×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Vijf tips om een sterke e-mailnieuwsbrief te maken

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team15/04/2016

Een nieuwsbrief van uw onderneming via e-mail verspreiden, is een prima idee om meer bezoekers naar uw website te lokken. Dat kan dankzij de nuttige informatie waarmee u de ontvanger weet te boeien, maar hoe kan u die het best schrijven en verwerken tot een aantrekkelijke mail?

1. Bedenk een krachtige subjectline

Veel e-mails en e-mailnieuwsbrieven sneuvelen nog voor de ontvanger ze heeft geopend of gelezen. Het sterkste wapen om van de ontvanger een echte lezer te maken, is een sterke subjectline. Vergelijk de subjectline gerust met de kop van een krantenartikel: het is het middel bij uitstek om uw publiek te prikkelen en te overtuigen om door te klikken. De aantrekkelijkheid van de subjectline hoeft echter niet altijd uit hard nieuws te komen, zoals in een krant. Ook een onverwachte invalshoek (‘Hillary Clinton is geen politica’) of een zeer herkenbaar voordeel voor de lezer (‘Ontdek de vier troeven van de consultant van de toekomst’) werken goed. Bedenk echter altijd een kop die waarheid is. Een lezer die zich door de titel bij de neus genomen voelt, zal minder snel uw volgende nieuwsbrief openen.

2. Schrijf over de juiste topics

Nog te veel bedrijven schrijven in hun e-nieuwsbrief over de foute onderwerpen. Dat verlaagt het succes, maar het is ook een verspilling van tijd en middelen. Het juiste onderwerp is niet steeds het onderwerp dat bijvoorbeeld de meeste nieuwswaarde heeft. Als de voorbije week al zowat iedereen schreef over de richtlijnen voor beroepskosten van een vennootschap, dan heeft het weinig zin om nog eens dezelfde informatie te hernemen. Tenzij u die kan toepassen op een voor u zeer specifiek domein en dat ook duidelijk vermeldt.
Bij het kiezen van een onderwerp kunnen twee elementen goed van pas komen. Ten eerste is een e-mailnieuwsbrief een middel om mensen naar uw website te leiden. Speel dus uit wat nieuw is op uw website. Ten tweede is het goed om te leren uit vorige e-mails. Via mailprogramma’s, online makkelijk te vinden, kan u analyseren welke topics uit vorige mails goed hebben gewerkt. Waarop werd het vaakst geklikt? Wat bracht de meeste mensen naar uw site? Bouw daarop verder.

3. Maak het niet te lang

Is de subjectline van uw e-mail de krantenkop, dan is het stukje tekst in de mail de intro. Wilt u uitleg geven bij een bepaald onderwerp, beperk dat dan tot enkele lijnen. Antwoord bondig op de grote vragen (wie, wat, waar, wanneer?), maar vertel niet alles. Waarom of hoe een onderwerp de lezer vooruit kan helpen, legt u beter goed onderbouwd uit op de webpagina waarnaar u verwijst. Veel e-nieuwsbrieven houden het zelfs bij een paar artikels met een bondige uitleg, gevolgd door een langere reeks die enkel nog de titel vermeldt.

4. Gebruik veel foto’s

De tijd dat een e-mailnieuwsbrief er ook uitzag als een lange geschreven brief ligt al even achter ons. Werk met elementen die de e-mail snel leesbaar maken. In de tekst zijn dat bijvoorbeeld bullet points, maar nog belangrijker is het gebruik van foto’s. Zeker voor de drie of vier onderwerpen die u sterker op de voorgrond wilt plaatsen, is een aantrekkelijk beeld een grote troef. Hoe sterker de foto, hoe minder nood aan veel tekst. Bedrijven die rond zeer gespecialiseerde onderwerpen communiceren, geven best nog een kort woordje uitleg. Maar soms kunnen een sterke titel en een goede foto al volstaan. Vergeet ook niet om een link te leggen op de foto. Die werkt vaak even sterk als de onvermijdbare ‘Lees meer’-link.

5. En verzenden!

Trap niet in de val om na het schrijven van het laatste punt of het plaatsen van de laatste foto meteen op verzenden te klikken. Als u uw inspanning om een knappe nieuwsbrief te maken echt wil laten renderen, dan denkt u beter goed na over het moment waarop uw doelgroep de nieuwsbrief in de mailbox krijgt. Vrijdag om 17u is geen topper, in veel sectoren is kort voor de middag(pauze) dat wel. Bouw ook regelmaat in. Creëer een gewoonte bij de ontvanger door steeds op een min of meer vergelijkbaar moment uw nieuwsbrief uit te sturen.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons