×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

E-mailmarketing: de kneepjes van het vak

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team19/10/2015

E-mailmarketing is een gemakkelijke en goedkope manier om met klanten in contact te komen. Maar wat maakt nu een goede mailcampagne en waar moet u op letten? We vragen het aan e-mailmarketingspecialiste Tamara Gielen. Al vijftien jaar lang denkt ze e-mailmarketingstrategieën uit voor lokale en internationale bedrijven. Ze werkte ondermeer voor Thomas Cook, Deutsche Bank, Electrabel en Facebook.
Wat is e-mailmarketing?

We stellen Tamara Gielen maar meteen de voor de hand liggende vraag: wat verstaat zij onder e-mailmarketing? “Het sturen van commerciële en informatieve boodschappen via e-mail naar toekomstige of huidige klanten is een goedkope, directe en dus efficiënte manier om met hen in contact te komen”, legt ze uit. “Maar e-mailmarketing is veel meer dan het versturen van een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Goede en vooral effectieve e-mailmarketing doet u door eerst uw doelgroep te doorgronden en hun gedrag te volgen en te begrijpen. Aan de hand van die informatie, stemt u uw boodschap af op de individuele interesses van de doelgroep. Toont iemand interesse in een bepaald product? Dan volgt u die interesse op met een boodschap die daarop afgestemd is. Schrijft iemand in op uw nieuwsbrief, dan krijgt die een verwelkomingmail die aanspoort om een volgende stap te zetten... Dat is waar voor mij de kracht ligt van e-mailmarketing.”

Hoe verzamelt u e-mailadressen?

Voor een geslaagde e-mailcampagne moet u natuurlijk wel in het bezit zijn van het mailadres van uw (potentiële) klant. Hoe komt u daar aan? “U hebt een website nodig”, zegt Gielen. “De stelregel is dan duidelijk: niemand mag uw website verlaten zonder dat ze een e-mailadres hebben achtergelaten. In ruil daarvoor biedt u relevante content aan. Wil iemand iets downloaden of willen ze gebruikmaken van een promotie op de website? Dat kan, maar dan moeten ze wel hun adres ingeven. Als iemand bijvoorbeeld een banksite bezoekt en beleggingstips wil, dan kunt u hem daar een aanbod over doen, in ruil voor het e-mailadres. Daarnaast, mag u in principe geen enkel contactmoment met een (mogelijke) klant laten voorbij gaan, zonder hen de mogelijkheid te geven in te schrijven op uw nieuwsbrief. Maar ook hier is de stelregel: bied iets van waarde aan in ruil voor het e-mailadres. Dat kan een promotie, een korting, maar ook gewoon interessante content zijn.”

Plaats uzelf in de schoenen van uw klanten

Goed, dat e-mailadres hebt u, wat dan? “Probeer te doorgronden wat de interesse van uw klanten wekt en zorg dat u de juiste boodschap op het juiste moment geeft”, zegt Gielen. “Wat willen ze graag? En wanneer is het beste moment om dat aan te bieden? Dit is net de moeilijkheid van mailmarketing. Om aan echte one-to-one-communicatie te doen, moet uw database in orde zijn. Het succes van e-mailmarketing staat of valt met de kwaliteit van de lijst naar wie u de boodschap verstuurt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is hoe uw mail er uit ziet, nog vaak het minst moeilijke in heel deze oefening. Een e-mail die naar de juiste persoon op het juiste moment verstuurd wordt, hoeft er helemaal niet sexy uit te zien om zeer succesvol te zijn.”

De klant warm maken voor de aankoop

Dat wil niet zeggen dat u om het even wat kunt versturen. “Hou er rekening mee dat veel mensen tegenwoordig mails lezen op hun gsm, bijvoorbeeld in de file. Ze willen hun mailbox vooral ‘uitzuiveren’, en welke mails ze lezen hangt vaak af van wie de mail stuurde. In een milliseconde moet u dus er uit springen. Kon u in het verleden al hun aandacht bevredigen, dan is de kans groot dat uw mail ook nu gelezen zal worden. Bedenk ook dat het voornaamste doel van de mail is om uw klanten (opnieuw) naar uw website of webshop te krijgen. U moet dus goede argumenten geven om door te klikken en hen warm maken voor de echte aankoop van uw producten of diensten. Het heeft dus ook geen zin om heel veel specificaties in uw mail te geven, daarvoor dient de site. Een mail moet vooral heel snel gescand kunnen worden en het moet meteen duidelijk zijn wat het aanbod is en wat de volgende stap is: een duidelijke titel, de voordelen van het aanbod en een goed opvallende knop of link naar de landingspagina zijn essentieel.”

Verstuur op het juiste moment

Ook het tijdstip waarop u de mail stuurt, heeft belang, aldus Gielen. “Stel dat u een loodgieter wil benaderen…die werkt waarschijnlijk de hele dag en de kans is groot dat hij zijn mails pas in het weekend echt doorneemt. Stuur die dan ook op dat moment. Zo kunt u voor elke doelgroep wel een ideaal tijdstip bedenken. Of beter nog: u kunt testen op welk moment uw lezers het meest responsief zijn. Er is een mythe die zegt dat dinsdag en donderdag de beste dagen zijn om te mailen, maar als iedereen op die dagen mailt, dan valt u waarschijnlijk meer op door te mailen op een ander moment.”

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons