×
×

Wist u dat…

Nieuws filtering op :

Hoe u automatisch back-ups maakt van uw data

Wist u dat…door Proximus Bizz team08/02/2016

Heel wat zelfstandigen en kmo’s stellen het maken van een back-up van hun pc uit, omdat er geen tijd is of omdat het te moeilijk is. Ten onrechte, met enkele muisklikken stuurt u alle belangrijke gegevens op uw computer naar een externe harde schijf of zelfs naar de cloud. Zo bent u zeker dat uw bedrijfsgegevens veilig opgeslagen en altijd beschikbaar blijven.

Contracten, facturen en mailadressen van leveranciers, maar ook muziek en vakantiefilmpjes en –foto’s die u waarschijnlijk nergens anders bewaard heeft… Pas nadat we ze kwijt zijn, realiseren we ons hoe belangrijk de gegevens zijn die we onze computers bewaren. Het maken van een back-up is nochtans echt niet moeilijk. Zo begint u er aan. 

De Cloud

De eenvoudigste en meest moderne manier om bestanden veilig op te slaan, is door ze te bewaren bij een clouddienst als OneDrive for Business . U mag deze beschouwen als een soort “kluis” op het internet waarin u al uw documenten en andere bestanden veilig kunt bewaren. Andere voorbeelden zijn dropbox en Google Drive, maar de beschikbare opslagruimte bij deze diensten is te beperkt om een volledige back-up van uw pc te maken. Het grote voordeel van de cloud is dat de documenten zo niet alleen via uw eigen pc kunt inkijken en aanpassen, maar ook via andere computers of zelfs onderweg, met uw tablet of laptop. Handig als u bijvoorbeeld een presentatie moet geven bij een klant en ter plekke nog enkele zaken wil aanpassen. Op die manier wordt het ook een fluitje van een cent om samen met anderen aan hetzelfde document te werken of om documenten te delen met collega’s, klanten of partners. Het geknoei met het e-mailen van bestanden of het uitwisselen van USB-sticks is dus verleden tijd. Bovendien kunnen ook de oude versies van documenten netjes bewaard blijven. 

We zullen in dit voorbeeld laten zien hoe u bestanden op een Windows 10-pc automatisch kunt laten synchroniseren met OneDrive. OneDrive staat standaard al in de Windows Verkenner. U kunt deze openen en er een map in aanmaken, die u bijvoorbeeld “Back-up” als naam geeft. Zo gauw u documenten of foto’s of wat voor bestanden dan ook in deze map plaatst, worden deze ook online opgeslagen bij OneDrive. Als uw harde schijf dus ooit de geest geeft, heeft u er toch nog een kopietje van online staan. En, zoals gezegd, kunt u deze bestanden in een handomdraai delen met anderen.

Externe harde schijf

Naast het opslaan van een back-up in de cloud, kunt u natuurlijk ook lokaal, op uw eigen computer nog altijd bestanden bewaren. Er bestaat heel wat gespecialiseerde software om een back-up naar een externe harde schijf te maken, maar Apple en Microsoft hebben alle benodigde software ook al ingebouwd in hun besturingssystemen OS X en Windows. Wat de grootte betreft van de externe harde schijf: ga er vanuit dat die ongeveer dubbel zo groot moet zijn als de ingebouwde schijf van uw computer. 

Bij Apple klikt u, nadat u de externe schijf heeft aangesloten, op het Apple-logo links bovenaan en kiest u “Systeemvoorkeuren”. Ga nu naar “Time Machine” en zet het schakelaartje op “Aan”. Bij “Selecteer Schijf…” kiest u de externe schijf die u zonet aansloot. Dat is alles. Vanaf nu bewaart Time Machine volautomatische back-ups van uw Mac. Als er ooit iets misgaat, kunt u bij de installatie van een nieuwe harde schijf er voor kiezen om de laatst gemaakte back-up terug te zetten. Ook als u per ongeluk een bepaald bestand wist, kunt u dat natuurlijk opnieuw tevoorschijn halen met Time Machine. Met het Time Machine-programma kunt u als het ware “teruggaan in de tijd” en zo door oude bestanden bladeren en deze terughalen. 

Microsoft heeft zijn versie van Time Machine simpelweg “Back-Up” gedoopt, maar het principe is quasi hetzelfde. Klik in Windows 10 op “Starten” en dan “Instellingen” en ga naar “Bijwerken en Beveiliging” en dan “Back-Up”. Klik op “Een station toevoegen” en kies hier uw externe harde schijf. Standaard maakt Windows om het uur een kopie van uw gebruikersmap waarin onder meer uw documenten en de bestanden op uw bureaublad bewaard worden. Via “Meer opties” kunt u het aantal mappen dat geback-upt wordt verder uitbreiden. Een bestand terugzetten gaat het makkelijkst door met het vergrootglas naast de Windows-knop te zoeken op “Bestanden terugzetten”. Daarmee komt u in een programmaatje waarmee u een overzicht krijgt van uw back-ups.  

Bent u op zoek naar voldoende opslagruimte om uw bedrijfsdata veilig te bewaren in de cloud? Ga naar OneDrive for Business
 

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons