×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Fruitstad plukt vruchten van digitalisering

Klantenverhalendoor One magazine24/10/2015

In Sint-Truiden vormt digitalisering een hoeksteen van het beleid. De stad die bekendstaat als het epicentrum van de bloesem- en fruitregio, wil straks de vruchten plukken van een slim beleid dat moet uitmonden in een state-of-the-art dienstverlening voor burgers en bedrijven.

Voor burgemeester Veerle Heeren was digitalisering een uitgesproken ambitie: “We hebben 19 beleidsdoelstellingen die focussen op digitalisering. Eén daarvan is de digitalisering van burgerzaken. Dat is niet evident, want we moesten van nul beginnen. De eerste stap was een investering in de basisinfrastructuur met nieuwe servers en apparatuur. Alle stadsgebouwen werden voorzien van glasvezel voor ultrasnelle verbindingen.” In dit verhaal ijvert Carl Nijssens, schepen van digitalisering, voor het uitbouwen van de stad als een sterk merk. “Sint-Truiden moet een ‘lovemark’ worden. De burger speelt daarin een cruciale rol. Ons verhaal moet door de burgers zelf worden verteld aan andere burgers. Als we een voedingsbodem willen creëren voor onze digitale ambities, moeten we de mensen tonen dat we goed bezig zijn. Daarom hebben we enkele quick wins gerealiseerd.” 

Mobile first
Een van de eerste spraakmakende realisaties was het aanbod van gratis wifi op de Grote Markt. Een andere implementering was Shop & The City, een digitale klantenkaart voor al wie in de stad komt winkelen. Carl Nijssens: “Je kunt in de winkel punten opladen met je QR-code. Elke maand is er een auto te winnen. Dankzij deze quick wins voelen de mensen dat we met vernieuwing bezig zijn.” Maar de digitale inhaalbeweging naar burgers en ondernemingen toe reikt verder. De burgemeester beklemtoont dat er diverse projecten op stapel staan, onder meer een nieuwe website, een e-loket en een reservatie- en ticketingsysteem voor sport- en cultuurverenigingen. Het kroonjuweel wordt het burgermeldsysteem, dat zal fungeren op basis van een nieuwe technologie. Carl Nijssens: “Samen met onze partner Vasco gaan we het project MyDigipass opstarten. Via mobiele toestellen krijgt de burger toegang tot online toepassingen van de overheid. De authenticatie-oplossing MyDigipass is daartoe erkend door Fedict. De burger hoeft zijn ID-gegevens slechts een keer te uploaden op zijn smartphone. Sint-Truiden is straks de eerste stad in België waar de burger zich kan identificeren met zijn mobiel toestel.”

Interesse burgers kennen
ICT-coördinator Jef Rayen vult aan: “MyDigipass zal concreet worden toegepast in het burgermeldsysteem. Als iemand vandaag een losse stoeptegel wil melden, moet dat gebeuren via een brief, telefoon, mail, enz. Straks kan het ook via de nieuwe website of met een app. De burger authentiseert zich via MyDigipass, zodat wij meteen weten wie de melding doet. Bovendien leren we op die manier de beleidsinteresses van de burgers kennen en kunnen we hen heel gerichte informatie toesturen.”

E-loket
Nog een toepassing van de mobiele identificatie: het aanvragen van attesten via het e-loket. Veerle Heeren: “Stel dat iemand is vergeten een geboorteakte aan te vragen, dan kan dat straks mobiel van op een terrasje op de Grote Markt. Het document wordt meteen verzonden in een pdf. Ook bij inschrijvingen voor academies of sportkampen, de stedelijke uitleendienst of de beveiliging van de laptops van het stadspersoneel zal straks gebruik worden gemaakt van de mobiele ID-kaart. Belangrijk is dat we dit alles gaan implementeren via een testpubliek. Zij worden onze ambassadeurs om het concept nadien te communiceren aan het grote publiek.” Carl Nijssens somt de voordelen voor alle partijen op: “De burgers kunnen 24/7 documenten opvragen en moeten minder lang wachten aan het loket. Hun tevredenheid neemt toe. En onze stadsdiensten kunnen efficiënter werken.”

Trusted partners
Een noodzakelijke succesfactor in het verhaal is de begeleiding van trusted partners. Jef Rayen: “Onze infrastructuur staat er. Nu moeten we de volgende lagen erop zetten om te evolueren naar een smart city. Proximus kan ons daarbij helpen op diverse gebieden, zoals de monitoring van het energieverbruik, business tv, sms-parkeren, veilig winkelen, enz.” Voor burgemeester Heeren moet 2016 het jaar van de digitalisering worden voor de burger. “We hebben al veel tot stand gebracht, maar er zit nog meer in de pipeline. Ook op andere beleidsdomeinen, bijvoorbeeld met de heraanleg van de Grote Markt. Sint-Truiden is een stad in verandering. We willen de stad van de toekomst uitbouwen voor de kinderen van vandaag.”

Pluspunten
  • Betere dienstverlening aan de burger
  • Betere communicatie met de burger
  • Administratieve vereenvoudiging
  • Efficiëntere werking stadsdiensten
  • Grotere tevredenheid bij burgers
  • Kleinere ecologische voetafdruk
  • Imago van technologische pionier

Over de stad Sint-Truiden

De centrumstad, qua oppervlakte de grootste in de provincie, telt bijna 40.000 inwoners. Ze staat bekend als fruitstad, heeft met de Kanaries een voetbalploeg in de hoogste afdeling en kan pronken met belangrijke historische monumenten.

Burgemeester en federaal parlementslid Veerle Heeren (CD&V) was in 1995 reeds gemeenteraadslid. Ze leidt sinds twee jaar een college van acht schepenen.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.