×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Sociale media op de werkvloer: zo pakt u het aan

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team15/09/2016

Een leven zonder sociale media? Ondenkbaar voor velen. Misschien ook voor uw werknemers. Nemen zij tijdens het werk ook wel eens een kijkje op facebook, Twitter of Instagram? Erg hoeft dat niet te zijn. Tenminste, als u op voorhand duidelijke afspraken maakt.

Steeds meer mensen gebruiken steeds meer sociale media om in contact te blijven met vrienden en familie. Is het niet op facebook, dan wel op Instagram, Snapchat, Whatsapp … Voor veel van hen zijn sociale media een onderdeel van hun leven, ook wanneer ze op het werk zijn. En dat zien werkgevers niet altijd graag gebeuren: de vrees dat er voortdurend ‘likes’ worden uitgedeeld en tweets worden geplaatst in plaats van dat er dossiers worden afgewerkt, zit er bij velen diep in. En wat als werknemers iets te enthousiast worden en ook werkgerelateerde dingen posten die beter binnenskamers waren gebleven?  Dat is zeker niet goed voor de reputatie van uw bedrijf. 

Sociale media: praat erover met uw mensen

Als bedrijfsleider controleren wat uw personeel tijdens de werkuren allemaal uitspookt op sociale media is niet evident. Onze privacywetgeving is immers behoorlijk streng, wat dit soort controles niet makkelijker maakt. Veel bedrijven nemen dan ook de drastische stap om sociale media helemaal af te sluiten voor werknemers. Maar dat werkt vaak niet meer. Sociale media zijn immers ook via smartphones beschikbaar. En bovendien is het voor veel jongeren ondenkbaar om ergens te gaan werken waar zo’n strikte regels rond sociale netwerken gelden. De kans is dus reëel dat er op die manier beloftevolle talenten worden weggejaagd en dat is in deze tijden van war for talent natuurlijk niet de bedoeling. In plaats van te verbieden is het beter om met uw mensen samen te zitten en een werkbaar plan te bedenken omtrent sociale media.

Maak goeie afspraken

Een goed begin is om een social media policy op te stellen. Hierin legt u duidelijk vast wat de spelregels omtrent sociale media zijn in uw bedrijf: welke informatie wel en niet mag gedeeld worden, op welke momenten het is toegestaan om even online te gaan en wat de sancties zijn als deze regels niet worden nageleefd. Het grote voordeel van zo’n policy is dat u duidelijke afspraken maakt op maat van uw bedrijf en uw mensen. Niet elke bedrijfssector of activiteit vraagt immers om precies dezelfde policy. 

Bekijk het positief

Overigens: er zijn ook best wel positieve aspecten aan sociale media op het werk verbonden. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een hogere werktevredenheid en veel collega’s worden virtuele vrienden, waardoor ze elkaar beter leren kennen. Dat komt de werksfeer ten goede. Tot slot: werknemers die verstandig met sociale media omgaan, kunnen uitstekende merkambassadeurs worden voor uw bedrijf.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons