×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Bus en tram rekenen op mobiele communicatie

Klantenverhalendoor One magazine20/06/2012

Er is een verschuiving aan de gang bij De Lijn. Op termijn groeit mobiele datacommunicatie uit tot het basisplatform voor het nieuwe exploitatiemodel van de vervoersmaatschappij. Dat moet haar onder meer extra flexibiliteit bezorgen bij rittenplanning, terwijl ook de reizigers genieten van informatieverstrekking in real time

Zonder ICT kunnen de bussen en trams van De Lijn niet rijden. ICT ondersteunt de belangrijkste exploitatieprocessen van de vervoersmaatschappij: de rittenplanning, de verkoop van vervoersbewijzen, de infoborden voor de reizigers … Voor de uitbreiding en ondersteuning van haar dienstverlening maakt De Lijn steeds meer gebruik van mobiele datacommunicatie.

Een goede vijf jaar geleden besliste De Lijn om haar ICTinfrastructuur te consolideren in de hoofdzetel te Mechelen. Na de virtualisatie van het serverpark en de storage-omgeving volgde een project rond applicatie- en desktopvirtualisatie. Nu de interne infrastructuur die grondige transformatie heeft doorgemaakt, wil De Lijn – met die infrastructuur als basis – haar dienstverlening aan de reiziger verder verbeteren. Hiervoor is het ReTiBo-project opgestart. Doel is meer zicht te krijgen op het gebruik van de bus- en tramlijnen door automatisatie van de reizigerstransacties. “De belangrijkste impact voor ICT is het uitrusten van alle voertuigen met boordcomputers”, vertelt Bert Van Hemelen, Infrastructuurmanager bij De Lijn. “Via mobiele datacommunicatie verbinden we die rechtstreeks met het bedrijfsnetwerk.”

 

Meer inzicht

Vandaag gebeurt de rittenplanning bij De Lijn nog offline, met een cassette die de chauffeurs ’s morgens op de stelplaats meenemen op de bus. Bert Van Hemelen: “Via de boordcomputer zullen we de planning in real-time kunnen bijsturen. Dat moet de rittenplanning een stuk efficiënter maken.” Tegelijk zal De Lijn de boordcomputer gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van de reizigers. De computer zal registreren waar en hoe vaak abonnees opstappen, zal het betalingsverkeer beheren enzovoort. Het gaat trouwens lang niet om de enige toepassing waarvoor De Lijn mobiele datacommunicatie gebruikt. “Ongeveer duizend van onze vijfduizend voertuigen zijn intussen uitgerust met een systeem voor camerabewaking. Wanneer de chauffeur de noodknop indrukt, streamt de oplossing de beelden mobiel naar de centrale. Die ziet in real-time wat er op de bus gebeurt en kan – indien nodig – de hulpdiensten of de politie verwittigen.”

 

Van belbus tot fraudepreventie

Ook de planning van de belbus komt reeds via mobiele datacommunicatie bij de chauffeur terecht. “Via de belbus kunnen we in dunbevolkte gebieden op de meest efficiënte manier openbaar vervoer aanbieden”, vertelt Bert Van Hemelen. “De reiziger belt minimum twee uur vooraf de centrale dienst op. Daar vindt de planning van de ritten plaats. Een half uur voor de dienst begint, ontvangt de chauffeur – in de bus – de planning, via een printer met een GPRS-modem.” Nog meer mobiele machine-to-machinecommunicatie vinden we bij de tankinstallaties in de stelplaatsen van De Lijn. “In het kader van fraudepreventie beschikken we daar over een controlesysteem. De tankinstallatie bevindt zich meestal in een uithoek van de stelplaats. In plaats van in vaste bekabeling te investeren, was het voordeliger om die oplossing via mobiele datacommunicatie te laten verlopen.” In de bussen zelf heeft De Lijn ecodrive-toestelletjes geplaatst. Die verzamelen data over het rijgedrag van de chauffeur en sturen die mobiel door. Met die data kan De Lijn haar chauffeurs gericht tips bezorgen voor een meer energiezuinige rijstijl.

 

Mobiel als basis

“We gebruiken mobiele datacommunicatie ook bij het informeren van de reizigers”, vervolgt Bert Van Hemelen. “De grote informatieborden – onder meer aan de treinstations – zijn rechtstreeks aangesloten op ons WAN. Daarnaast hebben we intussen ook ongeveer 350 haltepalen geïnstalleerd waar we in real-time informatie over de rijtijden van de bussen tonen.” De haltepalen – herkenbaar aan hun grote beeldscherm – zijn onder meer te vinden aan de kust en in Gent, Antwerpen en Leuven. Ook hier bleek GPRS de meest efficiënte manier om de verbinding met het bedrijfsnetwerk te maken. “Er is duidelijk een verschuiving aan de gang”, besluit Bert Van Hemelen. “Op termijn groeit mobiele datacommunicatie uit tot het basisplatform voor het nieuwe exploitatiemodel van De Lijn.”

 

Business benefits
  • Extra flexibiliteit bij rittenplanning
  • Vlottere dienstverlening
  • Beter zicht op het gebruik van het openbaar vervoer
  • Informatieverstrekking voor de reiziger in real-time

 

Company profile

De Lijn vervoert jaarlijks ruim 550 miljoen reizigers. Daarvoor legt de vervoersmaatschappij 210 miljoen kilometer af met haar bussen en 15 miljoen kilometer met haar trams. De Lijn telt ruim 8.000 medewerkers en realiseert een omzet van bijna een miljard euro.

 

Meer info?

Kijk voor meer informatie over mobility op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.