×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Voor u gelezen: ‘Re-inventing business – is uw bedrijfsmodel nog actueel?

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team11/04/2016

Het wereldbeeld van bedrijven verandert steeds sneller: de concurrentie is mondiaal en de klant wordt mondiger. Slimme bedrijven houden dus regelmatig hun businessmodel tegen het licht. In “Re-inventing Business” legt professor Henk Volberda uit hoe u dat doet.

Zo gaan bedrijven ermee om

 “Re-inventing business” is gebaseerd op een groot onderzoek dat Volberda en zijn collega’s deden bij honderden managers van kleine, middelgrote en grote ondernemingen en op een tiental diepgaande case studies bij bedrijven als TomTom en Roche. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven op 3 manieren met innovatie omgaan als het op hun zakelijk model aankomt: 

  1. fixatie of status quo (dus: niets doen), 
  2. replicatie (het aanscherpen en aanpassen van het business model)
  3. en radicale vernieuwing.

Zowat een derde van de ondernemingen doet weinig tot niets om hun businessmodel actueel te houden. Anderen passen hun model aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Slechts een minderheid van de ondernemingen is echt bezig met radicale vernieuwing en een grondige omslag. 
De beste resultaten, zo blijkt, komen van ondernemingen die een dubbele strategie hanteren: ze passen hun bestaande strategie aan en gaan tegelijkertijd actief op zoek naar nieuwe modellen, bv. een succesvolle winkel die ook een online shop ontwikkelt. 

Hieraan herkent u een verouderend businessmodel

Volberda richt de aandacht van ondernemers op vier signalen dat het tijd wordt om het bedrijfsmodel aan te passen. Die 4 signalen hebben niet meteen te maken met de financiële prestaties, maar zijn:

  1. het opduiken van concurrerende producten,
  2. een groter personeelsverloop,
  3. de groei die trager en moeizamer verloopt
  4. en de vaststelling dat echte vernieuwing vooral bij andere bedrijven gebeurt. Op dat moment zou een aanpassing van het businessmodel eigenlijk al in volle gang moeten zijn, aldus de professor.
Het beste advies? Voorzichtig innoveren!

Het volledig omturnen van een businessmodel is niet altijd de beste strategie, zo waarschuwt Volberda, want het vraagt volharding en geduld én heeft ook financiële implicaties. De investeringen worden zelden op korte termijn terugverdiend en soms zelfs nooit. Vaak is zo’n radicale switch ook niet nodig. Neem Nestlé, bijvoorbeeld, dat  Nespresso meer dan twintig jaar lang als een autonome divisie binnen de groep hield, gewoon om te voorkomen dat het merk zou weggedrukt worden door de bestaande businessmodellen binnen het bedrijf. 

Volberda besluit dan ook dat kleinere bedrijven zich heel geregeld moeten afvragen of hun businessmodel nog het juiste is en of ze nog op de goede weg zitten. Maar sterk overhellen naar radicale of voortdurende vernieuwing van het bedrijfsmodel is ook gevaarlijk. De financiële en organisatorische implicaties die dat meebrengt zijn voor hen vaak immers een té grote hap. 

BIO

Prof. Dr. Henk Volberda (°1964) is hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University. Hij was eerder ook verbonden aan onder meer Wharton Business School en Duke University.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons