×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

De toekomst in een stroomversnelling

Klantenverhalendoor One magazine24/05/2012

Aquafin beheert de rioolwaterzuivering in Vlaanderen. Het bedrijf beschikt daarvoor over een uitgebreid netwerk van zuiveringsinstallaties en pompstations die zijn verbonden via Belgacom Explore. In de tachtig bemande sites van Aquafin heeft Belgacom IP-telefonie en Unified Communications geïmplementeerd op basis van Cisco Call Manager. De oplossing ondersteunt de samenwerking tussen de medewerkers van de diverse sites. Tegelijk vormt het IP-platform een stevige basis voor verdere uitbreiding, onder meer met functionaliteit voor het contact center van Aquafin.

Aquafin heeft in al z’n sites een uniforme telefonieomgeving neergezet. Met een oplossing voor Unified Communications ondersteunt het bedrijf de samenwerking tussen z’n medewerkers op tachtig locaties.

Ruim twintig jaar geleden gaf het Vlaamse Gewest aan Aquafin de opdracht om de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in Vlaanderen verder uit te bouwen en te beheren. Aquafin doet dat door het huishoudelijke afvalwater van de gemeentelijke riolen op te vangen in verzamelriolen en het zo naar zuiveringsinstallaties te leiden voor verdere behandeling. Aquafin rekent voor die job op zo’n duizend medewerkers, van wie er vierhonderd werken in het hoofdkwartier te Aartselaar. De andere zeshonderd in tachtig bemande installaties overal in Vlaanderen. De zuiveringsinstallaties en pompstations van Aquafin staan via het Explore-netwerk van Belgacom op een redundante manier in verbinding met de twee datacenters van de organisatie.

 

Overzichtelijk geheel

Goed anderhalf jaar geleden stapte Aquafin over op IP-telefonie. “De analoge telefooncentrale voldeed niet meer aan onze behoeften”, zegt Koen Aeyels, hoofd ICT bij Aquafin. “We hebben toen voluit de kaart van IP-telefonie getrokken. Enerzijds is er de convergentie tussen voice en data: met IP-telefonie kunnen we zo efficiënter gebruik maken van het datanetwerk. Anderzijds is IP-telefonie een manier de bestaande ISDN-lijnen te rationaliseren.” Aquafin gebruikte die lijnen niet alleen voor telefonie. Over het datakanaal van de ISDN-lijnen liep ook de alarmbewaking van de sites. “Door voor IP te kiezen, kunnen we al die functies over Explore laten lopen. Dat maakt het geheel een stuk overzichtelijker”, aldus Koen Aeyels.

 

Vlotte samenwerking van op afstand

Bij een openbare aanbesteding selecteerde Aquafin een oplossing met IP-telefonie en Unified Communications op basis van Cisco Call Manager, met Belgacom als partner. Koen Aeyels: “We willen onze medewerkers meer tijds- en plaatsonafhankelijk laten werken, onder meer vanuit satellietkantoren in Drongen, Herentals en Leuven. De nieuwe omgeving garandeert een vlotte samenwerking tussen de medewerkers, onder meer omdat ze via één nummer bereikbaar blijven, ongeacht hun werkplek. Verder is er ook presence-informatie beschikbaar en hebben ze de mogelijkheid om via videoconferencing te communiceren, te chatten enz.”

 

Geen bruuske overgang

Aquafin implementeerde Cisco Call Manager stap voor stap in het hoofdkwartier. Daarna volgde de uitrol: drie tot vier decentrale sites per week. Tegen de zomer zullen alle bemande sites van Aquafin op de nieuwe omgeving zijn overgestapt. Samen met de IP-telefooncentrale heeft Aquafin ook nieuwe telefoontoestellen in gebruik genomen. Koen Aeyels: “We maken de overgang naar IP-telefonie helemaal niet bruusk. We willen de oplossing niet opdringen aan onze medewerkers. Ik ga ervan uit dat we op termijn steeds meer softphones in gebruik zullen nemen, maar in het huidige project was dat nog niet aan de orde.”

 

Toekomstgericht platform

Met de investering in IP-telefonie legt Aquafin alvast de fundering voor toekomstige projecten. “We beschikken nu over een platform waarop we makkelijk extra functionaliteit kunnen toevoegen”, vertelt Koen Aeyels. “De ondersteuning van het contact center is bijvoorbeeld zo’n domein. We merken dat er bij de burgers steeds meer behoefte bestaat aan specifieke informatie, onder meer wanneer we in de buurt werken uitvoeren.” Met het IP-platform beschikt Aquafin alvast over de technische basis waarop het bedrijf contact center-software zou kunnen implementeren. “In dat verband biedt het platform nu al toegevoegde waarde”, besluit Koen Aeyels. “Zo konden we een gemeente die met wateroverlast te kampen had via ons IP-platform heel snel een noodnummer aanbieden waarop burgers terecht konden met vragen.”

 

Company profile

Aquafin beheert in het Vlaamse Gewest 247 zuiveringsinstallaties, 1.174 pompstations en bergbezinkingsbekkens, en 4.735 kilometer collectoren. Jaarlijks investeert Aquafin 150 tot 180 miljoen euro in infrastructuur.

 

Business benefits
  • Betere samenwerking tussen medewerkers
  • Afbouw van tientallen ISDN-lijnen
  • Makkelijke uitbreiding naar andere toepassingen

 

Meer info?

Kijk voor meer informatie over IP telefonie en UC op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.