hij startte zijn carrière in de financiële wereld. In 2005 kwam hij aan het hoofd van BW Pajottenland vzw.

Meer info?

Ga naar de website voor meer informatie over de cloud-oplossingen van Proximus.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.