×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Eén nummer, altijd bereikbaar

Klantenverhalendoor One magazine24/09/2012

Na een contract van vijf jaar ging ING op zoek naar een nieuwe leverancier van mobiele communicatie. Efficiëntie, technologische features en een goede dekkingsgraad stonden hoog op het verlanglijstje.

Efficiëntie, een sterk samenspel tussen vaste en mobiele communicatie én een grote technologische voorsprong. Dat waren de redenen voor ING België om haar duizenden mobiele telefoonabonnementen op twee maanden tijd over te zetten naar Proximus.

ING België behoort tot de 4 grootste banken in België en beschikt over zowat 800 kantoren. In totaal werken er in ons land ruim 10.000 mensen voor de bank. Om de communicatie tussen de honderden sites vlot en voordelig te laten gebeuren, is de bank, zoals een goede huisvader, voortdurend op zoek naar kostenefficiënte en tegelijk performante oplossingen. “Voor vaste telefonie zijn we al sinds jaar en dag cliënt bij Belgacom”, vertelt IT-manager Peter De Bruyne. “Voor mobiele communicatie hebben we de laatste jaren een beroep gedaan op verschillende leveranciers. Op zich is daar niks mis mee; alleen mis je dan natuurlijk de voordelen van een ‘closed user group': je medewerkers binnen het bedrijf onder elkaar laten bellen, hetzij vast of mobiel, aan voordelige tarieven. Met verschillende vaste en mobiele operatoren kan je wel een globaal akkoord afsluiten met een financieel voordeel, maar functioneel is dat toch niet optimaal.”

 

Business-trunking

“Nog een toepassing die hoog op het verlanglijstje stond, was SIP-trunking”, zegt Peter De Bruyne. Dankzij Session Initiation Protocol (SIP) kunnen inkomende en uitgaande gesprekken ook via het datanetwerk lopen in plaats van over een aparte telefoonlijn. “We willen telefonie immers consumeren als een applicatie vanaf onze datacenters vanwaar we een centrale verbinding leggen met het vaste net. Op die manier sluiten we aan bij de strategie van Belgacom om volledig over te schakelen naar IP-gebaseerde diensen. Zo zijn we klaar voor de toekomst.” Niet alle operatoren kunnen dit, Belgacom wel, dankzij de Business Trunking dienst. De Bruyne: “We hebben nu ook one-number-reach: alle medewerkers zijn te bereiken via één telefoonnummer, mobiel of vast. Veel personeelsleden hebben zelfs geen vast toestel meer. Zij bellen via hun gsm of via een softwareprogramma op hun pc.” Concreet ging het bij ING om zowat 7.500 mobiele abonnementen.

 

Nek-aan-nek

De overstap naar een nieuwe provider begon in augustus vorig jaar met een marktbevraging waar verschillende partijen op reageerden. In december was een eerste aanbeveling voor het topmanagement klaar; een maand later werd de knoop doorgehakt. “Voor corporate profielen heb je in België niet zo gek veel spelers”, zegt Peter De Bruyne. “De doorslag om voor Belgacom te kiezen, was de synergie tussen vast en mobiel, gekoppeld aan de SIP-trunking. Ook de zeer goede dekkingsgraad van het Proximus-netwerk en het feit dat zij al volop werken aan 4G, heeft zeker een rol gespeeld.” Vanaf 1 mei is de migratie dan begonnen met zo’n 250 medewerkers per dag. Op twee maanden tijd werd alles afgerond: een behoorlijk intensieve logistieke oefening. Elke gebruiker werd ingepland in een schema met de mogelijkheid om een alternatieve datum te prikken. 24 uur voor de omschakeling kreeg iedereen een sms’je met nog eens de mogelijkheid om, bij onvoorziene omstandigheden, toch nog een ander moment te kiezen.

 

Besparing

“De omschakeling is verrassend vlot gegaan”, zegt Peter De Bruyne. “Zowel Belgacom als Vandenabeele, de logistieke en ondersteunende partner van Belgacom voor dit project, hebben prima werk geleverd. Ook onze HR-afdeling die alle gebruikers in kaart heeft gebracht en onze communicatieafdeling die ondersteunend werk leverde, verdienen een pluim.” De IT-manager laat zich niet verleiden tot concrete cijfers, maar de besparing die de migratie heeft meegebracht is duidelijk zeer significant. “We geven nu zowat de helft minder uit. Hoe je het ook draait of keert, dat is immens.”

 

Company profile

ING is één van de 4 grootste banken in ons land en is actief in bankieren, verzekeringen, private banking en leasing. In 2011 werd een nettowinst van 979 miljoen euro gemaakt.

 

Business benefits
  • Kostenbesparend mede dankzij SIP-trunking
  • Synergie tussen vaste en mobiele communicatie
  • One-number-reach
  • Uitstekende dekkingsgraad
  • Voorbereiding voor 4G

 

Meer info?

Kijk voor meer informatie over IP telefonie op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.