×
×

Dossier

Nieuws filtering op :

Uitbouw 5G verzekert Europees leiderschap

Dossierdoor One magazine16/09/2016

De toekomst speelt zich af op het Internet of Things (IoT) en daar is de connected car een voorbeeld van. “Autoconstructeurs moeten zich openstellen voor nieuwe partners en businessmodellen, waarbij voor de operatoren een sleutelrol is weggelegd. Ze mogen die opportuniteit niet missen”, zegt Matteo Gatta.

De automobielindustrie is de grootste industriële sector in Europa. Heel wat Europese automerken zijn wereldleiders. De voorbije jaren hebben Amerikaanse bedrijven als Google en Facebook het leiderschap verworven op het vlak van de digitale platformen. De grote opportuniteit van de toekomst speelt zich af op het IoT, met de connected car als speerpunt”, stelt Matteo Gatta, Director Technology Strategy & Innovation bij Proximus.

“Europa bevindt zich in een goede positie om in die evolutie het digitale leiderschap te claimen. Maar er zijn natuurlijk enkele voorwaarden aan verbonden. De autoconstructeurs moeten afstappen van hun kortzichtige toekomstvisie, gebaseerd op verticale integratie en eigen systemen. Ze moeten hun auto’s net openstellen voor partners en nieuwe businessmodellen. Ook voor de operatoren is er een sleutelrol weggelegd. Een auto bevindt zich ruim negentig procent van de tijd in één land, vaak zelfs in één regio. De connectie met het lokale netwerk en de lokale applicaties is voor de connected car dan ook heel belangrijk.”

Rol van de operator

“Een operator als Proximus moet de roadmap naar Europees leiderschap rond IoT en de connected car zeker mee uittekenen. Ik denk dan vooral aan de uitbouw van het 5G-netwerk. Daarbij verhogen we de densiteit van het netwerk. Er komen meer access points, aangesloten op glasvezel, waardoor we het laatste stuk van de connectie – de draadloze verbinding met de auto – zo kort mogelijk houden”, vindt Matteo Gatta.

“Via 5G realiseer je een connectie zonder latency of vertraging, waardoor de apps in de auto altijd meteen over alle nodige data beschikken. Zo kunnen de apps zelf beslissingen ondersteunen en komen we op het domein van de contextuele intelligentie. De connected car interageert met zijn omgeving: met andere wagens, met verkeersborden, verkeerslichten, enz. Daarvoor heb je in de eerste plaats een feilloze verbinding nodig. Uiteraard moet de data-uitwisseling ook op een veilige manier verlopen. Nogmaals: de connected car biedt de automobielindustrie een opportuniteit die ze absoluut niet mag missen.”

Samenwerking met andere diensten

“Er zijn vandaag in de industrie al enkele voorbeelden. Ik denk onder andere aan de samenwerking tussen Proximus en Audi. Alle nieuwe Audi’s die voorzien zijn van Audi connect hebben een internetverbinding via het netwerk van Proximus. De bestuurder krijgt zo toegang tot allerlei onlinediensten rond informatie en entertainment. Tegelijkertijd gaat het principe van de connected car erom de auto open te stellen voor andere diensten. De auto groeit dan onder meer uit tot het verlengstuk van de smartphone, door via de wagen toegang te krijgen tot de content van je smartphone – bijvoorbeeld SMART-parking of realtime navigatiesysteem – zonder dat er kabels of andere ingewikkelde verbindingen bij komen kijken.”

Nieuwe beleving

Volgens Matteo Gatta is de evolutie van de connected car een wisselwerking. “Zowel de autoconstructeurs als de operatoren hebben geen volledig zicht op wat de klant wil. Maar samen weten ze veel. Een belangrijke vaststelling is dat de jongste generatie meer belang hecht aan de virtuele beleving van een toepassing, dan aan het fysieke toestel dat die toepassing mogelijk maakt. My life is my phone: alles komt samen in het toestel, maar het gaat om de apps, niet om het toestel zelf. De jongste generatie zal het minder belangrijk vinden een auto te bezitten, maar ze zal wel nood blijven hebben aan mobiliteit. De beleving daarvan koppelen met de connected car, daar bevindt zich de sleutel. Dat is een uitdaging, niet alleen voor de automerken, maar ook voor de lokale concessiehouders. De klant stuurt de nood aan die nieuwe beleving aan, daarbij gesteund door het automerk en in de praktijk gerealiseerd door het netwerk van de operator.”

Open systeem

Moeten we de connected car beschouwen als een smartphone op wielen? “Neen. De industrie mag niet de fout maken de connected car volledig te spiegelen aan de smartphone. Het blijft een auto en niet een toestel dat je in je broekzak stopt. Ik spreek liever over een sensor op wielen. Om de wagen te gebruiken, is openbare infrastructuur nodig. Vandaar de nood aan een open systeem, met toegang tot open data, afkomstig van andere sensoren. De toekomst van de automobielindustrie en de connected car bevindt zich bovenal in de samenwerking met andere partijen.” Ook voor de veiligheid van de bestuurders is een feilloze werking van het systeem vereist.

Matteo Gatta is Director Technology Strategy & Innovation bij Proximus. Hij beheert de investeringsdossiers rond technologie, van bij de start tot aan de implementatie. Matteo Gatta werkte eerder voor BICS (Belgacom International Carrier Services) en was twee jaar CEO van Scarlet. Matteo Gatta heeft Italiaanse roots. Hij studeerde in Pavia en Milaan.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.