×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Wat maakt een goede website? Enkele vuistregels

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team12/11/2015

Wat maakt een goede website? Enkele vuistregels

Comments

Websites komen er in alle maten, gewichten en soorten. Maar wat maakt een goede website? Waar moet u op letten en wat mag u er van verwachten? En hoe zorgt u dat uw site zo compatibel mogelijk is met alle verschillende browsers?

Een website is een must

Geen enkel zichzelf respecterend bedrijf kan tegenwoordig nog zonder website. Van de kleinste KMO tot de grootste multinational, een website is een must. Dat is ook niet meer dan logisch: uw klanten spenderen meer en meer tijd op het internet. Dan is het maar normaal dat u daar als bedrijf ook aanwezig bent. Een website is niet alleen een volwaardig communicatiekanaal geworden, het is ook een visitekaartje voor uw bedrijf. Het soort site dat u heeft, de foto’s die er op staan, het taalgebruik en de grafische elementen zeggen al meteen heel veel over het soort onderneming dat u heeft.

En net zoals in mode en schoenen zijn er ook in websites modes en hypes, zegt webontwikkelaar Michiel Loncke. “Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld one page designs heel populair, sites waarbij je niet moet doorklikken naar andere pagina’s, maar waar je naar beneden moet scrollen. Vaak worden daarbij ook heel grote, paginavullende foto’s gebruikt of zelfs achtergrondfilmpjes.”

Duidelijk en eenvoudig in gebruik

Ondanks alle nieuwe en voorbijgaande trends zijn er toch ook een paar vuistregels waar een goede websitebouwer rekening mee zal houden. “Laat je bezoekers niet nodeloos zoeken en maak het hen zo gemakkelijk mogelijk”, zegt Loncke. “Snelheid primeert: het is een slecht teken als gebruikers moeten beginnen nadenken over hoe ze je site moeten gebruiken. Duidelijkheid en eenvoud zijn twee basisregels.” Dat betekent ook dat u met uw site best meteen met de deur in huis valt en bezoekers geen tijd laat verliezen met pop-ups en dergelijke. Zelfs de taalkeuze kan tegenwoordig perfect geautomatiseerd worden. Ook een call to action (“Bel ons” of “Druk hier voor een chatgesprek”) werkt meestal goed. Alle diepere content mag dan verderop in de site.

Volg de gewoontes van het web

“Hoewel er dus al heel wat zaken min of meer vastliggen in web design, betekent dit absoluut niet dat je andere sites zo maar klakkeloos moet kopiëren”, aldus Loncke. “Maar er is meestal wel een prima reden waarom die conventies er zijn. Je hoeft dus niet het warm water opnieuw uit te vinden. Probeer de gewoontes van het web te volgen, het is zelden een goed idee om met iets superorigineels voor de dag te komen, tenzij je een Apple of een Google bent en sowieso miljoenen bezoekers per dag krijgt. Hou ook voor ogen wat je nu precies met je site wil bereiken: is het een verkoopkanaal? Een marketingtool? Of dient ze puur om te informeren? Ook dat zal het design beïnvloeden.”

Ook leesbaar op Smartphone en tablet

Een andere factor waar je rekening mee moet houden: heel veel mensen bekijken uw site niet meer op een pc, maar op een smartphone of een tablet. “Daarvoor is responsive design uitgevonden”, zegt Loncke. “Vroeger maakten veel bedrijven een aparte site aan voor mobiel gebruik. Tegenwoordig is er één site die zich automatisch aanpast aan de schermbreedte en het toestel waarop de site bezocht wordt.”

Standaarden respecteren

Elke websurfer heeft het wel eens meegemaakt: bepaalde features op een site werken niet omdat de gebruikte browser te oud is of niet compatibel. Om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk uniformiteit is op het internet worden er door de grote softwarehuizen standaarden afgesproken waaraan de browsers moeten voldoen. Enige probleem: niet elke browser houdt zich hier aan en de technologische vooruitgang haalt die afspraken vaak snel in. Daarom is het belangrijk dat designers altijd een soort back-up in de pagina’s inbouwen, aldus Loncke. “Als je toeters en bellen wilt gebruiken die niet standaard zijn, zorg er dan voor dat alle gebruikers toch ten minste iets zien op de site en de site kunnen gebruiken. Je moet eerst voor de grootste gemene deler gaan en dan pas extra’s toevoegen om de gebruikservaring te verbeteren.”

Geen exotische fonts

Zo werkt het ook voor de fonts of lettertypes die op een site gebruikt worden. “Vroeger kon je alleen maar een stuk of vijf standaardfonts gebruiken, die elke pc-eigenaar al op zijn machine had staan. De grote doorbraak kwam er met webfonts. Dat is een feature in de browser waarmee men fonts mee kan sturen, zodat je om het even welke font kan laten zien, wat natuurlijk de mogelijkheden meteen een stuk groter maakt.”  Maar ook hier geldt: zorg dat iedereen mee kan. “Als je browser een exotische font als Proxima Nova niet kan laten zien, geef je ook een font mee die alle browsers aankunnen, zoals een basale Arial. Op die manier sluit je niemand uit”, besluit Loncke.

Michiel Loncke uit Brecht houdt zich al ruim 15 jaar bezig met webtechnologie. Na een opleiding als licentiaat Informatica ging hij al snel als webontwikkelaar werken. Hij werkte onder meer bij het Antwerpse bureau Via Futura, en later ook als freelancer aan projecten van o.a. KBC, Carrefour, Proximus en Kluwer. Kort geleden richtte hij Scudetto op, een bedrijf dat de sportbeleving van fans wil versterken door middel van online games en applicaties.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons