×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

10 goedkope manieren om uw zaak op de kaart te zetten

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team14/03/2016

De tijd dat een uithangbord en mond-tot-mondreclame volstonden om met uw onderneming naamsbekendheid te verwerven, ligt ver achter ons. Tegenwoordig moet u zowel fysiek als digitaal actief zijn om als bedrijf te groeien. Met andere woorden: reclame maken voor uzelf. Dat kost doorgaans handenvol geld, al zijn er genoeg mogelijkheden om met minimale financiële inspanningen maximaal effect te oogsten.

Google Adwords

U bent ongetwijfeld al met Google Adwords in contact gekomen. Dat zijn die kleine advertenties die bovenaan de zoekresultaten in Google verschijnen. Het grote voordeel is dat u als zelfstandige enkel hoeft te betalen per keer dat er op uw advertentie geklikt wordt (het PPC- of pay-per-click systeem). U geeft vooraf in hoe groot uw budget is en hoeveel cent u bereid bent om te betalen per muisklik. Potentiële klanten vinden zo sneller de weg naar uw website.

Facebook Ads

Sociale media zijn onmisbaar geworden. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook, met 900 miljoen dagelijkse bezoekers. Hun dienst Facebook Ads staat u toe om doelgroepen te selecteren op basis van locatie, leeftijd, geslacht, interesses en noem maar op. Zo bereiken uw producten en diensten enkel de mensen die daar daadwerkelijk in geïnteresseerd zijn. Het dagelijkse budget? Met 5 euro per dag geraakt u al een heel eind.

Zet u in voor het goede doel

Een bedrijf of merk dat zich sociaal engageert en een goed doel steunt, kan altijd op extra goodwill rekenen. Sponsor bijvoorbeeld een buurtfeest of organiseer een evenement ten voordele van een goed doel. U bereikt hiermee een publiek dat anders nooit de weg naar uw zaak gevonden zou hebben.

Google Mijn Bedrijf

U werkt al met Google Adwords, maar het kan nóg goedkoper! Met Google Mijn Bedrijf verschijnt uw bedrijfsinformatie op Google Zoeken, Google Maps en Google+, gratis en voor niets! Plaats er een routebeschrijving bij, de openingsuren van uw zaak en de nodige contactgegevens en u bent vertrokken. Extra voordeel: gebruikers publiceren hun ervaringen met uw bedrijf, producten of diensten op Google Mijn Bedrijf. Hoe meer positieve reacties, hoe sneller potentiële kopers overtuigd zullen zijn. 

Flyeren, lekker ouderwets

Een flyer ontwerpen, kost op zich niet veel moeite. Waar en wanneer u flyert, dat is belangrijk voor een goede ROI (return of investment). Het heeft bijvoorbeeld geen zin om flyers over watergymnastiek te verspreiden aan een discotheek, of reclame voor tuning te verdelen op een woonbeurs. Kies dus altijd zorgvuldig de juiste evenementen uit om folders te verspreiden. Hou de informatie op de flyer kort, bondig en vooral uitnodigend.

Deel de kosten

Om het heel simplistisch te zeggen: stap de straat op en kijk om u heen. Wedden dat er verschillende andere bedrijven, winkels en zelfstandigen in uw buurt actief zijn waarmee u kunt samenwerken? Denk bijvoorbeeld aan gedeelde flyers (en dus gedeelde kosten), videoschermen in winkels die elkaars aanbiedingen tonen, afgesproken kortingen voor klanten van partnerondernemingen… Er zijn tal van mogelijkheden.

Onderhoud een eigen Facebookpagina

Herinnert u zich die 900 miljoen dagelijkse Facebookgebruikers nog? Op zich al indrukwekkend en zeker als u het volgende percentage in het achterhoofd houdt: maar liefst 80 % van de actieve socialemediagebruikers contacteert een bedrijf of merk het liefst via diezelfde sociale media. Richt dus als de bliksem een eigen Facebookpagina op en verzamel de nodige likes. Plaats regelmatig nieuwe foto’s of posts online en verwerk reacties snel en gevat.

Val op!

Geen nieuws is goed nieuws? Dat geldt niet voor bedrijven. Zorg dat u met uw onderneming de (regionale) media haalt. Dat kan met een gloednieuw product zijn, een speciale actie of een interessant nieuwtje. Voeg steeds één of meerdere aantrekkelijke foto’s toe aan berichten die u naar media stuurt (op radio na natuurlijk), dat verhoogt de kans dat een journalist u belt, bezoekt of interviewt.

Stickers, overal stickers

Bedrijfjes met een eigen wagen, lichte bestelbus of vrachtwagen kunnen niet zonder de nodige stickers op het koetswerk. Vergeet nooit een (korte, gemakkelijk te onthouden) url van uw website en een telefoonnummer toe te voegen.

En de winnaar is...

Als u een wedstrijd organiseert, zijn er geen verliezers. Zoek de 1 miljoenste klant, organiseer een tombola, deel een geschenkmand uit, maakt niet uit. Extra aandacht verzekerd! Als er iets te winnen valt, zijn de meeste mensen er als de kippen bij om kans te maken op de hoofdprijs.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons