×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Sociale Media voor Kleine Ondernemingen – deel 2 – Goed van start

Laat u inspirerendoor Johan23/09/2015

Starten met sociale media… dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want welke sociale media moet u dan precies hebben en waarom?

Sociale media mijden hoeft echt niet, dat bespraken we al in ons vorige artikel. Maar wat zijn dan wel goede redenen om mee te stappen in heel dat verhaal?

Welke redenen voor u het belangrijkst zijn kunt u natuurlijk enkel zelf bepalen, maar over het algemeen prijken onderstaande redenen op de meeste lijstjes:

  • Ken uw klant

    via sociale media is het heel eenvoudig om te bepalen wat uw klanten bezig houdt, waar ze naar op zoek zijn en hoe u daarop kan inspelen. En dat zonder – vaak dure – enquêtes of onderzoeken.
  • Klantentrouw

    uw klanten voelen zich nauwer betrokken bij uw zaak wanneer u op een directe(re) manier communiceert. En betrokken klanten zijn loyale klanten: ze geloven in u en uw product of dienst. Ze zijn minder snel geneigd om naar een concurrent te stappen én ze zullen indien nodig hun positieve mening delen.
  • Toon uzelf:

    U wil weten wat uw klanten nodig hebben, maar weten uw klanten ook waar u voor staat en waar u mee bezig bent? Weten uw klanten dat u de samenstelling van uw bruine carré (gesneden, alstublieft) net nog hebt aangepast met een betere graansoort? Of dat u vorige week nog een workshop volgde om dat speciaalbier nog beter te kunnen tappen? Of die uren en uren die u spendeerde om de nieuwste belastingswetgeving onder de knie te krijgen. Deel het en toon uw expertise!

Er zijn er nog veel meer: communiceren is goed voor uw imago, uw website krijgt meer bezoekers wegens betere zoekresultaten, u bent uw concurrenten te snel/slim af, enz.

Welke sociale media u precies hoort te gebruiken, dat is ook weer voer voor discussie tussen believers en non-believers.

Laat ons even de top drie bekijken: Facebook, Twitter en LinkedIn.

Facebook is de grootste van de drie, met meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd en ongeveer 5,8 miljoen gebruikers in België.

Facebook is heel geschikt om een eigen zakelijk profiel aan te maken en uw zaak zo te promoten. Veel bedrijven zetten ook zwaar in op reclamecampagnes via Facebook. Weet echter dat die zeker niet gratis zijn én dat teveel reclame klanten afstoot. Maar als u start op sociale media, is Facebook een heel goed beginpunt.

Tip: wil u ook graag al uw zieleroerselen en vakantiefoto’s delen met vrienden en familie, dan is het wellicht aangewezen om naast uw zakelijke pagina ook een persoonlijke aan te maken.

Tip 2: zet zeker uw contactgegevens en openingsuren op de pagina.

Twitter telt in België zo’n miljoen actieve gebruikers. Het is een heel vluchtig medium dat heel geschikt is om in te spelen op de actualiteit of op specifieke vragen van klanten. Tweets zijn beperkt tot maximum 140 tekens, dus heel veel info kan u niet kwijt.  Maar voor snelle communicatie is dit zeker een aanrader. En ook klantenondersteuning werkt heel goed via Twitter.

Check wel even of uw klanten ook op Twitter aanwezig zijn.

LinkedIn is een buitenbeentje in deze lijst. Het telt in België ongeveer 2,5 miljoen gebruikers maar is puur zakelijk van aard, en dus bij uitstek geschikt als u in een business-to-business omgeving werkt.

Naast deze top drie zijn er nog een heel pak andere sociale media die elk hun eigen karakteristieken hebben.

“Maakt” u echt producten (bakker, traiteur, kledingwinkel, bloemenwinkel, maar ook interieurwerkers, etc) dan zijn fotomedia zoals Pinterest en Instagram zeker ook het overwegen waard. Die maken het mogelijk om snel mooie (voor)beelden te posten en delen van werk dat u leverde.

Het ‘gratis’-verhaal

U kunt perfect via Facebook, Twitter en LinkedIn communiceren zonder 1 euro uit te geven, maar weet dan ook dat de impact hiervan zeer klein zal zijn.

Elk van de drie kanalen beperkt namelijk het aantal mensen dat uw berichten te zien krijgt. Heeft u 500 vrienden op Facebook, dan is het niet automatisch zo dat al die vrienden uw laatste post kunnen lezen.

Daar valt natuurlijk een mouw aan te passen… door te betalen. Bij elk kanaal heeft u de optie om berichten te ‘boosten’ en er zo voor te zorgen dat meer mensen ze te zien krijgen. Gelukkig is het mogelijk om dan ook te bepalen wie uw updates kan zien, gebaseerd op leeftijd, locatie, geslacht, interesses, enz.

Maar het grote gratis-verhaal, dat is jammer genoeg al een tijdje voorbij.

Volgende keer: tips & tricks voor een goede start

Johan

Johan

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons