×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Creatief in het nieuws als zelfstandige of kleine ondernemer

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team01/02/2016

Als zelfstandige of kleine ondernemer beschikt u doorgaans niet over een groot mediabudget om aandacht te kopen. Aandacht verdienen en creatief in het nieuws komen, is echter een net zo efficiënte tactiek. Ook kleine ondernemingen of zelfstandigen kunnen immers toegevoegde waarde bieden voor nieuwsmakers. Deze vier zelfstandigen of kleine ondernemers deden het met succes.

Vigo Universal: doe mee aan een wedstrijd voor ondernemers (en win ze)

Het aantal wedstrijden waaraan u als ondernemer of zelfstandige kan deelnemen, is uitgebreid en winst of een nominatie levert al gauw de nodige eer en persaandacht op. Voor Christophe Hermanns was de titel van starter van het jaar 2014 bij de Gazellen van Trends-Tendances een van de elementen om Vigo Universal op de kaart te zetten. Het Naamse bedrijf is gespecialiseerd in onder andere 3D-druk, robotica en evenementen. De Gazellen-winst leverde Hermanns meteen aandacht op in het organiserende magazine, maar daarna verzilverde hij die bekendheid ook door in andere artikels in Trends-Tendances op te duiken en vervolgens ook de algemene pers te halen.

ListMinut: haal kapitaal op

Vaak is het nieuws halen interessant om uw onderneming als zelfstandige in de kijker te plaatsen en bijvoorbeeld investeerders te bekoren. Maar het omgekeerde gebeurt minstens even vaak: kleine ondernemers verdienen grote aandacht als ze erin slagen om een business angel te overtuigen of een aanzienlijk kapitaal op te halen. Christophe Kalbfleisch en Jonathan Schockaert haalden met ListMinut (een klusjesdienst die mensen helpt om in de buurt een betrouwbare oplossing voor een klusje te vinden) vorig jaar 200.000 euro kapitaal op. Dat leverde hen als Franstalig initiatief aandacht op in bijvoorbeeld Le Soir, maar ook op Nederlandstalige websites.

GroundXplorer: speel de kracht van innovatie uit

Gert Moermans haalde het nieuws omdat hij als zelfstandig ondernemer over een innovatie beschikte die de maatschappij vooruithelpt. Hij bedacht een techniek om via elektrische weerstand (en dus zonder boringen) de ondergrond in kaart te kunnen brengen. Dat leverde hem klanten op in de milieu- en mijnbouwsector, maar ook media-aandacht toen hij onlangs een Limburgse tumulus onderzocht. Hij kon aantonen dat de beschermde dassen die in de tumulus gangen graven, het ook al beschermde monument niet in gevaar brachten. Zijn oplossing voor een lastig probleem kwam vlot in het nieuws (onder andere via Het Laatste Nieuws en Het Belang van Limburg)

CÎME: steun een goed doel dat aansluit bij uw DNA

Duurzaam ondernemen staat bij grote bedrijven steeds vaker hoog op de prioriteitenlijst, maar ook als zelfstandige kan u al gevat uit de hoek komen en er de media mee bereiken. Dat blijkt beter te lukken bij zelfstandige ondernemers die hun initiatief ook zeer goed laten aansluiten bij de kern van hun activiteit. Een mooi voorbeeld is het Brusselse CÎME, de jonge biocosmetica-onderneming van Isabel Coppens en Anke De Boeck. De ingrediënten voor hun cosmetica zijn afkomstig van een duurzame samenwerking met boeren in Nepal. Toen vele partners getroffen werden door de zware aardbeving dit voorjaar, besloot CÎME een deel van de opbrengst van de onlineverkoop weg te schenken aan het Nepal Trust fonds. En dat leverde de twee onderneemsters dan weer de nodige aandacht op in de nieuwsrubrieken van lifestylemedia zoals Elle, Weekend Knack en Marie-Claire.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons