×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Voor u gelezen: ‘Getting things done’, hoe u eindelijk dingen gedaan krijgt

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team05/02/2016

Vijftien jaar geleden kwam ‘Getting Things Done’ uit, van de Amerikaanse productiviteitsgoeroe David Allen. Het boek werd een onverwacht megasucces. Sinds kort ligt er een herziene, geüpdatete versie in de boekhandel.

‘Gettings Things Done’ wordt sinds zijn verschijning beschouwd als een van de bijbels van de productiviteit en het timemanagement. De eerste versie van het boek, die in 2002 verscheen, focuste vooral op managers. De nieuwe versie gaat breder en bevat tips waar zowel CEO’s als studenten, ondernemers en huisvrouwen iets aan hebben. Bovendien is het ook volledig aan de nieuwe technologische realiteit aangepast. Referenties naar ondertussen al verdwenen apparaatjes als de Palm Pilot zult u dus niet meer terugvinden. 

Methodiek en discipline

De kern van Allen’s methode draait rond het methodisch en gedisciplineerd bijhouden van stappenplannen en to-dolijstjes. Niet enkel in uw hoofd, maar echt opgeschreven op papier of in digitale vorm. Nadien organiseert u de verschillende lijstjes zodat u altijd precies weet wat u wanneer moet doen. Aan heel wat taken komt u immers niet toe, zo stelt Allen, doordat ze niet voldoende op voorhand gepland zijn. 

Een tweede punt is dat quasi elke actie een vervolg moet krijgen. Aan het einde van een vergadering moeten er bijvoorbeeld zeer concrete stappen worden opgesteld, zodat iedereen weet wie wat moet doen. Niet “we zullen de vraag voorleggen aan het ICT-departement”, wel “Mark belt morgen Tom van ICT en stelt hem de vraag”. Zaken die niet meteen geconcretiseerd kunnen worden, komen op een ‘Later/misschien’-lijstje. 

De 5 stappen van Allen

Hoe gaat dit nu allemaal concreet in zijn werk? Allen poneert vijf simpele stappen waarmee u snel orde in de chaos kunt brengen. 

Stap 1: Capture 
Zoals we al zeiden, begint u door al uw to-dolijstjes en projecten op te lijsten op een manier die voor u het makkelijkst werkt. 

Stap 2: Clarify 
Voor elke actie die u kunt ondernemen, bepaalt u de volgende stap die u moet zetten. Als die stap minder dan twee minuten van uw tijd kost, doet u die meteen. Anders delegeert u hem, of onthoudt u hem voor later.

Stap 3: Organize 
Hierbij brengt u op elke lijst de juiste reminders aan: mensen die u nog moet bellen, e-mails die u nog moet sturen, boodschappen die u nog moet doen enz.

Stap 4: Reflect
Minstens een keer per week kijkt u uw lijstjes na en houdt u ze up to date. U kijkt na wat u nog moet doen en zaken die gedaan zijn, mag u uiteraard schrappen.

Stap 5: Engage 
Vanaf hier kunt u uw nieuwe systeem blindelings vertrouwen en gebruiken om op het juiste tijdstip de juiste actie te ondernemen. 

Waarom u dit moet lezen? 

De nieuwe versie van het boek van Allen is aangepast aan het leven op de huidige werkvloer en helpt u mentale vaardigheden te kweken die erg nuttig kunnen zijn in deze tijden van multitasking. Zijn methode werkt doordat ze stress tegengaat en mensen de kans geeft om op een eenvoudige manier het beste uit zichzelf te halen. Wie zich niet voortdurend zorgen maakt dat hij dingen zal vergeten, krijgt de tijd en de ruimte om écht creatief te zijn. Het werken met lijstjes is een extern en dus betrouwbaar systeem, u hoeft zelf niets te onthouden. Bovendien kunt u zo snel informatie filteren naargelang het relevante moment en zich concentreren op de dingen die nu belangrijk zijn. Zaken die later aan de orde zijn, komen ook pas later weer tevoorschijn. Simpel, maar geniaal.

Over de auteur 

David Allen groeide op in Louisiana. Hij was lange tijd een man van twaalf stielen en dertien ongelukken (o.a. goochelaar, ober, karateleraar, manager van een reisbureau, glasblazer …) en kampte zelfs een tijdje met een drugverslaving. Hij schreef ondertussen een viertal boeken, allemaal over productiviteit. David Allen woont nu in Amsterdam. 

Meer tips over efficiënt werken op gettingthingsdone.com.

Een goede task manager nodig om u te helpen uw lijstjes te beheren? Check even ons vorig artikel over task managers 

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons