×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Uw domeinnaam: van .be tot .expert

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team21/03/2016

Dat u als bedrijf niet zonder website kan, dat hoeven we u niet meer te vertellen. Maar welke domeinnaam kiest u best? En welke extensie? .be? .eu? Of toch iets exotischer? Webontwikkelaar Michiel Loncke legt uit.

Bedrijfsnaam beste keuze

“De meest logische keuze voor een domeinnaam is uiteraard de bedrijfsnaam”, zegt Loncke. “Het is wat uw klanten verwachten en wat ze waarschijnlijk het eerst zullen intikken als ze u zoeken. Het is ook geen slecht idee om extra keywords in uw domeinnaam op te nemen. Als u matrassen verkoopt, wordt uw domeinnaam dan bijvoorbeeld matrassen-peeters.be. Dat vergroot de kans dat Google u hoger in de rangschikking zet als mensen naar een matrassenwinkel zoeken.” 

Geen trademarks

Let er ook op dat u geen beschermde trademarks probeert te registreren, dat is namelijk verboden. “Stel bijvoorbeeld dat u pizza’s aan huis bezorgt bent en gesteld dat hij nog beschikbaar was, zal u pakweg Quick.be niet mogen registreren”, zegt Loncke. “Bepaalde variaties daarop kunnen dan eventueel wel. Het is daarnaast ook een goed idee om verschillende schrijfwijzen vast te leggen. Dus zowel janssen.be als jansen.be als janssens.be. U kan dan die drie domeinnamen naar uw website sturen, zelfs als uw klanten de naam verkeerd intikken. Als het mogelijk is, reserveert u dan meteen ook best .com, .net en .eu, zodat niemand er mee aan de haal kan.”

Vlaanderen boven

Als uw naam niet meer beschikbaar is voor .be, kan u overwegen om een andere domeinextensie te gebruiken. “Als hij voor .be weg is, is de kans klein dat hij voor .com nog beschikbaar is”, zegt Loncke, “maar het is altijd de moeite om dat even te checken. Er zijn genoeg websites waar je die beschikbaarheid kan controleren. U kan daarnaast ook een .eu-extensie nemen of, sinds kort, zelfs .vlaanderen, .brussels of .gent. Die laatsten blijven nog wel redelijk schaars. Het duurt ook even voor surfers er vertrouwen in hebben. Maar om het lokaal karakter van het bedrijf te benadrukken, zijn ze prima geschikt.” 

Sector als extensie

In dezelfde trant zijn er tegenwoordig ook domeinextensies te koop die de sector aangeven: .auto bijvoorbeeld, .immo, .expert of .hotel. “Dat is zeker een optie als .be er niet meer is, maar ook deze zijn nog niet zo heel bekend”, aldus Loncke. “U moet ook opletten voor de kostprijs. Een .be-extensie heeft u pakweg voor tien euro per jaar. Een .eu- of .com-adres kost niet veel meer. Maar voor .auto betaal je al snel 2.000 euro per jaar.”

Oppassen voor Libië

Ook leuk zijn de zogenaamde domain hacks, waarbij men de extensie van een land deel laat uitmaken van de bedrijfsnaam. Youtube heeft zo bijvoorbeeld de Belgische site Youtu.be vastgelegd. “Dat is natuurlijk een creatieve oplossing, maar je moet wel oppassen met welke landen je in zee gaat”, waarschuwt Loncke. “Het bedrijf Bitly heeft zo bijvoorbeeld Bit.ly. Wel, die .ly is van Libië. Als zo’n land plots beslist dat jouw site hen niet meer aanstaat, kunnen ze in extreme gevallen die ook verwijderen.” 

Leg zelf de domeinnaam vast

Nog een laatste tip die Loncke wil meegeven: let goed op wie de domeinnaam precies heeft vastgelegd. “Is dat het bureau dat uw website heeft gemaakt, dan zijn zij de officiële eigenaar van die naam en niet de klant. Dat is dus een belangrijke business-asset die u dan niet meer in handen heeft. Wat bijvoorbeeld als dat bureau failliet gaat? Idem bijvoorbeeld als het een werknemer van uw bedrijf is of een vennoot. Stel dat er een conflict ontstaat of hij of zij verlaat de onderneming… dat zijn zaken waar u best toch even rekening mee houdt.” 

"Michiel Loncke uit Brecht houdt zich al ruim 15 jaar bezig met webtechnologie. Na een opleiding als licentiaat Informatica ging hij al snel als webontwikkelaar werken. Hij werkte onder meer bij het Antwerpse bureau Via Futura, en later ook als freelancer aan projecten van o.a. KBC, Carrefour, Proximus en Kluwer. Kort geleden richtte hij Scudetto op, een bedrijf dat de sportbeleving van fans wil versterken door middel van online games en applicaties."

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons