×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Vinger aan de pols van uw klanten

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team12/05/2016

‘Een bedrijf bestaat pas bij de gratie van haar klanten’, zo luidt het cliché. Maar weet u wat uw klanten van uw product of onderneming vinden? Hoe komt u dit te weten en wat doet u met die informatie? Hou de vinger aan de pols en steek uw (digitale) voelsprieten uit!

Teken aan de wand

Dit hebben veel ondernemers meegemaakt: ze nemen een vliegende start en kloppen de eerste jaren van hun bestaan moeiteloos de verwachtingen. Maar daarna, zonder echt aanwijsbare reden, begint de omzet plots te stagneren en lijkt het alsof de trouwe klanten van vroeger hun interesse verliezen. 

De koe bij de horens

Dan komt het erop aan er zo snel mogelijk achter te komen waarom deze toestand zich voordoet. En de beste partij om die vraag te beantwoorden, zijn uw klanten zelf. U zal hen moeten ondervragen. Gelukkig gaat dat, in deze digitale tijden, een stuk eenvoudiger dan vroeger. 

Enquête

Het is een goed idee om al vanaf dag één het e-mailadres van uw klanten te vragen. Niet enkel voor marketingdoeleinden maar ook voor feedback over uw product of dienst. Een poll of enquête op uw website is technisch niet zo moeilijk te organiseren. Veel zelfstandigen vertrouwen op hun buikgevoel, maar u zal merken dat u uit dergelijke onderzoeken heel wat nuttige informatie voor uw bedrijf kan halen.  

Sociale media

Als bijkomende kanaal zijn er de sociale media, zoals uw Facebook-pagina. Verwijs uw volgers naar de poll op uw site. Organiseer een wedstrijd, verloot een prijs of geef elke deelnemer een korting op een volgende aankoop om meer deelnemers te lokken. Op sociale media zijn klanten ook erg kwistig met commentaar over u en uw product. Hou uw pagina dus in de gaten! Ook op internetfora en websites wordt er, vaak zonder dat u het zelf weet, over uw onderneming gepraat.

Wat doet de concurrent?

Nog een bron van heel wat informatie, en eentje die sommige bedrijfsleiders al eens over het hoofd durven te zien, zijn… uw concurrenten. Ga niet enkel de boer op en doe ook eens bij hen een aankoop. Hoe pakken zij de zaken aan? Hoe verloopt het aankoopproces? Hoe staat het met de opvolging? Hoe verschilt hun product technisch van het uwe? Wees maar zeker dat heel wat van uw ‘concullega’s’ ook bij u over de vloer zijn geweest. 

Volg op

Het is de bedoeling niet dat al de informatie in een stoffige map eindigt. U moet er natuurlijk ook iets mee doen. Hou rekening met alle feedback en negeer de negatieve berichten zeker niet. Breng uw klanten op de hoogte van hoe u uw aanpak aanpast of welke nieuwe producten u klaarstoomt. Deze inspanningen worden beloond met een verbeterde omzet.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons