×
×

Laat u inspireren

Nieuws filtering op :

Wat als? Creatief denken voor zelfstandigen en kleine ondernemingen

Laat u inspirerendoor Johan30/03/2016

Steeds meer zelfstandigen en kleine ondernemingen zijn op zoek naar “creativiteit” in hun zaak. Zeker nu nieuwe technologieën ook nieuwe ideeën en nieuwe manieren van zaken doen mogelijk maken is creativiteit een gegeerd goed geworden. Maar wat is creativiteit eigenlijk? En hoe kan u zelf creatief zijn met zakelijke ideeën?

Het goede nieuws eerst: creativiteit is meer dan kunst of wat artistiek gedoe. Creatief zijn is een manier van kijken naar de dingen, van problemen op een onverwachte, slimme manier oplossen. En daarbij mag u zich gerust laten inspireren door anderen. 

Even Zen

Soms komen creatieve ideeën wel eens uit zichzelf aanwaaien, maar het is zeker belangrijk om ook regelmatig even de tijd te nemen om er over na te denken. Neem af en toe een pauze: zet uw smartphone en de pc even uit en trek u, gewapend met een pen en papier, terug. Geen vijf of tien minuten, maar echt een langere tijd. En kijk wat voor uw werkt: sommige mensen moeten bewust aan hun zaak denken voor nieuwe ideeën, andere doen de ogen toe en denken ‘Wat zou er gebeuren als…”. Nog anderen tekenen, noteren, prutsen, … Probeer het uit en kijk wat voor u het beste werkt! En, voor u zich schuldig begint te voelen, denken is ook werken!  

Falen is leren

U bent niet veel met creatieve ideeën als u ze nadien niet uitvoert. Laat u zeker niet afschrikken door idea killers als “dat gaat nooit lukken”, “dat is al honderd keer gedaan”, of “dat kan ik niet”. De allerbelangrijkste les hier is: een klein beetje falen is lang niet zo erg als helemaal niets doen. Dat betekent natuurlijk niet dat u maar om het even wat moet proberen, maar u kent uw zaken en kan zeker inschatten welke risico’s u wel of niet kan nemen. 

U staat er niet alleen voor

Werkt u met personeel in de zaak, dan bent u meteen niet de enige die met creatieve ideeën op de proppen kan komen. Want uw mensen kennen uw business ook, en zij hebben vaak ook goede ideeën. Geef ze zeker de kans om daar wat mee te doen. Dat kan door regelmatig even samen te zitten, of door een goeie, oude “ideeënbus” te installeren. Als uw manier van werken er zich toe leent kan dat eventueel ook digitaal: een forum bijvoorbeeld, of een privé-groep op Facebook. Zo kunnen andere medewerkers meteen ook reageren op nieuwe voorstellen.  En wat met uw klanten? Die kunnen waarschijnlijk ook wel hun zegje doen en u wijzen op dingen waar u zelf nog nooit aan gedacht had. 

Steel met uw ogen

Het is echt niet nodig om altijd origineel te zijn of het warme water opnieuw uit te vinden. Om George Bernard Shaw te quoten: “Imitatie is niet alleen de meest oprechte vorm van vleierij, het is ook de meest oprechte vorm van leren.” Inspiratie opdoen bij andere zelfstandigen en leren uit hun ervaringen en fouten is perfect OK. Het doel is tenslotte niet om uniek of origineel te zijn, maar wel om de best mogelijke zaken te doen, toch? 

Wat als?

Creativiteit is dikwijls ook de dingen op een andere manier bekijken. ‘Out-of-the-box’, als we een platgeslagen cliché willen gebruiken. Maar het klopt wel! Heeft u medewerkers? Wissel eens een paar dagen van job met hen. Ga mee aan de slag in uw winkel, atelier of workshop en u zal vast dingen ontdekken die anders kunnen, beter kunnen.
Stel gerust alles wat u doet in vraag. Van de plaatsing van uw kassa tot de manier waarop u bonnetjes verzameld voor de boekhouder. De krachtigste vraag in creatief denken is “Wat als?”. Stel ze zo vaak u kan.

Johan

Johan

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.

Proximus-schrijver én kleine zelfstandige.


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.

Contacteer ons