×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

België bereidt zich voor op e-facturatie

Klantenverhalendoor One magazine16/11/2015

België bereidt zich voor op e-facturatie

Comments

In het papierloos tijdperk van vandaag, met administratieve vereenvoudiging en dematerialisatie van diensten, maken de Belgische overheden zich klaar om digitale facturen uit de privésector te verwerken.

Elektronisch vs. papier
– E-facturatie is meer dan louter een pdf versturen via e-mail, het gaat om een doorgedreven automatisering: overdracht van een factuur van het ene facturatiesysteem naar het andere, synchronisatie van de gegevens langs beide zijden …
– Papier is duur, zowel de productie als het transport en de opslag. Voeg daar de tijd nog bij voor het invoeren, verwerken, versturen of afdrukken van een factuur. Of erger nog: het risico op fouten of de impact op het milieu.
– In Europa zou op 6 jaar tijd 240 miljard euro bespaard zijn als overheidsinstanties en bedrijven voor e-facturatie hadden gekozen. Tegen 2020 wil de Europese Commissie meer dan 50% e-facturen.
– België zou jaarlijks 3,5 miljard besparingen noteren: dat is 3,5 euro per factuur.

Belgisch platform Mercurius
– Om het ondernemingen die met verscheidene overheidsinstanties werken makkelijker te maken heeft de Belgische overheid het gecentraliseerde platform voor e-facturatie Mercurius geïmplementeerd. Dat is gebaseerd op het Europese platform e-Prior waarmee leveranciers via elektronische weg kunnen factureren aan de overheid.

Proefproject
– Mercurius wordt beheerd door de federale overheidsdienst voor ICT Fedict.
– Sinds juli 2014 hebben Serge Libert en zijn team een proefproject uitgevoerd om e-Prior aan te passen aan de Belgische realiteit en de geïmplementeerde oplossing te testen.
– De elektronische facturen moeten geïntegreerd worden in Fedcom, het boekhoudsysteem van de federale overheidsdiensten.
– Verscheidene leveranciers hebben elektronische facturen verstuurd naar de FOD Budget, naar Fedict en naar de FOD Kanselarij van de Eerste Minister. Het ging om 17.000 facturen, creditnota’s, bijlagen, herinneringen …

Getest door Proximus
– Door actief mee te werken en zijn ervaring in te zetten, droeg Proximus zijn steentje bij tot het fi netunen van Mercurius en het testen van de oplossing.
– Uit die testfase bleek dat de instapprocedures voor de facturenmakers veel te zwaar waren. Daarom moest het activeringsmodel voor wie als nieuweling instapt een stuk eenvoudiger. De oplossing is PEPPOL, een model gebaseerd op normen die de voorbereidende etappes in het huidige model kunnen wegwerken.
– Fedict zal zich verder blijven inzetten om het systeem in te voeren binnen de federale, regionale en lokale overheidsdiensten en het te veralgemenen in de privésector.

Pluspunten
• Eén centraal toegangspunt
• Administratieve vereenvoudiging en automatisering
• Kortere verwerkingstermijn, versnelde betalingen
• Beperkte foutenmarge
• Vermindering opslagruimte
• Schaalvoordeel
• Lagere ecologische voetafdruk
• Betere opvolging en controle van de uitgaven
• Concurrentievoordeel voor België

Serge Libert is Project Manager, verantwoordelijk bij Fedict voor elektronische facturatie en e-loket, het platform om administratieve transacties te dematerialiseren.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.