×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Sociale Media voor kleine ondernemingen – deel 1 – het échte verhaal

Laat u inspirerendoor Johan21/09/2015

Weinig technologiën – laat ze ons maar even zo noemen – werden en worden zo zwaar gehyped als sociale media. Iedereen moet op Facebook en Twitter, want daar kan alles. Marketing voor geen geld: sociale media. Een superperformant verkoopskanaal: sociale media. Enzovoort.
De duizenden webpagina’s en artikels over sociale media voeden de hype enkel, maar vaak blijft de lezer op zijn honger zitten. Want… hoe werkt dat nu allemaal echt? En moet u wel tijd en geld investeren in sociale media?
In de komende weken graven we met een reeks artikels dieper en brengen we het échte verhaal van sociale media voor zelfstandigen en kleine ondernemers.

Wat is sociale media?

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: sociale media zijn géén verkoopskanaal. U gaat niet van vandaag op morgen massa’s meer verkopen, honderden klanten aantrekken en al uw customer supportproblemen oplossen. Kunt u sociale media gebruiken voor verkoop, voor marketing, voor customer support, …? Kunt u uw zaak en uw zakencijfer een duw in de rug geven met sociale media? Absoluut! Maar dan moet u wel starten bij het begin: een goed begrip van sociale media.

Het probleem (voor bedrijven)

Sociale media zijn nu toch al enige tijd ingeburgerd en toch zijn er nog ontzettend veel bedrijven, klein én groot, die worstelen met het medium. En daar zijn een aantal heel goede redenen voor:

  • Wilt u zwaar inzetten op sociale media, dan is het echt niet altijd eenvoudig, noch goedkoop, om heel dat proces in goede banen te leiden.
  • Sociale media zijn conversation tools. Anders dan bij traditionele communicatiekanalen gaat het om een direct gesprek met uw klant in twee richtingen. En vermits sociale media voor iedereen toegankelijk zijn is het niet langer het bedrijf dat de regels van het spel bepaalt. Terwijl u ‘praat’ met de klant luistert en leest heel de wereld mee.
  • Vaak zijn bedrijven bevreesd voor de negatieve impact van die open communicatie. Stel u immers voor dat iemand een klacht post op sociale media…
  • Bedrijven denken vaak dat ze niets te vertellen hebben.

De positieve kant

Gelukkig zijn er ook heel wat redenen om sociale media in de armen te sluiten.

  • U hoeft niet meteen alles in te zetten op sociale media. Start rustig aan, kijk wat werkt en wat niet, kijk wat uw klanten prettig vinden en wat niet. Zo vindt u snel een manier om voor relatief weinig geld goed te communiceren.
  • Het ‘gesprek’ met de klant hoeft u niet af te schrikken. Immers, als zelfstandige of kleine ondernemer ként u uw klanten. U weet wat ze willen, wat ze nodig hebben en hoe u ze moet aanspreken.
  • Negatieve reacties zijn niet per sé erg of schadelijk. Het mag wat aanmatigend klinken, maar zo’n reacties bieden u de kans om uw verhaal te vertellen, eventueel fouten recht te zetten, te tonen dat u aan de slag gaat om problemen op te lossen en te vermijden dat ze zich in de toekomst nog voordoen.
  • U heeft niets om over te praten? Natuurlijk wel: u bent immers specialist in uw vak, toch? Daarom komen klanten bij u, stellen ze hun vertrouwen in u, stellen ze vragen, leggen ze u problemen voor… Omdat u antwoorden en oplossingen heeft. Kijk maar even mee naar deze Facebook-profielen: Bakkerij De Bast, Fritshop Loemek en Boekhoudkantoor Janssens.

Kortom, u heeft een leuk bedrijf, levert knappe producten of diensten af, bent dag en nacht in de weer om uw klanten het allerbeste te bieden? Dan is er echt geen reden om sociale media te mijden.

Volgende keer: waarom sociale media, en welke moet ik kiezen?

Johan

Johan

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons