×
×

Visie

Nieuws filtering op :

“Altijd voeling houden met de markt”

Visiedoor One magazine28/10/2015

“Altijd voeling houden met de markt”

Comments

Digitalisering maakt de weg vrij voor compleet nieuwe bedrijfsmodellen. “Toch is het succes van Uber of Airbnb niet zomaar een technologisch verhaal”, zegt Joke Dehond. “Het gaat in de eerste plaats om de samenwerking tussen mensen.” Volgens de CEO van Inventive Designers leren we eruit hoe mobile en social elke industrie kunnen veranderen.

Inventive Designers is het bedrijf achter Scriptura Engage, een platform voor customer engagement. Met die software kunnen bedrijven alle communicatiekanalen met klanten – post, sms, e-mail, sociale media – op één platform aanmaken en beheren en zo de band met klanten versterken. Proximus maakt al enkele jaren gebruik van Scriptura Engage, in het kader van het One Communication Tool-project. Inventive Designers ging in 1994 van start op initiatief van ondernemer Guy Dehond. Twintig jaar later telt het bedrijf uit Hoboken 45 medewerkers en bedient het klanten in Europa, Noord-Amerika en Australië. “Mobile en social zijn vandaag de grote uitdagingen voor een onderneming”, zegt CEO Joke Dehond. “Nieuwe technologie zorgt voor heel wat nieuwe manieren om met de klant te communiceren. Dat levert veel data op: data met een enorm potentieel. De kunst bestaat erin om uit die data bruikbare informatie te halen.”

Meer dan alleen technologie
De digitale wereld maakt nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk. Toch ziet Joke Dehond de technologie in de eerste plaats als een enabler, minder als een driver. Bedrijven als Uber en Airbnb zijn op een heel onverwachte manier in de markt verschenen. Het basisidee bestaat uit de samenwerking tussen mensen in een netwerk, met de technologie als ondersteunende factor. Grote gevestigde waarden – bijvoorbeeld in de toeristische industrie – slaagden er niet in daar voldoende snel op te reageren, met alle gevolgen van dien. Zou het ook Inventive Designers kunnen overkomen? “Natuurlijk”, zegt Joke Dehond. “Ook in onze markt verandert er van alles. Klanten willen ons platform met een tablet kunnen gebruiken, of ze willen de oplossing deels on premise en deels in de cloud draaien. We vinden het heel belangrijk om mee te zijn met wat er in de markt gebeurt. We hebben jonge medewerkers die al die tendensen op de voet volgen.”

Outsourcing of niet?
Wanneer we het over de kerntaken van ICT hebben, is Joke Dehond duidelijk. “Ik zie ICT in de eerste plaats als iets dat het een bedrijf mogelijk maakt om te werken en zaken te doen. De belangrijkste voorwaarde voor ICT is dat ze altijd en overal beschikbaar moet zijn.” Voor de fysieke locatie waar de eigenlijke ICTactiviteiten plaats moeten vinden, laat de technologie alle opties open. “We hebben de oefening recent nog gedaan”, zegt Joke Dehond. “We vroegen ons af of het wenselijk is alle ontwikkeling intern uit te voeren, hier in Antwerpen, dan wel om een stuk ervan uit te besteden naar pakweg Polen of India. We hebben er met veel collega’s uit de sector over gesproken. Ik stel vast dat outsourcing maar echt succesvol kan zijn als het bedrijf die externe mensen echt bij zijn activiteiten kan betrekken. Ook die medewerkers moeten er echt bijhoren. Maar we zijn er nog niet uit hoe we dat binnen Inventive Designers willen aanpakken.”

Iedereen gebruikt ICT
Begin dit jaar verkoos het ICT-vakblad DataNews Joke Dehond tot ‘ICT Woman of the Year’. “Dat was voor mij een volkomen verrassing”, lacht ze. De jury toonde zich erg lovend over Dehonds entrepreneurschap binnen een relatief kleine onderneming, in combinatie met haar technische achtergrond. “Mijn studiekeuze bleek achteraf bekeken dan toch de juiste”, vervolgt Joke Dehond. Dat ze als vrouw in een mannenwereld terechtkwam, deerde haar niet. “Het cliché van de mannelijke nerd is achterhaald. Mannen en vrouwen hebben in wezen dezelfde drive. In de ICT-wereld gaat het erom creatief te zijn. Of je dan man of vrouw bent, is niet zo belangrijk.” Het nieuwe academiejaar startte voor het eerst sinds lange tijd met een opmerkelijke stijging van het aantal studenten wetenschappen en informatica, met daarbij ook een toename van het aantal dames. “Via de smartphone en de tablet is ICT heel nadrukkelijk aanwezig in het leven van alledag”, aldus nog Joke Dehond. “Wellicht is dat een verklaring voor de groeiende interesse. Het gaat dus zeker de goede richting uit, al mogen er nog wat meer rolmodellen bij komen – en die hoeven zeker niet allemaal te lijken op de geeks uit ‘The Big Bang Theory’.”

2 tips voor de CIO

1 Handen uit de mouwen

“Maak jezelf niets wijs en gebruik je gezond verstand”, zegt Joke Dehond. “We hebben het voordeel dat we het in België gewoon zijn met verschillende culturen om te gaan, veel talen te spreken en hard te werken.” Tegelijk moet je als ondernemer dingen aandurven. “Je mag niet bang zijn om te ondernemen, om iets te proberen. Ook uit een mislukking kun je veel leren. Een Belg heeft de gewoonte om een mislukt project negatief te bekijken, terwijl een Amerikaan dat net als een extra ervaring beschouwt.” Die mentaliteit missen we in ons land. “Persoonlijk vind ik dat je als ondernemer ook eerlijk moet durven zijn. Gaat het eens wat minder, dan moet je dat durven zeggen. Ook daar kun je veel uit leren.” Die houding zit echter nauwelijks in de Belgische cultuur. Ook wanneer het water hem aan de lippen staat, zal de gemiddelde Belgische ondernemer blijven volhouden dat alles goed gaat.

2 Sta in de maatschappij

Als ‘ICT Woman of the Year’ koos Joke Dehond ervoor zich in te zetten voor het ‘Boost voor Talenten’-project van de Koning Boudewijnstichting. Ze vindt het belangrijk om als ondernemer met beide voeten in de maatschappij te staan. “Het project steunt jongeren uit kansarme gezinnen die op school goede resultaten behalen. Ze krijgen ondersteuning – zoals een pc en een internetverbinding, verplichte maandelijkse workshops rond social skills, studiekeuze, leren presenteren, enzovoort – en leren hun eigen potentieel kennen.” Boost wil jongeren laten inzien dat ze door te studeren en hard te werken de kansarmoede achter zich kunnen laten. “Het project leert de jongeren uit de slachtofferrol te stappen, verantwoordelijkheid te nemen en hun toekomst met beide handen vast te grijpen – met de steun van mensen uit de bedrijfswereld. Vaak zijn het trouwens jongeren die later voor een studie ICT of wetenschappen kiezen.”

Joke Dehond schreef haar eerste computerprogramma toen ze elf was. Later studeerde ze informatica in Antwerpen en ging ze als programmeur aan de slag bij Inventive Designers, het bedrijf van haar vader. Aansluitend werkte ze onder meer op de afdelingen marketing en business development. Sinds twee jaar deelt ze de rol van CEO met haar man Klaas Bals. DataNews riep Joke Dehond uit tot ‘ICT Woman of the Year 2015’.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.