×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Liken, sharen én shoppen

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team22/12/2015

Op sociale netwerken als Pinterest en Instagram duiken steeds meer berichten op die eigenlijk verkoopadvertenties zijn. Is dit een interessant kanaal voor winkeliers en hoe kan u er het best gebruik van maken?

Honderden miljoenen mensen gebruiken elke dag sociale netwerken, geen wonder dus dat zowel die netwerken als heel wat bedrijven er een ideaal middel in zien om producten te verkopen. Pinterest bijvoorbeeld (een app waarop je foto’s kan “pinnen” en delen met andere leden) introduceerde begin vorige zomer de “buyable pins”. Bedrijven of winkels kunnen daarmee meteen een “Buy”-knop toevoegen aan hun pins, zodat surfers het artikel op de foto onmiddellijk kunnen kopen. Ondertussen zijn er op Pinterest al meer dan 60 miljoen van zulke “buyable pins” te vinden. 

Klikken en kopen

Het grote voordeel voor retailers zit hem vooral in het gemak waarmee aankopen gedaan kunnen worden, met een klik is dat geregeld. De drempel tussen “wat rond snuisteren” en daadwerkelijk ook “iets kopen” is zo bijzonder klein geworden. Heel veel winkeliers zien langs het platform ook een instroom van nieuwe klanten verschijnen, klanten die de winkel anders waarschijnlijk nooit hadden gevonden. Momenteel zijn het vooral nog kleding en interieurproducten die gekocht worden, voornamelijk omdat dat twee erg populaire categorieën zijn op Pinterest. 

Val op en gebruik kernwoorden

Om onder de aandacht te komen van potentiële klanten is het voor commerciële partijen op Pinterest uiteraard erg belangrijk om kwalitatieve en interessante foto’s te posten, die opvallen in het aanbod. Ook de sleutelwoorden die toegevoegd worden, zijn echter cruciaal. Pinterest zelf geeft, op basis van een zoekterm die u zelf toevoegt, aan op welke gerelateerde woorden de bezoekers het meest zoeken. Het is interessant om die woorden niet alleen te gebruiken in de beschrijving van de “pin”, maar ook bijvoorbeeld in uw profielnaam of de omschrijving van het “board” waar de foto bij hoort. 

Ook andere sociale media volgen

Overigens is Pinterest lang niet het enige sociale netwerk dat de hand reikt naar ondernemers. Ook bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram (een dochter van Facebook) laten bedrijven tegenwoordig toe om een “Shop”-knop toe te voegen aan hun berichten. Bij Instagram bijvoorbeeld zit aan de nieuwe feature ook een gesofisticeerd marketingplatform verbonden, waarmee commerciële partners het marketingproces kunnen automatiseren en er interessante data uit kunnen halen. Namen als Disney, The Gap en Ben & Jerry’s (die allemaal al campagnes organiseerden) duiden al aan dat Instagram met zijn inspanningen vooral op grote ondernemingen mikt. 

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons