×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Telefonie uit een ander vaatje

Klantenverhalendoor One magazine28/02/2012

In zijn nieuwe hoofdkwartier in Mechelen koos bierbrouwer Alken-Maes voluit voor IP-telefonie. Belgacom implementeerde een oplossing van Avaya: een IP-telefooncentrale Communication Manager S8300D en ongeveer tweehonderd Avaya-toestellen van het type 9608, naast nog eens dertig toestellen van het type Avaya 9650 voor de medewerkers van het contact center.

Een jaar geleden verhuisde bierbrouwer Alken-Maes zijn hoofdkwartier van Waarloos naar een nieuw gebouw in Mechelen. De brouwerij tekende op de nieuwe locatie een compleet nieuwe ICT-infrastructuur uit en koos daarbij voor IP-telefonie.

Met een marktaandeel van twaalf procent is Alken-Maes de nummer twee op de Belgische biermarkt. Het bedrijf heeft die positie bereikt met een portefeuille van zes bekende namen: de pilsmerken Maes en Cristal, de abdijbieren Grimbergen en Affligem, de fruitbieren van Mort Subite, en Desperados, het bier met tequilasmaak. Daarnaast beschikt Alken-Maes nog over heel wat lokale bieren zoals Ciney, Brugs Wit en Postel. De brouwerijen van Alken-Maes bevinden zich in Alken, Opwijk en Kobbegem. Verder zijn er distributieplatformen in Grimbergen, Wellen en Middelkerke. Een jaar geleden nam Alken-Maes zijn intrek in een gloednieuwe hoofdzetel in Mechelen.

 

Geen telefonie noch IT

“Het oude gebouw in Waarloos voldeed niet meer”, vertelt IS Manager Rudi Vandeweyer. “We waren het oude hoofdkwartier ontgroeid: ergonomisch voldeed het niet meer, de ligging was niet ideaal en het gebouw sloot totaal niet meer aan bij de uitstraling van ons bedrijf.” Alken-Maes bleef in de buurt en koos voor een nieuw hoofdkwartier in Mechelen, net naast de E19 Antwerpen-Brussel. In het gebouw zijn de centrale diensten van het bedrijf samengebracht: Finance, HR, Marketing, Sales, IT en alle andere ondersteunende diensten. Rudi Vandeweyer: “We hebben de hele binneninrichting zelf ingevuld. Ook op het vlak van telefonie en IT was er nog niets.”

 

Voorkeur voor telefoon

Die situatie gaf Alken-Maes de gelegenheid om de nieuwe ICT-infrastructuur in alle vrijheid uit te tekenen. “Klassieke telefonie hebben we niet meer overwogen. We hebben meteen voor IP-telefonie gekozen”, zegt Rudi Vandeweyer. Alken-Maes bekeek in aanvang ook of het haalbaar was om alle vaste toestellen te vervangen door softphones. “Dat bleek alsnog een stap te ver. Onze medewerkers gaven duidelijk aan dat ze liever met een telefoontoestel bellen dan via een laptop.” Verder moest de nieuwe infrastructuur vlot kunnen samenwerken met de bestaande Avaya-centrales in Alken en Wellen. Uiteindelijk kwam het voorstel van Belgacom als beste uit de bus.

 

Race tegen de tijd

In het keuzetraject kreeg de stem van de eindgebruiker opmerkelijk veel gewicht. Rudi Vandeweyer: “De beslissing is inderdaad in samenspraak met de medewerkers gebeurd. Zij hebben zelf een aantal criteria opgesteld – en daar hebben we bij de eindbeslissing ook rekening mee gehouden.” De nieuwe oplossing bestaat uit een IP-centrale en tweehonderd IP-telefoons van Avaya. “Het was best een uitdagend project. De verhuizing is heel snel verlopen. In een periode van goed zes maanden moesten we de oplossing selecteren én implementeren. Gelukkig kon Belgacom onze scherpe deadlines aan”, weet Rudi Vandeweyer.

 

Stevige basis

Een apart luik van het project bestond uit de inrichting van een nieuw contactcenter. Rudi Vandeweyer: “Telefonie blijft bedrijfskritisch. We kiezen er bewust voor onze klanten via de telefoon te benaderen, en hen bijvoorbeeld niet zomaar naar een website af te leiden. In het contactcenter is een commercieel team van dertig medewerkers actief die de klanten opbellen, onder meer in het kader van speciale acties.” Ook die medewerkers konden tijdens het selectietraject hun specifieke behoeften formuleren. Dat resulteerde in de keuze voor een ander IP-telefoontoestel van Avaya. “Met de implementatie van de nieuwe IP-infrastructuur beschikken we in het hoofdkwartier over een solide basis die we op termijn verder kunnen uitbreiden”, aldus nog Rudi Vandeweyer. “Zo zullen we onder meer de functionaliteit van het contactcenter verder uitbreiden en integreren met SAP.”

 

Business benefits
  • Oplossing op maat van medewerkers
  • Basis voor functionele uitbreiding
  • Integratie met de bestaande installaties in de andere vestigingen

 

Company profile

Alken-Maes behoort tot de Heineken Company. Het bedrijf telt 500 medewerkers, verspreid over de hoofdzetel in Mechelen en de brouwerijen in Alken, Opwijk en Kobbegem. Jaarlijks produceert Alken-Maes zowat 1,4 miljoen hectoliter bier, goed voor een omzet van 200 miljoen euro.

 

Meer info?

Kijk voor meer informatie over IP-telefonie op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.