×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

DIGITAAL ADVERTEREN VOOR BEGINNERS

Laat u inspirerendoor Proximus Bizz team06/04/2016

Steeds meer mensen brengen veel tijd door op internet. Niet meer dan logisch dus dat ook u uw marketingpijlen daar op richt. Weet u niet goed hoe er aan te beginnen? Op Google en Facebook legt u eenvoudig een goede basis voor een sterke onlinecampagne. Wij leggen u uit hoe dit werkt.

Google Adwords

Een van de bekendste reclamekanalen op internet is Google Adwords. Het idee is dat een bezoeker van zoekrobot Google advertenties te zien krijgt, relevant voor het zoekwoord dat hij intikt. Als u bijvoorbeeld een winkel met grasmachines heeft en iemand zoekt op “grasmachines” of “gazon onderhouden”, dan ziet hij of zij uw advertentie met een link naar uw website. U betaalt Google enkel per bezoeker die op de advertentie klikt. Hoeveel zo’n klik kost, hangt af van welk zoekwoord u heeft gekozen. Hoe populairder het woord op Google, hoe duurder de klik. Interessant is verder dat u zelf bepaalt hoeveel u per dag aan de advertenties wenst te besteden en dat het mogelijk is om heel precies uw doelgroep te bepalen, bijvoorbeeld in een straal van twintig kilometer rond uw winkel. 

Facebook-advertenties

Een tweede populair kanaal om online op te adverteren is Facebook. Via dit sociale netwerk voert u grosso modo op twee manieren campagnes. Vooreerst zijn er de Facebook-advertenties die aan de rechterkant van de pagina verschijnen. Ook deze kan u heel precies “targeten” voor uw doelpubliek, naargelang hun locatie, geslacht en leeftijd. U kan deze selectie zelfs nog verfijnen naar bijvoorbeeld interessegebieden en ook vooraf zien hoeveel mensen u dan potentieel bereikt. 

Berichtjes sponsoren 

Daarnaast zijn er de zogenaamde “Gesponsorde berichten”. Dit zijn berichten die u op uw eigen pagina plaatst, maar die, tegen betaling, verder verspreid worden dan enkel bij uw eigen fans. Ook hier geeft u vooraf een bepaald budget in en krijgt u meteen een idee van het aantal mensen dat uw advertentie zal zien. 

Meer dan een naam

Het is ook een goed idee om de internetsurfers een reden te geven om op uw advertentie te klikken. Enkel uw naam vermelden is vaak niet genoeg. Niet alleen kan u daarom de voordelen van uw bedrijf vernoemen, maar bijvoorbeeld ook een wedstrijd organiseren, een kortingsactie aankondigen of iets gratis weggeven. Wees creatief!

Andere mogelijkheden 

Natuurlijk zijn er naast Facebook en Google nog heel wat andere sites en netwerken om te adverteren op internet. Ook andere sociale mediasites en websites zien uw reclamegeld maar al te graag komen. Pinterest werkt bijvoorbeeld met ‘buyable pins’. In een eerste stadium met de twee giganten beginnen is een goed idee. Zo test u op een kostenefficiënte manier het water. Bovendien is het ook gemakkelijk om hier zelf campagnes op poten te zetten, zonder dat u gespecialiseerde (lees: betalende) hulp moet inroepen.

Doe de analyse!

Last but not least: met digitale campagnes is het gemakkelijk om de impact te meten, bijvoorbeeld op het aantal bezoekers van uw website. Doe dit dan ook, monitor en analyseer uw campagnes, alleen zo kan u bijsturen en er een optimale opbrengst uithalen. 

Proximus Bizz team

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons