×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Zo gebruikt de Belg zijn smartphone

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team21/12/2015

Zo gebruikt de Belg zijn smartphone

Comments

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de gemiddelde Belg zijn smartphone voornamelijk voor traditionele toepassingen gebruikt. Het verschil tussen mannen en vrouwen is bovendien erg klein. Mannen gebruiken iets meer zakelijke apps, vrouwen ontspannen liever.

Het onafhankelijk marktonderzoeksbureau iVOX heeft in opdracht van de app-ontwikkelaar iCapps zo’n 1.000 Belgen geïnterviewd over hun smartphonegebruik. De resultaten waren weinig verrassend. De modale Belg gebruikt dagelijks gemiddeld zo’n vijf apps. Agenda raadplegen, persoonlijke e-mails lezen, surfen en sociale netwerken checken zijn het populairst. Het nemen en bekijken van foto’s (34%) en het spelen van games (31%) zijn bovendien populairder dan het controleren van werkgerelateerde e-mails (22%). Mannen spenderen gemiddeld iets meer tijd aan zakelijke apps, zoals hun professionele e-mails, agenda en financiën, terwijl vrouwen graag spelletjes zoals Candy Crush spelen.

Verwachtingen goede apps

De Belg stelt hoge verwachtingen aan een app. Uit de studie blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden erg veel belang hecht aan een vlotte en goede werking (71%). Daarnaast speelt ook de prijs mee. Maar liefst 70% van de Belgen vindt het belangrijk dat een app gratis beschikbaar is. De top vijf van basisvoorwaarden voor een goede app bestaat verder uit begrip voor privacy, beschikbaarheid in de eigen taal en recente updates.

Jong en oud

De smartphone lijkt dan wel volledig ingeburgerd, 33% van de Belgen heeft (nog) geen smartphone. Jongeren zijn verknocht aan hun apparaat. Uit een onderzoek van het Franse smartphonemerk Wiko blijkt dat 80% van de jongeren tussen 13 en 16 jaar een smartphone heeft. Bijna de helft van de ouders houdt toezicht op de kosten en het verbruik. Hun belangrijkste apps? Sociale netwerken, foto’s en video’s, muziek en games. 65-plussers kopen voornamelijk een smartphone om in contact te blijven met hun kinderen en kleinkinderen. Hiervoor gebruiken zij voornamelijk Facebook, WhatsApp en Skype.

Mobiel shoppen

De Belg gebruikt zijn smartphone nog niet zo vaak om daadwerkelijk online te shoppen, maar er is toch een evolutie zichtbaar. Zo’n 31% van de ondervraagden vraagt via hun smartphone advies aan vrienden tijdens het winkelen. Eén op vier ondervraagden geeft zelfs toe regelmatig foto’s te maken van producten die hij of zij wil aanschaffen. Prijzen vergelijken? Ook daar worden we stilaan erg goed in. Zo’n 21% raadpleegt Google of vergelijkt prijzen bij de concurrentie terwijl hij in de winkel staat. In andere landen is die trend opvallender. Wereldwijd vergelijkt 40% van de consumenten prijzen via hun smartphone tijdens het shoppen.

Bronnen: iVOX, Wiko, Proximus, Bloovi

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons