×
×

Visie

Nieuws filtering op :

Toegevoegde waarde is grootste succesfactor

Visiedoor One magazine24/03/2015

“Het Internet of Things biedt nieuwe mogelijkheden, maar is niet noodzakelijk hét antwoord op iedere vraag. Betrek daarom de potentiële eindgebruikers van een oplossing in uw verhaal.” Dat is de visie van Arne Jansen en Jonathan Huyghe, onderzoekers aan de KU Leuven en iMinds.

Arne Jansen: “Het Internet of Things (IoT) heeft de toekomst, daar zijn ook wij van overtuigd. Toch zien we vandaag vooral projecten die vertrekken vanuit de technologie. Dat is logisch. In het geval van de tracking & tracing van machines bijvoorbeeld, maakt de technologie een duidelijk afgelijnd doel mogelijk. Van daaruit is het maar een kleine stap om allerhande andere toestellen uit te rusten met sensoren en te verbinden met het internet. Alleen moeten we ons kritisch afvragen of dat wel altijd de beste oplossing is.”

Jonathan Huyghe: “Zo associëren veel mensen IoT nog altijd met het klassieke voorbeeld van de slimme koelkast. Een sensor in de koelkast zou vaststellen dat de melk bijna op is, om dan automatisch online een bestelling te plaatsen. Maar is dat een zinvolle toepassing? Wat als er nog flessen in de kelder staan of als ik helemaal geen extra melk nodig heb?”

Arne Jansen: “Vandaag kunnen we alles connecteren. Het is technologisch mogelijk én betaalbaar. Maar eerst moeten we ons afvragen welke concrete behoefte er bestaat, om daarna uit te vissen of IoT het antwoord biedt met de juiste toegevoegde waarde. Wellicht is een link met een digitaal boodschappenlijstje een beter idee. De koelkast zou dan bijvoorbeeld suggesties kunnen doen wanneer de gebruiker een boodschappenlijstje maakt.”

Echte intelligentie
Jonathan Huyghe: “Wat we vandaag in de praktijk aan IoT-oplossingen aantreffen, zijn vaak bestaande toepassingen, overgoten met een IoT-sausje, zonder echt nut of betekenis. Een applicatie voor home automation bijvoorbeeld, is vaak niet veel meer dan een afstandsbediening voor verwarming en verlichting. De toegevoegde waarde verschijnt op het moment dat we dat soort toepassingen echt intelligent maken. En dat blijkt niet altijd makkelijk. Stel: je hebt slimme verlichting in huis die automatisch aangaat wanneer je een kamer binnengaat. Dan lukt het niet om voor je partner een verrassingsfeestje te organiseren, want de toepassing detecteert mensen in de ruimte en houdt het licht aan. Om maar te zeggen: je kunt nooit alles in een algoritme stoppen.”

Jonathan Huyghe: “In onder andere het verkeer en de gezondheidszorg zijn er tal van praktische en bruikbare toepassingen denkbaar, zoals informatie over beschikbare parkeerplaatsen in de stad of de optimalisering van bepaalde processen in het ziekenhuis. Daar komen altijd twee belangrijke voorwaarden bij kijken. Er is nood aan privacy by design. De bescherming van de privacy van de gebruiker moet al van bij de eerste ontwikkelingsfase in het ontwerp ingebakken zitten, zodat gegevens over het gebruik – en de gebruikers – van geconnecteerde devices altijd anoniem blijven.

Arne Jansen: “Daarnaast moet de toepassing de nodige agency bieden: de eindbeslissing moet bij de gebruiker liggen, niet alleen bij de applicatie. IoT laat toe het menselijke gedrag te verrijken of te verbeteren, bijvoorbeeld door de verwarming te automatiseren volgens het ritme van de gebruiker. Toch moet die ook op elk moment de temperatuur kunnen aanpassen. Dat is wat slimme thermostaten bieden. Het kan nooit de bedoeling zijn dat een applicatie alle beslissingen zelfstandig neemt. De gebruiker moet met andere woorden weten en begrijpen wat er gebeurt en kunnen ingrijpen wanneer die dat wil.

iMinds team

iMinds team

Arne Jansen en Jonathan Huyghe zijn als onderzoekers verbonden aan het Centre for User Experience Research van de KU Leuven en iMinds. Het centrum voert toegepast onderzoek naar de manier waarop mensen technologie beleven. Onderzoeksdomeinen zijn onder meer interactieve tv, serious games en gezondheidszorg.

Arne Jansen en Jonathan Huyghe zijn als onderzoekers verbonden aan het Centre for User Experience Research van de KU Leuven en iMinds. Het centrum voert toegepast onderzoek naar de manier waarop mensen technologie beleven. Onderzoeksdomeinen zijn onder meer interactieve tv, serious games en gezondheidszorg.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.