Digitaal adverteren voor beginners

Gepubliceerd op 06/04/2016 in Inspiratie

Steeds meer mensen brengen veel tijd door op internet. Niet meer dan logisch dus dat ook je je marketingpijlen daar op richt. Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Op Google en Facebook legt je eenvoudig een goede basis voor een sterke onlinecampagne. Wij leggen je uit hoe dit werkt.

Digitaal adverteren voor beginners

Google Adwords

Een van de bekendste reclamekanalen op internet is Google Adwords. Het idee is dat een bezoeker van zoekrobot Google advertenties te zien krijgt, relevant voor het zoekwoord dat hij intikt. Als je bijvoorbeeld een winkel met grasmachines heeft en iemand zoekt op “grasmachines” of “gazon onderhouden”, dan ziet hij of zij jouw advertentie met een link naar je website. Je betaalt Google enkel per bezoeker die op de advertentie klikt. Hoeveel zo’n klik kost, hangt af van welk zoekwoord je koos. Hoe populairder het woord op Google, hoe duurder de klik. Interessant is verder dat je zelf bepaalt hoeveel je per dag aan de advertenties wenst te besteden en dat het mogelijk is om heel precies je doelgroep te bepalen, bijvoorbeeld in een straal van twintig kilometer rond je winkel. 

Facebook-advertenties

Een tweede populair kanaal om online op te adverteren is Facebook. Via dit sociale netwerk voer je grosso modo op twee manieren campagnes. Vooreerst zijn er de Facebook-advertenties die aan de rechterkant van de pagina verschijnen. Ook deze kan je heel precies “targeten” voor je doelpubliek, naargelang hun locatie, geslacht en leeftijd. Je kan deze selectie zelfs nog verfijnen naar bijvoorbeeld interessegebieden en ook vooraf zien hoeveel mensen je dan potentieel bereikt. 

Berichtjes sponsoren 

Daarnaast zijn er de zogenaamde “Gesponsorde berichten”. Dit zijn berichten die je op je eigen pagina plaatst, maar die, tegen betaling, verder verspreid worden dan enkel bij je eigen fans. Ook hier geef je vooraf een bepaald budget in en krijg je meteen een idee van het aantal mensen dat jouw advertentie zal zien. 

Meer dan een naam

Het is ook een goed idee om de internetsurfers een reden te geven om op je advertentie te klikken. Enkel je naam vermelden is vaak niet genoeg. Niet alleen kan je daarom de voordelen van je bedrijf vernoemen, maar bijvoorbeeld ook een wedstrijd organiseren, een kortingsactie aankondigen of iets gratis weggeven. Wees creatief!

Andere mogelijkheden 

Natuurlijk zijn er naast Facebook en Google nog heel wat andere sites en netwerken om te adverteren op internet. Ook andere sociale mediasites en websites zien je reclamegeld maar al te graag komen. In een eerste stadium met de twee giganten beginnen is een goed idee. Zo test je op een kostenefficiënte manier het water. Bovendien is het ook gemakkelijk om hier zelf campagnes op poten te zetten, zonder dat je gespecialiseerde (lees: betalende) hulp moet inroepen.

Doe de analyse!

Last but not least: met digitale campagnes is het gemakkelijk om de impact te meten, bijvoorbeeld op het aantal bezoekers van je website. Doe dit dan ook, monitor en analyseer je campagnes, alleen zo kan je bijsturen en er een optimale opbrengst uithalen. 

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Johan

Proximus-schrijver.

Andere artikels van Johan
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar